Předmět: Spolupráce MŠ s dalšími aktéry a institucemi

« Zpět
Název předmětu Spolupráce MŠ s dalšími aktéry a institucemi
Kód předmětu USP/PK4SI
Organizační forma výuky Konzultace + Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Petrů Puhrová Barbora, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Instituce předškolního vzdělávání v ČR a v zahraničí. - Typy předškolních zařízení, jejich zřízení, funkce a možnosti spolupráce v oblasti předškolního vzdělávání. - Formy spolupráce mateřské školy s jinými institucemi. - Spolupráce v rámci předškolního zařízení (rada školy, pedagogická rada, rada rodičů apod.) - Instituce, organizace a další aktéři vstupující do spolupráce, komunikace a jednání s mateřskou školou. - Role zřizovatele ve spolupráci s mateřskou školou. - Spolupráce mateřské školy se základní školou. - Spolupráce s dalšími institucemi (orgány státní správy a samosprávy). - Spolupráce s dalšími institucemi (školská zařízení, vzdělávací instituce).

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza prezentace, Analýza textu
  • Účast na výuce - 15 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 30 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 15 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Studenti mají základní poznatky v oblasti spolupráce mateřské školy s rodinou, základní školou a dalšími institucemi předškolního vzdělávání. Studenti zvládají vytvořit plán či projekt spolupráce.
Studenti mají základní poznatky v oblasti spolupráce mateřské školy s rodinou, základní školou a dalšími institucemi předškolního vzdělávání. Studenti zvládají vytvořit plán či projekt spolupráce.
Výsledky učení
instituce předškolního vzdělávání u nás i v zahraničí
instituce předškolního vzdělávání u nás i v zahraničí
různé formy spolupráce
různé formy spolupráce
význam zřizovatele pro fungování mateřské školy
význam zřizovatele pro fungování mateřské školy
možnosti spolupráce podle typu instituce
možnosti spolupráce podle typu instituce
podstatu tvorby plánu spolupráce
podstatu tvorby plánu spolupráce
Odborné dovednosti
pojmenovat význam spolupráce mateřské školy s různými institucemi
pojmenovat význam spolupráce mateřské školy s různými institucemi
využít formy spolupráce podle záměru mateřské školy
využít formy spolupráce podle záměru mateřské školy
sestavit a obhájit projekt spolupráce
sestavit a obhájit projekt spolupráce
vysvětlit roli zřizovatelů předškolních institucí
vysvětlit roli zřizovatelů předškolních institucí
objasnit význam spolupráce se základní školou
objasnit význam spolupráce se základní školou
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Analýza prezentace
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Analýza textu
Analýza textu
Analýza prezentace
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Odborné dovednosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Kolokvium
Kolokvium
Doporučená literatura
  • Epstein, J. L. School, family, and community partnerships: preparing educators and improving schools. Westview Press, a Member of the Perseus Books Group. 2011.
  • Lazarová, B., Pol, M., Lelieur, R., Schelfhout, W., Vanhoof, J., Vanlommel, K., Brejc, M., Erčulj, J., Hortlund, T., Malmberg, K., Devlin, L., Morgan-Guthrie, R., Wallis, T., Cebrián, D., & Cebrián, M. Leading learning networks in education: theoretical framework and school leaders' perspectives across Europe. Masaryk University Press. 2020.
  • Majerčíková, J., & Rebendová, A. Mateřská škola ve světě univerzity. Univerzita Tomáše Bati. 2016.
  • Miňová, M. Kooperácia materskej školy s rôznymi inštitúciami. Prešov: Rokus. 2017.
  • Petrů Puhrová, B. Spolupráce ZŠ a MŠ jako výzva pro rozvoj školy. In Nové výzvy pro předškolní pedagogiku. Univerzita Tomáše Bati. 2015.
  • Pohnětalová, Y. Vztahy školy a rodiny: případové studie. Gaudeamus. 2015.
  • Průcha, J. et al. Předškolní dítě a svět vzdělávání: přehled teorie, praxe a výzkumných poznatků. Wolters Kluwer. 2016.
  • Syslová, Z., Borkovcová, I., & Průcha, J. Péče a vzdělávání dětí v raném věku: komparace české a zahraniční situace. Wolters Kluwer. 2014.
  • Syslová, Z. Proměna mateřské školy v učící se organizaci. Wolters Kluwer. 2016.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr