Vyučující
|
-
Polách Martin, Mgr. et Mgr.
-
Božik Roman, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Pozorování v přirozených edukačních podmínkách, identifikačně-diagnostická činnost, možnost intervence a prevence problémů v školském prostředí. - Výchovné problémy žáka ve škole i ve školní družině - analýza a návrhy řešení. - Komunikace s rodiči o výchovných problémech - diskuze a řešení. - Etické normy práce a spolupráce s rodiči při analýze a řešení problémových výchovných situací. - Strategie zvládání disciplíny ve spolupráci s rodiči. - Problémové chování žáka - zátěž pro žáka, učitele i rodiče. - Tresty a odměny a jejich rizika ve výchově v rodině i ve škole. - Školní neúspěšnost a možnosti řešení ve spolupráci s rodiči. - Analýza a řešení konkrétních výchovných problémů (lhaní a podvody, agresivita, záškoláctví, krádeže apod.) ve spolupráci s rodiči. - Spolupráce s jinými odborníky při řešení výchovných problémů (psycholog, pediatr, neurolog apod.).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Řešení situačních problematik - učení se v situacích
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 12 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Nespecifikováno. |
Nespecifikováno. |
Výsledky učení |
---|
popsat výchovné problémy žáka ve škole i ve školní družině |
popsat výchovné problémy žáka ve škole i ve školní družině |
analyzovat konkrétní výchovné problémy |
analyzovat konkrétní výchovné problémy |
definovat problémové chování žáka |
definovat problémové chování žáka |
představit možnosti řešení konkrétních výchovných situací ve spolupráci s rodiči |
představit možnosti řešení konkrétních výchovných situací ve spolupráci s rodiči |
popsat kompetence učitele při řešení problémového chování žáka ve škole |
popsat kompetence učitele při řešení problémového chování žáka ve škole |
Odborné dovednosti |
---|
použít znalosti z pedagogických a psychologických disciplín v modelových a konkrétních školských situacích spojených s výchovnými problémy |
použít znalosti z pedagogických a psychologických disciplín v modelových a konkrétních školských situacích spojených s výchovnými problémy |
aplikovat efektivní postupy při řešení problémové školní situace |
aplikovat efektivní postupy při řešení problémové školní situace |
navrhnout postup řešení konkrétního problémového chování žáka |
navrhnout postup řešení konkrétního problémového chování žáka |
provést analýzu odborného textu zabývajícího se řešení výchovných problémů s rodiči |
provést analýzu odborného textu zabývajícího se řešení výchovných problémů s rodiči |
spolupracovat ve skupině při projektové práci |
spolupracovat ve skupině při projektové práci |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Hodnotící metody |
---|
Analýza seminární práce |
Analýza seminární práce |
Doporučená literatura
|
-
Bendl, S., Hanušová, J., & Linková, M. Žák s problémovým chováním: cesta institucionální pomoci. Praha: Stanislav Juhaňák - Triton, 2016.
-
ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha : Portál, 2001.
-
FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. .
-
KOPŘIVA, P., a kol. Respektovat a být respektován. Kroměříž : Spirála, 2006.
-
KYRIACOU, Ch. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha : Portál, 2005.
-
Mertin, V., & Krejčová, L. Problémy s chováním ve škole ? jak na ně: individuální výchovný plán. Praha: Wolters Kluwer, 2013.
-
Svoboda, J. Krizové situace výchovy a výuky. Praha: Stanislav Juhaňák - Triton, 2015.
|