Předmět: Řešení výchovných problémů s rodiči

« Zpět
Název předmětu Řešení výchovných problémů s rodiči
Kód předmětu USP/S9VPR
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 5
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Polách Martin, Mgr. et Mgr.
  • Božik Roman, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Pozorování v přirozených edukačních podmínkách, identifikačně-diagnostická činnost, možnost intervence a prevence problémů v školském prostředí. - Výchovné problémy žáka ve škole i ve školní družině - analýza a návrhy řešení. - Komunikace s rodiči o výchovných problémech - diskuze a řešení. - Etické normy práce a spolupráce s rodiči při analýze a řešení problémových výchovných situací. - Strategie zvládání disciplíny ve spolupráci s rodiči. - Problémové chování žáka - zátěž pro žáka, učitele i rodiče. - Tresty a odměny a jejich rizika ve výchově v rodině i ve škole. - Školní neúspěšnost a možnosti řešení ve spolupráci s rodiči. - Analýza a řešení konkrétních výchovných problémů (lhaní a podvody, agresivita, záškoláctví, krádeže apod.) ve spolupráci s rodiči. - Spolupráce s jinými odborníky při řešení výchovných problémů (psycholog, pediatr, neurolog apod.).

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Řešení situačních problematik - učení se v situacích
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 20 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 12 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Nespecifikováno.
Nespecifikováno.
Výsledky učení
popsat výchovné problémy žáka ve škole i ve školní družině
popsat výchovné problémy žáka ve škole i ve školní družině
analyzovat konkrétní výchovné problémy
analyzovat konkrétní výchovné problémy
definovat problémové chování žáka
definovat problémové chování žáka
představit možnosti řešení konkrétních výchovných situací ve spolupráci s rodiči
představit možnosti řešení konkrétních výchovných situací ve spolupráci s rodiči
popsat kompetence učitele při řešení problémového chování žáka ve škole
popsat kompetence učitele při řešení problémového chování žáka ve škole
Odborné dovednosti
použít znalosti z pedagogických a psychologických disciplín v modelových a konkrétních školských situacích spojených s výchovnými problémy
použít znalosti z pedagogických a psychologických disciplín v modelových a konkrétních školských situacích spojených s výchovnými problémy
aplikovat efektivní postupy při řešení problémové školní situace
aplikovat efektivní postupy při řešení problémové školní situace
navrhnout postup řešení konkrétního problémového chování žáka
navrhnout postup řešení konkrétního problémového chování žáka
provést analýzu odborného textu zabývajícího se řešení výchovných problémů s rodiči
provést analýzu odborného textu zabývajícího se řešení výchovných problémů s rodiči
spolupracovat ve skupině při projektové práci
spolupracovat ve skupině při projektové práci
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Hodnotící metody
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Doporučená literatura
  • Bendl, S., Hanušová, J., & Linková, M. Žák s problémovým chováním: cesta institucionální pomoci. Praha: Stanislav Juhaňák - Triton, 2016.
  • ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha : Portál, 2001.
  • FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. .
  • KOPŘIVA, P., a kol. Respektovat a být respektován. Kroměříž : Spirála, 2006.
  • KYRIACOU, Ch. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha : Portál, 2005.
  • Mertin, V., & Krejčová, L. Problémy s chováním ve škole ? jak na ně: individuální výchovný plán. Praha: Wolters Kluwer, 2013.
  • Svoboda, J. Krizové situace výchovy a výuky. Praha: Stanislav Juhaňák - Triton, 2015.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr