|
Vyučující
|
-
Navrátilová Hana, PhDr. Ph.D.
-
Deutscherová Beáta, PhDr. MBA
|
|
Obsah předmětu
|
- Didaktický model mateřské školy (komponenty, které ho tvoří, a provázanost vzájemných vztahů mezi nimi). - Podobnost a odlišnost modelu mateřské školy od didaktických modelů vyšších edukačních stupňů. - Jednotlivé didaktické kategorie. - Proces vzdělávání v mateřské škole: subjekty, objekt, strategie, metody, prostředky, formy, organizační struktura. - Pomůcky, nástroje, materiály, faktory, prvky a okolnosti vstupující a ovlivňující výuku. - Subjekty procesu výuky: didaktická specifikace učícího se dítěte a profesní charakteristika vyučujícího učitele ve výuce v mateřské škole. - Možnosti jejich vzájemné interakce, transakce a individuálních interakcí na základě operování učivem za pomoci podpůrných komponentů. - Vzájemná relace a fúze učení se a vyučování ve výuce v mateřské škole. - Problematika edukačního cíle ve výuce v mateřské škole. - Problematika stanovování, určování a didaktického operování s obsahem (učivem) ve výuce. - Kategorizace cílových požadavků. - Specifika a odlišnosti členění obsahu na tradiční předměty (výchovné složky) a na oblasti dětských edukačních zkušeností (uspořádání učiva v pedagogických dokumentech). - Didaktická analýza učiva. - Inovační přístupy uplatňované v jednotlivých oborových didaktikách mateřské školy, jejich podobnost ve vztahu se všeobecnou didaktikou mateřské školy a jejich specifičnost ve vztahu s příslušným oborem.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Řešení situačních problematik - učení se v situacích
- Exkurze
- 25 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 50 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 80 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 40 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 25 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 20 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nespecifikováno |
| nespecifikováno |
| Výsledky učení |
|---|
| popsat didaktické modely mateřské školy |
| popsat didaktické modely mateřské školy |
| popsat didaktické kategorie pro práci učitele v mateřské škole |
| popsat didaktické kategorie pro práci učitele v mateřské škole |
| vysvětlit podstatu edukačního cíle pro předškolní vzdělávání |
| vysvětlit podstatu edukačního cíle pro předškolní vzdělávání |
| vysvětlit podstatu a význam projektového vyučování |
| vysvětlit podstatu a význam projektového vyučování |
| popsat subjekty procesu výuky |
| popsat subjekty procesu výuky |
| Odborné dovednosti |
|---|
| analyzovat didaktické strategie pro předškolní vzdělávání |
| analyzovat didaktické strategie pro předškolní vzdělávání |
| reflektovat didaktické strategie pro předškolní vzdělávání |
| reflektovat didaktické strategie pro předškolní vzdělávání |
| navrhnout projekt pro děti předškolního věku |
| navrhnout projekt pro děti předškolního věku |
| realizovat projekt pro děti předškolního věku |
| realizovat projekt pro děti předškolního věku |
| realizovat didaktickou analýzu učiva |
| realizovat didaktickou analýzu učiva |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
| Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Demonstrace |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Demonstrace |
| Hodnotící metody |
|---|
| Známkou |
| Zpracování prezentace |
| Zpracování prezentace |
| Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
| Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
| Známkou |
|
Doporučená literatura
|
-
Kolář, Z., Vališová, A. Analýza vyučování. Grada, 2007.
-
Svobodová, E. Vzdělávání v mateřské škole. Praha: Portál, 2010.
-
Syslová, Z. et al. Didaktika mateřské školy. Wolters Kluwer, 2019.
-
Zormanová, L. Obecná didaktika. Pro studium a praxi.. Grada, 2014.
-
Zormanová, L. Výukové metody v pedagogice: s praktickými ukázkami.. Grada, 2014.
|