Vyučující
|
-
Navrátilová Hana, PhDr. Ph.D.
-
Deutscherová Beáta, PhDr. MBA
|
Obsah předmětu
|
- Didaktický model mateřské školy (komponenty, které ho tvoří, a provázanost vzájemných vztahů mezi nimi). - Podobnost a odlišnost modelu mateřské školy od didaktických modelů vyšších edukačních stupňů. - Jednotlivé didaktické kategorie. - Proces vzdělávání v mateřské škole: subjekty, objekt, strategie, metody, prostředky, formy, organizační struktura. - Pomůcky, nástroje, materiály, faktory, prvky a okolnosti vstupující a ovlivňující výuku. - Subjekty procesu výuky: didaktická specifikace učícího se dítěte a profesní charakteristika vyučujícího učitele ve výuce v mateřské škole. - Možnosti jejich vzájemné interakce, transakce a individuálních interakcí na základě operování učivem za pomoci podpůrných komponentů. - Vzájemná relace a fúze učení se a vyučování ve výuce v mateřské škole. - Problematika edukačního cíle ve výuce v mateřské škole. - Problematika stanovování, určování a didaktického operování s obsahem (učivem) ve výuce. - Kategorizace cílových požadavků. - Specifika a odlišnosti členění obsahu na tradiční předměty (výchovné složky) a na oblasti dětských edukačních zkušeností (uspořádání učiva v pedagogických dokumentech). - Didaktická analýza učiva. - Inovační přístupy uplatňované v jednotlivých oborových didaktikách mateřské školy, jejich podobnost ve vztahu se všeobecnou didaktikou mateřské školy a jejich specifičnost ve vztahu s příslušným oborem.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Řešení situačních problematik - učení se v situacích
- Exkurze
- 25 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 50 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 80 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 40 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 25 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
popsat didaktické modely mateřské školy |
popsat didaktické modely mateřské školy |
popsat didaktické kategorie pro práci učitele v mateřské škole |
popsat didaktické kategorie pro práci učitele v mateřské škole |
vysvětlit podstatu edukačního cíle pro předškolní vzdělávání |
vysvětlit podstatu edukačního cíle pro předškolní vzdělávání |
vysvětlit podstatu a význam projektového vyučování |
vysvětlit podstatu a význam projektového vyučování |
popsat subjekty procesu výuky |
popsat subjekty procesu výuky |
describe didactic models in preschool |
describe didactic models in preschool |
describe didactic cathegories for educational activities in preschool |
describe didactic cathegories for educational activities in preschool |
explain the core of educational goals in preschool education |
explain the core of educational goals in preschool education |
explain the core and importance of project education in preschool |
explain the core and importance of project education in preschool |
describe subjects of education |
describe subjects of education |
Odborné dovednosti |
---|
analyzovat didaktické strategie pro předškolní vzdělávání |
analyzovat didaktické strategie pro předškolní vzdělávání |
reflektovat didaktické strategie pro předškolní vzdělávání |
reflektovat didaktické strategie pro předškolní vzdělávání |
navrhnout projekt pro děti předškolního věku |
navrhnout projekt pro děti předškolního věku |
realizovat projekt pro děti předškolního věku |
realizovat projekt pro děti předškolního věku |
realizovat didaktickou analýzu učiva |
realizovat didaktickou analýzu učiva |
analyse didactic strategies in preschool education |
analyse didactic strategies in preschool education |
reflect didactic strategies in preschool education |
reflect didactic strategies in preschool education |
prepare a project for preschool education |
prepare a project for preschool education |
realize a project for preschool children |
realize a project for preschool children |
realize didactic analysis of curriculum for preschool education |
realize didactic analysis of curriculum for preschool education |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Demonstrace |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Demonstrace |
Hodnotící metody |
---|
Známkou |
Známkou |
Zpracování prezentace |
Zpracování prezentace |
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
Doporučená literatura
|
-
KOLÁŘ, Z., ŠIKULOVÁ, R. Vyučování jako dialog. Praha: Grada, 2007.
-
KOLÁŘ, Z., VALIŠOVÁ, A. Analýza vyučování. Praha, 2009.
-
Svobodová, E. Vzdělávání v mateřské škole. Praha: Portál, 2010.
-
WIEGEROVÁ, A. Self efficacy v edukačných súvislostiach. Bratislava: SPN, 2012.
|