Vyučující
|
-
Petrů Puhrová Barbora, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Instituce předškolního vzdělávání v ČR a v zahraničí. - Typy předškolních zařízení, jejich zřízení, funkce a možnosti spolupráce v oblasti předškolního vzdělávání. - Formy spolupráce mateřské školy s jinými institucemi. - Spolupráce v rámci předškolního zařízení (rada školy, pedagogická rada, rada rodičů apod.) - Instituce, organizace a další aktéři vstupující do spolupráce, komunikace a jednání s mateřskou školou. - Role zřizovatele ve spolupráci s mateřskou školou. - Spolupráce mateřské školy se základní školou. - Spolupráce s dalšími institucemi (orgány státní správy a samosprávy). - Spolupráce s dalšími institucemi (školská zařízení, vzdělávací instituce).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza prezentace, Analýza textu
- Účast na výuce
- 15 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 30 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 15 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Studenti mají základní poznatky v oblasti spolupráce mateřské školy s rodinou, základní školou a dalšími institucemi předškolního vzdělávání. Studenti zvládají vytvořit plán či projekt spolupráce. |
Studenti mají základní poznatky v oblasti spolupráce mateřské školy s rodinou, základní školou a dalšími institucemi předškolního vzdělávání. Studenti zvládají vytvořit plán či projekt spolupráce. |
Výsledky učení |
---|
instituce předškolního vzdělávání u nás i v zahraničí |
instituce předškolního vzdělávání u nás i v zahraničí |
různé formy spolupráce |
různé formy spolupráce |
význam zřizovatele pro fungování mateřské školy |
význam zřizovatele pro fungování mateřské školy |
možnosti spolupráce podle typu instituce |
možnosti spolupráce podle typu instituce |
podstatu tvorby plánu spolupráce |
podstatu tvorby plánu spolupráce |
Odborné dovednosti |
---|
pojmenovat význam spolupráce mateřské školy s různými institucemi |
pojmenovat význam spolupráce mateřské školy s různými institucemi |
využít formy spolupráce podle záměru mateřské školy |
využít formy spolupráce podle záměru mateřské školy |
sestavit a obhájit projekt spolupráce |
sestavit a obhájit projekt spolupráce |
vysvětlit roli zřizovatelů předškolních institucí |
vysvětlit roli zřizovatelů předškolních institucí |
objasnit význam spolupráce se základní školou |
objasnit význam spolupráce se základní školou |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Analýza prezentace |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Analýza textu |
Analýza textu |
Analýza prezentace |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Odborné dovednosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Analýza seminární práce |
Analýza seminární práce |
Kolokvium |
Kolokvium |
Doporučená literatura
|
-
Epstein, J. L. School, family, and community partnerships: preparing educators and improving schools. Westview Press, a Member of the Perseus Books Group. 2011.
-
Lazarová, B., Pol, M., Lelieur, R., Schelfhout, W., Vanhoof, J., Vanlommel, K., Brejc, M., Erčulj, J., Hortlund, T., Malmberg, K., Devlin, L., Morgan-Guthrie, R., Wallis, T., Cebrián, D., & Cebrián, M. Leading learning networks in education: theoretical framework and school leaders' perspectives across Europe. Masaryk University Press. 2020.
-
Majerčíková, J., & Rebendová, A. Mateřská škola ve světě univerzity. Univerzita Tomáše Bati. 2016.
-
Miňová, M. Kooperácia materskej školy s rôznymi inštitúciami. Prešov: Rokus. 2017.
-
Petrů Puhrová, B. Spolupráce ZŠ a MŠ jako výzva pro rozvoj školy. In Nové výzvy pro předškolní pedagogiku. Univerzita Tomáše Bati. 2015.
-
Pohnětalová, Y. Vztahy školy a rodiny: případové studie. Gaudeamus. 2015.
-
Průcha, J. et al. Předškolní dítě a svět vzdělávání: přehled teorie, praxe a výzkumných poznatků. Wolters Kluwer. 2016.
-
Syslová, Z., Borkovcová, I., & Průcha, J. Péče a vzdělávání dětí v raném věku: komparace české a zahraniční situace. Wolters Kluwer. 2014.
-
Syslová, Z. Proměna mateřské školy v učící se organizaci. Wolters Kluwer. 2016.
|