Předmět: Didaktika mateřské školy

« Zpět
Název předmětu Didaktika mateřské školy
Kód předmětu USP/UK2DM
Organizační forma výuky Přednáška + E-learning + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 8
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Navrátilová Hana, PhDr. Ph.D.
  • Deutscherová Beáta, PhDr. MBA
Obsah předmětu
- Didaktický model mateřské školy (komponenty, které ho tvoří, a provázanost vzájemných vztahů mezi nimi). - Podobnost a odlišnost modelu mateřské školy od didaktických modelů vyšších edukačních stupňů. - Jednotlivé didaktické kategorie. - Proces vzdělávání v mateřské škole: subjekty, objekt, strategie, metody, prostředky, formy, organizační struktura. - Pomůcky, nástroje, materiály, faktory, prvky a okolnosti vstupující a ovlivňující výuku. - Subjekty procesu výuky: didaktická specifikace učícího se dítěte a profesní charakteristika vyučujícího učitele ve výuce v mateřské škole. - Možnosti jejich vzájemné interakce, transakce a individuálních interakcí na základě operování učivem za pomoci podpůrných komponentů. - Vzájemná relace a fúze učení se a vyučování ve výuce v mateřské škole. - Problematika edukačního cíle ve výuce v mateřské škole. - Problematika stanovování, určování a didaktického operování s obsahem (učivem) ve výuce. - Kategorizace cílových požadavků. - Specifika a odlišnosti členění obsahu na tradiční předměty (výchovné složky) a na oblasti dětských edukačních zkušeností (uspořádání učiva v pedagogických dokumentech). - Didaktická analýza učiva. - Inovační přístupy uplatňované v jednotlivých oborových didaktikách mateřské školy, jejich podobnost ve vztahu se všeobecnou didaktikou mateřské školy a jejich specifičnost ve vztahu s příslušným oborem.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Řešení situačních problematik - učení se v situacích
  • Exkurze - 25 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 50 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 80 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 40 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 25 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
popsat didaktické modely mateřské školy
popsat didaktické modely mateřské školy
popsat didaktické kategorie pro práci učitele v mateřské škole
popsat didaktické kategorie pro práci učitele v mateřské škole
vysvětlit podstatu edukačního cíle pro předškolní vzdělávání
vysvětlit podstatu edukačního cíle pro předškolní vzdělávání
vysvětlit podstatu a význam projektového vyučování
vysvětlit podstatu a význam projektového vyučování
popsat subjekty procesu výuky
popsat subjekty procesu výuky
describe didactic models in preschool
describe didactic models in preschool
describe didactic cathegories for educational activities in preschool
describe didactic cathegories for educational activities in preschool
explain the core of educational goals in preschool education
explain the core of educational goals in preschool education
explain the core and importance of project education in preschool
explain the core and importance of project education in preschool
describe subjects of education
describe subjects of education
Odborné dovednosti
analyzovat didaktické strategie pro předškolní vzdělávání
analyzovat didaktické strategie pro předškolní vzdělávání
reflektovat didaktické strategie pro předškolní vzdělávání
reflektovat didaktické strategie pro předškolní vzdělávání
navrhnout projekt pro děti předškolního věku
navrhnout projekt pro děti předškolního věku
realizovat projekt pro děti předškolního věku
realizovat projekt pro děti předškolního věku
realizovat didaktickou analýzu učiva
realizovat didaktickou analýzu učiva
analyse didactic strategies in preschool education
analyse didactic strategies in preschool education
reflect didactic strategies in preschool education
reflect didactic strategies in preschool education
prepare a project for preschool education
prepare a project for preschool education
realize a project for preschool children
realize a project for preschool children
realize didactic analysis of curriculum for preschool education
realize didactic analysis of curriculum for preschool education
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Demonstrace
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Demonstrace
Hodnotící metody
Známkou
Známkou
Zpracování prezentace
Zpracování prezentace
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Doporučená literatura
  • KOLÁŘ, Z., ŠIKULOVÁ, R. Vyučování jako dialog. Praha: Grada, 2007.
  • KOLÁŘ, Z., VALIŠOVÁ, A. Analýza vyučování. Praha, 2009.
  • Svobodová, E. Vzdělávání v mateřské škole. Praha: Portál, 2010.
  • WIEGEROVÁ, A. Self efficacy v edukačných súvislostiach. Bratislava: SPN, 2012.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr