Předmět: Základy ICT

« Zpět
Název předmětu Základy ICT
Kód předmětu USP/UK2IC
Organizační forma výuky Cvičení + Řízené konzultace
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Obonya Juraj, Mgr. PhD.
Obsah předmětu
- Základní komponenty PC. - Periferní zařízení. - Operační systém. - Informace, data, bezpečnost. - Základní aplikační programové vybavení. - Viry, antivirová ochrana. - Hardware (HW) - vybavení počítače, od procesoru, přes monitor po tiskárnu. - Software (SW) - programové vybavení počítače: firmware, operační systém (OS), aplikace. - Přídavné karty - grafická (zpracovává obrazové informace), zvuková (zpracovává zvuk), síťová (komunikace mezi více počítači), televizní. - Laptop (též notebook) - přenosný počítač, Netbook - malý laptop, Tablet PC, PDA a další - kapesní PC. - Fakta a charakteristiky chorob spojených s využíváním ICT. - Popis cviků sloužících k prevenci chorob spojených s využíváním ICT nejvíce exponovaných částí těla. - Využití ICT při přípravě na výuku a v samotné výuce v MŠ. - Moderní didaktické prostředky ve výuce dětí mateřských škol (speciální počítače pro děti, tablety, interaktivní tabule, atd.).

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Cvičení na počítači
  • Účast na výuce - 5 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 35 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
popsat základní komponenty počítače
popsat základní komponenty počítače
definovat vstupně-výstupní zařízení
definovat vstupně-výstupní zařízení
vyjmenovat základní prvky aplikačních rozhraní
vyjmenovat základní prvky aplikačních rozhraní
vyjmenovat způsoby využití vzdělávacích aplikací v mateřských školách
vyjmenovat způsoby využití vzdělávacích aplikací v mateřských školách
popsat hrozby využívání digitálních zařízení ve vzdělávání
popsat hrozby využívání digitálních zařízení ve vzdělávání
Odborné dovednosti
určit základní komponenty počítače
určit základní komponenty počítače
klasifikovat vstupně-výstupní zařízení
klasifikovat vstupně-výstupní zařízení
vyhodnotit rozdíly mezi aplikací a softwarem
vyhodnotit rozdíly mezi aplikací a softwarem
vytvořit vhodné vzdělávací materiály pro mateřské školy
vytvořit vhodné vzdělávací materiály pro mateřské školy
poukázat na hrozby spojené s využíváním IKT
poukázat na hrozby spojené s využíváním IKT
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Cvičení na počítači
Cvičení na počítači
Hodnotící metody
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Doporučená literatura
  • Božik, R. Základy ICT. Distanční studijní opora. Zlín: UTB ve Zlíně, 2018.
  • Dostál, J. Informační a počítačová gramotnost ? klíčové pojmy informační výchovy. In Infotech 2007 - moderní informační a komunikační technologie ve vzdělávání. Olomouc: Votobia, 2007.
  • Kalhous, Z. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002.
  • Kopecký, K., Szotkowski, R., Kubala, L., Krejčí, V., & Havelka, M. Moderní technologie ve výuce: (o moderních technologiích ve výuce s pedagogy pro pedagogy). Olomouc: UPOL, 2021.
  • Martin Kursch. Využití informačních technologií ve vzdělávání. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. 2018.
  • Růžičková, D. Rozvíjíme ICT gramotnost žáků: Metodická příručka. Praha: NÚV, 2011.
  • Zounek, J., & Šeďová, K. Učitelé a technologie: mezi tradičním a moderním pojetím. Brno: Paido, 2009.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr