Vyučující
|
-
Pavelková Marie, Mgr. Ph.D.
-
Tirpáková Anna, prof. RNDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
- Modelové situace edukační činnosti ve vyučování matematice. Motivace, prezentace nového učiva, fixace a hodnocení výsledků vyučování v různých ročnících ZŠ. - Matematické učební úlohy. - Výukové metody. Metody řešení matematických úloh (induktivní, deduktivní, syntetické, analytické, experimentální aj.). - Formy práce ve výuce matematiky. Práce s talentovanými žáky a s žáky se specifickými potřebami učení. - Proces zavádění a osvojování matematických pojmů. Základní etapy pojmotvorného procesu. - Význam názornosti ve vyučování matematice. - Prostředky: učebnice, pomůcky, didaktická a výpočetní technika. Využití kognitivních technologií ve výuce matematiky (CAS systémy, prostředí dynamické geometrie, aj.). - Řešení úloh didaktických testů. Použití základních statistických prostředků pro práci učitele matematiky. Práce s daty. - Matematické soutěže a další formy získávání a rozvíjení zájmu žáků o matematiku. - Základní etapy historie matematiky jako vědy. Historie matematického vyučování.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Cvičení na počítači, Praktické procvičování
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 30 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 10 hodin za semestr
- Exkurze
- 4 hodiny za semestr
- Účast na výuce
- 56 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
Student se orientuje ve vyučovacích metodách a postupech odpovídajících primární škole při motivaci, fixaci učiva a evaluaci výsledků vyučování, v užívaných učebnicích matematiky a v použitých vyučovacích prostředcích. |
Student se orientuje ve vyučovacích metodách a postupech odpovídajících primární škole při motivaci, fixaci učiva a evaluaci výsledků vyučování, v užívaných učebnicích matematiky a v použitých vyučovacích prostředcích. |
interpretovat teoretické východiska a praktické aspekty didaktiky matematiky |
interpretovat teoretické východiska a praktické aspekty didaktiky matematiky |
definovat a třídit matematické úlohy s akcentem na slovné úlohy vy vyučovaní matematiky |
definovat a třídit matematické úlohy s akcentem na slovné úlohy vy vyučovaní matematiky |
vysvětlit metodiku vyučovaní geometrie na ZŠ a SŠ |
vysvětlit metodiku vyučovaní geometrie na ZŠ a SŠ |
tvořivě přinášet nové řešeni na zadanou úlohu |
tvořivě přinášet nové řešeni na zadanou úlohu |
analyzovat a prezentovat vybrané učivo matematiky v rámci školní praxe |
analyzovat a prezentovat vybrané učivo matematiky v rámci školní praxe |
Odborné dovednosti |
---|
hodnotit a zdůvodňovat výsledky matematických úloh, vyhodnocovat různé způsoby řešeni žakův |
hodnotit a zdůvodňovat výsledky matematických úloh, vyhodnocovat různé způsoby řešeni žakův |
interpretovat a aplikovat základné principy hodnoceni výkonu žakův v matematice |
interpretovat a aplikovat základné principy hodnoceni výkonu žakův v matematice |
adekvátně používat matematickou terminologii v odborné komunikaci |
adekvátně používat matematickou terminologii v odborné komunikaci |
matematizovat reální situace a tvořit matematické modely |
matematizovat reální situace a tvořit matematické modely |
pracovat se žáky dle potřeb, zájmů a schopností žáků |
pracovat se žáky dle potřeb, zájmů a schopností žáků |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Praktické procvičování |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Praktické procvičování |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Cvičení na počítači |
Cvičení na počítači |
Hodnotící metody |
---|
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
Doporučená literatura
|
-
Blažková, R. Dyskalkulie a další specifické poruchy učení v matematice. Brno: Masarykova univerzita, 2009.
-
Coufalová, J. Matematika s didaktikou pro 1. ročník učitelství 1. stupně ZŠ. Plzeň: Západočeská univerzita, 2004.
-
Divíšek, F. a kol. Didaktika matematiky pro učitelství 1. stupně ZŠ. Praha: SPN, 1989.
-
Hejný, M., Kuřina, F. Dítě, škola a matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha: Portál, 2001.
-
Hejný, M. Vyučování matematice orientované na budování schémat: aritmetika 1. stupně. Praha: UK, 2014.
-
Jirotková, D. Cesty ke zkvalitňování výuky geometrie. Praha: UK, 2010.
-
Molnár, J. Učebnice matek¨matiky a klíčové kompetence. Olomouc: UPOL, 2007.
-
Novák, B. Vybrané kapitoly z didaktiky matematiky. Olomouc: UPOL, 2004.
|