Předmět: Základy logopedie

« Zpět
Název předmětu Základy logopedie
Kód předmětu USP/S6LOG
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Žáková Iva, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Fyziologický vývoj řeči dítěte ve vztahu k důležitým mezníkům. - Jazykové roviny v ontogenezi dětské řeči. - Negativní vlivy působící na rozvoj řeči. - Dítě s narušenou komunikační schopností v základní škole. - Žák s vývojovou dysfázií na základní škole. - Žák s dyslálií na základní škole. - Žák s mutismem na základní škole. - Žák s balbuties na základní škole. - Vzájemné překrývání poruch v souvislosti se specifickými poruchami učení.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 12 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
popsat vědní obor logopedie (pojem, předmět, historické souvislosti) vysvětlit systém logopedické péče v ČR popsat fylogenezi a ontogenezi řeči popsat a vysvětlit oblasti narušené komunikační schopnosti u žáků v mladším školním věku charakterizovat přístup učitele k žákům s narušenou komunikační schopností
popsat vědní obor logopedie (pojem, předmět, historické souvislosti) vysvětlit systém logopedické péče v ČR popsat fylogenezi a ontogenezi řeči popsat a vysvětlit oblasti narušené komunikační schopnosti u žáků v mladším školním věku charakterizovat přístup učitele k žákům s narušenou komunikační schopností
Odborné dovednosti
zhodnotit systém logopedické péče v ČR aplikovat postupy a metody pro práci s žáky s narušenou komunikační schopností navrhnout aktivity podporující přirozený rozvoj řečových a jazykových schopností dětí mladšího školního věku vytvořit aktivitu pro práci se žákem s narušenou komunikační schopností v prostředí základní školy prakticky ověřit aktivitu pro práci se žákem s narušenou komunikační schopností
zhodnotit systém logopedické péče v ČR aplikovat postupy a metody pro práci s žáky s narušenou komunikační schopností navrhnout aktivity podporující přirozený rozvoj řečových a jazykových schopností dětí mladšího školního věku vytvořit aktivitu pro práci se žákem s narušenou komunikační schopností v prostředí základní školy prakticky ověřit aktivitu pro práci se žákem s narušenou komunikační schopností
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Hodnotící metody
Analýza prezentace studenta
Analýza prezentace studenta
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Doporučená literatura
  • Bendová, P. Dítě s narušenou komunikační schopností ve škole. Praha: Grada, 2011.
  • Gúthová, M., Kerekrétiová, A. a kol. Základy logopédie. Bratislava: Univerzita Komenského, 2009.
  • Klenková, J. Logopedie. Praha: Grada, 2006.
  • Lechta, V. a kol. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2003.
  • Lechta, V. Koktavost. Praha: Portál, 2010.
  • Lechta, V. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál, 2011.
  • Lechta, V. Terapie narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2005.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr