Vyučující
|
-
Munk Michal, prof. RNDr. PhD.
|
Obsah předmětu
|
- Evropský Rámec digitálních kompetencí. - Informační a datová gramotnost. - Data, informace a znalosti. - Záměrné získávání dat (měření, peoplemetr, audio/video-likeability). - Zdroje dat (databáze, text, web). - Databáze (veřejné databáze, produkční databáze, datové sklady, datové trhy). - Organizace dat (relační databáze, datová kostka). - Kolekce elektronických dokumentů (vektorová reprezentace textu, transakční/sekvenční model). - Web (zdroje dát o obsahu, struktuře a používaní webu). - Získávání znalostí vs. výzkumné plány. - Prieskum dát (početnosti, agregované hodnoty, miery) - Vizualizácia dát - Transformácia dát - Objektivita (inter-rater agreement), reliabilita a validita
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Cvičení na počítači, E-learning
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 32 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
Student bude seznámen s procesem transformace dat na informace a znalosti. |
Student bude seznámen s procesem transformace dat na informace a znalosti. |
Vyučovací metody |
---|
Cvičení na počítači |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Cvičení na počítači |
E-learning |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
E-learning |
Hodnotící metody |
---|
Analýza seminární práce |
Analýza seminární práce |
Doporučená literatura
|
-
Černý, M. Digitální kompetence v transdisciplinárním nahlédnutí: mezi filosofií, sociologií, pedagogikou a informační vědou. Brno: MU, 2019.
-
ČŠI. Metodika pro hodnocení rozvoje informační gramotnosti. 2015.
-
Dočekal, D., Müller, J., Harris, A., & Heger, L. Dítě v síti: manuál pro rodiče a učitele, kteří chtějí rozumět digitálnímu světu mladé generace. Mladá fronta, 2019.
-
Dosedla, M. et al. Digitální technologie v primárním vzdělávání. 2013.
-
Hradil, R. Zdravé dětství ve světě digitálních médií: informace a inspirace pro rodiče a všechny, kdo pracují s dětmi a mládeží. Franesa, 2020.
-
Kapusta, J., Munk, M. Web Structure Mining: analýza pozorovanej a očakávanej návštevnosti webu. Nitra: UKF, 2014.
-
Munk, M., Kapusta, J. Web Usage Mining: príprava a modelovanie dát. Nitra: UKF, 2014.
-
Munk, M. Počítačová analýza dát. Nitra: UKF, 2011.
-
Romero, C., Ventura, S., Pechenizkiy, M., Baker, R. Handbook of educational data mining. CRC Press, 2010.
-
Spitzer, M. Digitální demence. Praha: Host, 2014.
-
Vuorikari, R., Punie, Y., Carretero Gomez, S., Van den Brande, G. DigComp 2.0: The Digital Competence Framework for Citizens. Update Phase 1: The Conceptual Reference Model. Luxembourg Publication Office of the European Union, 2016.
|