Předmět: Didaktika matematiky v primárním vzdělávání s praxí 2

« Zpět
Název předmětu Didaktika matematiky v primárním vzdělávání s praxí 2
Kód předmětu USP/S6DM2
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pavelková Marie, Mgr. Ph.D.
  • Tirpáková Anna, prof. RNDr. CSc.
Obsah předmětu
- Modelové situace edukační činnosti ve vyučování matematice. Motivace, prezentace nového učiva, fixace a hodnocení výsledků vyučování v různých ročnících ZŠ. - Matematické učební úlohy. - Výukové metody. Metody řešení matematických úloh (induktivní, deduktivní, syntetické, analytické, experimentální aj.). - Formy práce ve výuce matematiky. Práce s talentovanými žáky a s žáky se specifickými potřebami učení. - Proces zavádění a osvojování matematických pojmů. Základní etapy pojmotvorného procesu. - Význam názornosti ve vyučování matematice. - Prostředky: učebnice, pomůcky, didaktická a výpočetní technika. Využití kognitivních technologií ve výuce matematiky (CAS systémy, prostředí dynamické geometrie, aj.). - Řešení úloh didaktických testů. Použití základních statistických prostředků pro práci učitele matematiky. Práce s daty. - Matematické soutěže a další formy získávání a rozvíjení zájmu žáků o matematiku. - Základní etapy historie matematiky jako vědy. Historie matematického vyučování.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Cvičení na počítači, Praktické procvičování
  • Příprava na zápočet - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 30 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 10 hodin za semestr
  • Exkurze - 4 hodiny za semestr
  • Účast na výuce - 56 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
Student se orientuje ve vyučovacích metodách a postupech odpovídajících primární škole při motivaci, fixaci učiva a evaluaci výsledků vyučování, v užívaných učebnicích matematiky a v použitých vyučovacích prostředcích.
Student se orientuje ve vyučovacích metodách a postupech odpovídajících primární škole při motivaci, fixaci učiva a evaluaci výsledků vyučování, v užívaných učebnicích matematiky a v použitých vyučovacích prostředcích.
interpretovat teoretické východiska a praktické aspekty didaktiky matematiky
interpretovat teoretické východiska a praktické aspekty didaktiky matematiky
definovat a třídit matematické úlohy s akcentem na slovné úlohy vy vyučovaní matematiky
definovat a třídit matematické úlohy s akcentem na slovné úlohy vy vyučovaní matematiky
vysvětlit metodiku vyučovaní geometrie na ZŠ a SŠ
vysvětlit metodiku vyučovaní geometrie na ZŠ a SŠ
tvořivě přinášet nové řešeni na zadanou úlohu
tvořivě přinášet nové řešeni na zadanou úlohu
analyzovat a prezentovat vybrané učivo matematiky v rámci školní praxe
analyzovat a prezentovat vybrané učivo matematiky v rámci školní praxe
Odborné dovednosti
hodnotit a zdůvodňovat výsledky matematických úloh, vyhodnocovat různé způsoby řešeni žakův
hodnotit a zdůvodňovat výsledky matematických úloh, vyhodnocovat různé způsoby řešeni žakův
interpretovat a aplikovat základné principy hodnoceni výkonu žakův v matematice
interpretovat a aplikovat základné principy hodnoceni výkonu žakův v matematice
adekvátně používat matematickou terminologii v odborné komunikaci
adekvátně používat matematickou terminologii v odborné komunikaci
matematizovat reální situace a tvořit matematické modely
matematizovat reální situace a tvořit matematické modely
pracovat se žáky dle potřeb, zájmů a schopností žáků
pracovat se žáky dle potřeb, zájmů a schopností žáků
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Praktické procvičování
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Praktické procvičování
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Cvičení na počítači
Cvičení na počítači
Hodnotící metody
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Doporučená literatura
  • Blažková, R. Dyskalkulie a další specifické poruchy učení v matematice. Brno: Masarykova univerzita, 2009.
  • Coufalová, J. Matematika s didaktikou pro 1. ročník učitelství 1. stupně ZŠ. Plzeň: Západočeská univerzita, 2004.
  • Divíšek, F. a kol. Didaktika matematiky pro učitelství 1. stupně ZŠ. Praha: SPN, 1989.
  • Hejný, M., Kuřina, F. Dítě, škola a matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha: Portál, 2001.
  • Hejný, M. Vyučování matematice orientované na budování schémat: aritmetika 1. stupně. Praha: UK, 2014.
  • Jirotková, D. Cesty ke zkvalitňování výuky geometrie. Praha: UK, 2010.
  • Molnár, J. Učebnice matek¨matiky a klíčové kompetence. Olomouc: UPOL, 2007.
  • Novák, B. Vybrané kapitoly z didaktiky matematiky. Olomouc: UPOL, 2004.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr