Předmět: Rozvoj digitální gramotnosti 1

« Zpět
Název předmětu Rozvoj digitální gramotnosti 1
Kód předmětu USP/S5DG1
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Munk Michal, prof. RNDr. PhD.
Obsah předmětu
- Evropský Rámec digitálních kompetencí. - Informační a datová gramotnost. - Data, informace a znalosti. - Záměrné získávání dat (měření, peoplemetr, audio/video-likeability). - Zdroje dat (databáze, text, web). - Databáze (veřejné databáze, produkční databáze, datové sklady, datové trhy). - Organizace dat (relační databáze, datová kostka). - Kolekce elektronických dokumentů (vektorová reprezentace textu, transakční/sekvenční model). - Web (zdroje dát o obsahu, struktuře a používaní webu). - Získávání znalostí vs. výzkumné plány. - Prieskum dát (početnosti, agregované hodnoty, miery) - Vizualizácia dát - Transformácia dát - Objektivita (inter-rater agreement), reliabilita a validita

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Cvičení na počítači, E-learning
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 32 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
Student bude seznámen s procesem transformace dat na informace a znalosti.
Student bude seznámen s procesem transformace dat na informace a znalosti.
Vyučovací metody
Cvičení na počítači
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Cvičení na počítači
E-learning
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
E-learning
Hodnotící metody
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Doporučená literatura
  • Černý, M. Digitální kompetence v transdisciplinárním nahlédnutí: mezi filosofií, sociologií, pedagogikou a informační vědou. Brno: MU, 2019.
  • ČŠI. Metodika pro hodnocení rozvoje informační gramotnosti. 2015.
  • Dočekal, D., Müller, J., Harris, A., & Heger, L. Dítě v síti: manuál pro rodiče a učitele, kteří chtějí rozumět digitálnímu světu mladé generace. Mladá fronta, 2019.
  • Dosedla, M. et al. Digitální technologie v primárním vzdělávání. 2013.
  • Hradil, R. Zdravé dětství ve světě digitálních médií: informace a inspirace pro rodiče a všechny, kdo pracují s dětmi a mládeží. Franesa, 2020.
  • Kapusta, J., Munk, M. Web Structure Mining: analýza pozorovanej a očakávanej návštevnosti webu. Nitra: UKF, 2014.
  • Munk, M., Kapusta, J. Web Usage Mining: príprava a modelovanie dát. Nitra: UKF, 2014.
  • Munk, M. Počítačová analýza dát. Nitra: UKF, 2011.
  • Romero, C., Ventura, S., Pechenizkiy, M., Baker, R. Handbook of educational data mining. CRC Press, 2010.
  • Spitzer, M. Digitální demence. Praha: Host, 2014.
  • Vuorikari, R., Punie, Y., Carretero Gomez, S., Van den Brande, G. DigComp 2.0: The Digital Competence Framework for Citizens. Update Phase 1: The Conceptual Reference Model. Luxembourg Publication Office of the European Union, 2016.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr