Předmět: Pedagogická diagnostika žáka a třídy v pedagogickém projektu

« Zpět
Název předmětu Pedagogická diagnostika žáka a třídy v pedagogickém projektu
Kód předmětu USP/S0PDZ
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Petrů Puhrová Barbora, PhDr. Ph.D.
  • Kolumber Tereza, Mgr.
Obsah předmětu
- Pedagogická diagnostika - základní pojmy, význam, cíle, typy a oblasti. - Pedagogická diagnostika jako proces - zásady a etapy, problémy a jejich řešení. - Diagnostická kompetence učitele, autodiagnostika učitele. - Základní okruhy diagnostické práce učitele se zaměřením na žáka - školní zralost, diagnostika rodinného prostředí. - Práce s chybou, hodnocení, speciálně-pedagogické aspekty. - Základní okruhy diagnostické práce učitele se zaměřením na třídu - školní třída jako sociální skupina. - Klima třídy, reflexe a hodnocení, vztahy a práce s třídním kolektivem. - Metody a nástroje diagnostiky se zaměřením na žáka a prostředí třídy. - Aplikace diagnostických metod v pedagogickém projektu - stanovení cílů, obsahu a hodnocení.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza prezentace
  • Účast na výuce - 42 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 28 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Nespecifikováno.
Nespecifikováno.
Výsledky učení
oblasti pedagogického diagnostikování žáků základní školy
oblasti pedagogického diagnostikování žáků základní školy
metody a nástroje diagnostikování žáků a třídy
metody a nástroje diagnostikování žáků a třídy
procesu diagnostikování žáka v průběhu vzdělávání
procesu diagnostikování žáka v průběhu vzdělávání
diagnostikování a práce s chybou
diagnostikování a práce s chybou
vazba hodnocení a diagnostikování žáka, třídy, školy
vazba hodnocení a diagnostikování žáka, třídy, školy
Odborné dovednosti
vymezit pedagogickou diagnostiku a její klíčové oblasti
vymezit pedagogickou diagnostiku a její klíčové oblasti
popsat oblasti diagnostikování žáka
popsat oblasti diagnostikování žáka
analyzovat metody a nástroje využitelné při diagnostikování v praxi učitele základní školy
analyzovat metody a nástroje využitelné při diagnostikování v praxi učitele základní školy
aplikovat poznatky pedagogické diagnostiky v praxi učitele
aplikovat poznatky pedagogické diagnostiky v praxi učitele
popsat význam formativního hodnocení žáků
popsat význam formativního hodnocení žáků
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Analýza prezentace
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Analýza prezentace
Hodnotící metody
Rozbor portfolia studenta
Rozbor portfolia studenta
Kolokvium
Analýza edukačního materiálu
Analýza edukačního materiálu
Kolokvium
Doporučená literatura
  • DITTRICH, P. Pedagogicko psychologická diagnostika. Jinočany : H&H, 1993.
  • GAVORA, P. Akí sú moji žiaci. Pedagogická diagnostika žiaka. Bratislava : Práca, 1999.
  • CHRÁSKA, M. Metody pedagogické diagnostiky. Olomouc : PdF UP, 1988.
  • KAŠPÁRKOVÁ, S. Pedagogická diagnostika třídy a žáka. Zlín : UTB, 2009.
  • MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha : Portál, 1998.
  • MOJŽÍŠEK, L. Základy pedagogické diagnostiky. Praha : SPN, 1986.
  • SWIERKOSZOVÁ, J. Pedagogická diagnostika dětského vývoje pro učitele primárního vzdělávání. Ostrava : OU, 2010.
  • ŠVEC, V. Pedagogická příprava budoucích učitelů: Problémy a inspirace. Brno : Paido, 1999.
  • ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací plán. Praha : Portál, 2001.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr