|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
- Základní komponenty PC. - Periferní zařízení. - Operační systém. - Informace, data, bezpečnost. - Základní aplikační programové vybavení. - Viry, antivirová ochrana. - Hardware (HW) - vybavení počítače, od procesoru, přes monitor po tiskárnu. - Software (SW) - programové vybavení počítače: firmware, operační systém (OS), aplikace. - Přídavné karty - grafická (zpracovává obrazové informace), zvuková (zpracovává zvuk), síťová (komunikace mezi více počítači), televizní. - Laptop (též notebook) - přenosný počítač, Netbook - malý laptop, Tablet PC, PDA a další - kapesní PC. - Fakta a charakteristiky chorob spojených s využíváním ICT. - Popis cviků sloužících k prevenci chorob spojených s využíváním ICT nejvíce exponovaných částí těla. - Využití ICT při přípravě na výuku a v samotné výuce v MŠ. - Moderní didaktické prostředky ve výuce dětí mateřských škol (speciální počítače pro děti, tablety, interaktivní tabule, atd.).
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Cvičení na počítači
- Účast na výuce
- 5 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 35 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nespecifikováno |
| nespecifikováno |
| Výsledky učení |
|---|
| popsat základní komponenty počítače |
| popsat základní komponenty počítače |
| definovat vstupně-výstupní zařízení |
| definovat vstupně-výstupní zařízení |
| vyjmenovat základní prvky aplikačních rozhraní |
| vyjmenovat základní prvky aplikačních rozhraní |
| vyjmenovat způsoby využití vzdělávacích aplikací v mateřských školách |
| vyjmenovat způsoby využití vzdělávacích aplikací v mateřských školách |
| popsat hrozby využívání digitálních zařízení ve vzdělávání |
| popsat hrozby využívání digitálních zařízení ve vzdělávání |
| Odborné dovednosti |
|---|
| určit základní komponenty počítače |
| určit základní komponenty počítače |
| klasifikovat vstupně-výstupní zařízení |
| klasifikovat vstupně-výstupní zařízení |
| vyhodnotit rozdíly mezi aplikací a softwarem |
| vyhodnotit rozdíly mezi aplikací a softwarem |
| vytvořit vhodné vzdělávací materiály pro mateřské školy |
| vytvořit vhodné vzdělávací materiály pro mateřské školy |
| poukázat na hrozby spojené s využíváním IKT |
| poukázat na hrozby spojené s využíváním IKT |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Cvičení na počítači |
| Cvičení na počítači |
| Hodnotící metody |
|---|
| Analýza seminární práce |
| Analýza seminární práce |
|
Doporučená literatura
|
-
Božik, R. Základy ICT. Distanční studijní opora. Zlín: UTB ve Zlíně, 2018.
-
Dostál, J. Informační a počítačová gramotnost ? klíčové pojmy informační výchovy. In Infotech 2007 - moderní informační a komunikační technologie ve vzdělávání. Olomouc: Votobia, 2007.
-
Kalhous, Z. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002.
-
Kopecký, K., Szotkowski, R., Kubala, L., Krejčí, V., & Havelka, M. Moderní technologie ve výuce: (o moderních technologiích ve výuce s pedagogy pro pedagogy). Olomouc: UPOL, 2021.
-
Martin Kursch. Využití informačních technologií ve vzdělávání. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. 2018.
-
Růžičková, D. Rozvíjíme ICT gramotnost žáků: Metodická příručka. Praha: NÚV, 2011.
-
Zounek, J., & Šeďová, K. Učitelé a technologie: mezi tradičním a moderním pojetím. Brno: Paido, 2009.
|