Vyučující
|
-
Petrů Puhrová Barbora, PhDr. Ph.D.
-
Janíková Marcela, doc. PhDr. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsahové a formální dopracování písemných materiálů ke státní závěrečné zkoušce - závěrečné prezenční strukturované portfolio - je obsahem blokových seminárních konzultací i předmětem zápočtu. Jde o celkovou evaluaci pedagogické a didaktické složky studia. Studenti se navzájem seznamují s hodnocením učitelů z praxe a konfrontují je s vlastním sebehodnocením. Posudky uvádějících učitelů z pedagogické praxe (mentorů) jsou součástí podkladu pro hodnocení výsledků profesionalizací cesty studenta učitelství při státní závěrečné zkoušce. Jak jsme se už zmínili v předchozím textu, průběžné i souvislé pedagogické praxe probíhají v návaznosti na semináře z primární pedagogiky. Student v nich vychází ze základních kurzů primární pedagogiky 1-9, a zaměřuje se na projektivní tvořivost, jež student dokládá výslednou písemnou prací ke SZZ.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Účast na výuce
- 56 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 40 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 24 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Nespecifikováno. |
Nespecifikováno. |
Výsledky učení |
---|
specifikovat pedagogické problémy školní praxe |
specifikovat pedagogické problémy školní praxe |
vysvětlit podstatu školského systému v České republice |
vysvětlit podstatu školského systému v České republice |
popsat základní didaktické kategorie |
popsat základní didaktické kategorie |
objasnit podstatu plánování, realizace a hodnocení výuky |
objasnit podstatu plánování, realizace a hodnocení výuky |
analyzovat strukturu vyučovací jednotky v kontextu školního předmětu |
analyzovat strukturu vyučovací jednotky v kontextu školního předmětu |
Odborné dovednosti |
---|
stanovit výukový cíl |
stanovit výukový cíl |
naplánovat vlastní výuku jednotlivých školních předmětů |
naplánovat vlastní výuku jednotlivých školních předmětů |
vytvořit postup při práci s dětmi se specifickými učebními obtížemi |
vytvořit postup při práci s dětmi se specifickými učebními obtížemi |
diskutovat výhody a nevýhody současných kurikulárních dokumentů |
diskutovat výhody a nevýhody současných kurikulárních dokumentů |
navrhnout řešení vybraného pedagogického problému |
navrhnout řešení vybraného pedagogického problému |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Hodnotící metody |
---|
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
Známkou |
Známkou |
Doporučená literatura
|
-
LUKÁŠOVÁ, H., SVATOŠ, T., MAJERČÍKOVÁ, J. . Studentské portfolio jako prostředek pedagogického výzkumu ? Příspěvek k autoregulaci a seberozvoji. Zlín : ÚŠP UTB, 2014.
-
PIŠOVÁ, M., DUSCHINSKÁ, K. A KOL. Mentoring v učitelství. Praha : PdF UK, 2011. ISBN 978-80-7290-589-8.
-
PIŠOVÁ, M. (Ed.). Portfolio v profesní přípravě učitele. Pardubice : Univerzita Pardubice, 2007.
-
PIŠOVÁ, M. (Ed.). Portfolio v profesních přípravě učitele ? otazníky, naděje, nebezpečí. Portfolio v profesní přípravě učitele. Pardubice : Univerzita Pardubice, 2007.
-
SVATOŠ, T., HOLÝ, I. SStudentské portfolio v negraduálním učitelském vzdělávání. In PIŠOVÁ, M. (Ed.) Portfolio v profesní přípravě učitele. Pardubice : Univerzita Pardubice, 2007.
-
SVATOŠ, T., KREJČOVÁ, V. Dotazník PoFoS- PRE. Vstupní dotazník k pedagogickému portfoliu. Hradec Králové : PF UHK, 2002.
-
SVATOŠ, T. Studentské portfolio jako zdroj poznávání postojů začínajících studentů učitelství. Pedagogika. roč. LVI, č. 1, 2006.
|