Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
- Fyziologický vývoj řeči dítěte ve vztahu k důležitým mezníkům. - Jazykové roviny v ontogenezi dětské řeči. - Negativní vlivy působící na rozvoj řeči. - Dítě s narušenou komunikační schopností v základní škole. - Žák s vývojovou dysfázií na základní škole. - Žák s dyslálií na základní škole. - Žák s mutismem na základní škole. - Žák s balbuties na základní škole. - Vzájemné překrývání poruch v souvislosti se specifickými poruchami učení.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 12 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
popsat vědní obor logopedie (pojem, předmět, historické souvislosti) vysvětlit systém logopedické péče v ČR popsat fylogenezi a ontogenezi řeči popsat a vysvětlit oblasti narušené komunikační schopnosti u žáků v mladším školním věku charakterizovat přístup učitele k žákům s narušenou komunikační schopností |
popsat vědní obor logopedie (pojem, předmět, historické souvislosti) vysvětlit systém logopedické péče v ČR popsat fylogenezi a ontogenezi řeči popsat a vysvětlit oblasti narušené komunikační schopnosti u žáků v mladším školním věku charakterizovat přístup učitele k žákům s narušenou komunikační schopností |
Odborné dovednosti |
---|
zhodnotit systém logopedické péče v ČR aplikovat postupy a metody pro práci s žáky s narušenou komunikační schopností navrhnout aktivity podporující přirozený rozvoj řečových a jazykových schopností dětí mladšího školního věku vytvořit aktivitu pro práci se žákem s narušenou komunikační schopností v prostředí základní školy prakticky ověřit aktivitu pro práci se žákem s narušenou komunikační schopností |
zhodnotit systém logopedické péče v ČR aplikovat postupy a metody pro práci s žáky s narušenou komunikační schopností navrhnout aktivity podporující přirozený rozvoj řečových a jazykových schopností dětí mladšího školního věku vytvořit aktivitu pro práci se žákem s narušenou komunikační schopností v prostředí základní školy prakticky ověřit aktivitu pro práci se žákem s narušenou komunikační schopností |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Hodnotící metody |
---|
Analýza prezentace studenta |
Analýza prezentace studenta |
Analýza seminární práce |
Analýza seminární práce |
Doporučená literatura
|
-
Bendová, P. Dítě s narušenou komunikační schopností ve škole. Praha: Grada, 2011.
-
Gúthová, M., Kerekrétiová, A. a kol. Základy logopédie. Bratislava: Univerzita Komenského, 2009.
-
Klenková, J. Logopedie. Praha: Grada, 2006.
-
Lechta, V. a kol. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2003.
-
Lechta, V. Koktavost. Praha: Portál, 2010.
-
Lechta, V. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál, 2011.
-
Lechta, V. Terapie narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2005.
|