Vyučující
|
-
Petrů Puhrová Barbora, PhDr. Ph.D.
-
Kolumber Tereza, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
- Pedagogická diagnostika - základní pojmy, význam, cíle, typy a oblasti. - Pedagogická diagnostika jako proces - zásady a etapy, problémy a jejich řešení. - Diagnostická kompetence učitele, autodiagnostika učitele. - Základní okruhy diagnostické práce učitele se zaměřením na žáka - školní zralost, diagnostika rodinného prostředí. - Práce s chybou, hodnocení, speciálně-pedagogické aspekty. - Základní okruhy diagnostické práce učitele se zaměřením na třídu - školní třída jako sociální skupina. - Klima třídy, reflexe a hodnocení, vztahy a práce s třídním kolektivem. - Metody a nástroje diagnostiky se zaměřením na žáka a prostředí třídy. - Aplikace diagnostických metod v pedagogickém projektu - stanovení cílů, obsahu a hodnocení.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza prezentace
- Účast na výuce
- 42 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 28 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Nespecifikováno. |
Nespecifikováno. |
Výsledky učení |
---|
oblasti pedagogického diagnostikování žáků základní školy |
oblasti pedagogického diagnostikování žáků základní školy |
metody a nástroje diagnostikování žáků a třídy |
metody a nástroje diagnostikování žáků a třídy |
procesu diagnostikování žáka v průběhu vzdělávání |
procesu diagnostikování žáka v průběhu vzdělávání |
diagnostikování a práce s chybou |
diagnostikování a práce s chybou |
vazba hodnocení a diagnostikování žáka, třídy, školy |
vazba hodnocení a diagnostikování žáka, třídy, školy |
Odborné dovednosti |
---|
vymezit pedagogickou diagnostiku a její klíčové oblasti |
vymezit pedagogickou diagnostiku a její klíčové oblasti |
popsat oblasti diagnostikování žáka |
popsat oblasti diagnostikování žáka |
analyzovat metody a nástroje využitelné při diagnostikování v praxi učitele základní školy |
analyzovat metody a nástroje využitelné při diagnostikování v praxi učitele základní školy |
aplikovat poznatky pedagogické diagnostiky v praxi učitele |
aplikovat poznatky pedagogické diagnostiky v praxi učitele |
popsat význam formativního hodnocení žáků |
popsat význam formativního hodnocení žáků |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Analýza prezentace |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Analýza prezentace |
Hodnotící metody |
---|
Rozbor portfolia studenta |
Rozbor portfolia studenta |
Kolokvium |
Analýza edukačního materiálu |
Analýza edukačního materiálu |
Kolokvium |
Doporučená literatura
|
-
DITTRICH, P. Pedagogicko psychologická diagnostika. Jinočany : H&H, 1993.
-
GAVORA, P. Akí sú moji žiaci. Pedagogická diagnostika žiaka. Bratislava : Práca, 1999.
-
CHRÁSKA, M. Metody pedagogické diagnostiky. Olomouc : PdF UP, 1988.
-
KAŠPÁRKOVÁ, S. Pedagogická diagnostika třídy a žáka. Zlín : UTB, 2009.
-
MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha : Portál, 1998.
-
MOJŽÍŠEK, L. Základy pedagogické diagnostiky. Praha : SPN, 1986.
-
SWIERKOSZOVÁ, J. Pedagogická diagnostika dětského vývoje pro učitele primárního vzdělávání. Ostrava : OU, 2010.
-
ŠVEC, V. Pedagogická příprava budoucích učitelů: Problémy a inspirace. Brno : Paido, 1999.
-
ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací plán. Praha : Portál, 2001.
|