Předmět: Profese učitele a ředitele v mateřské škole

« Zpět
Název předmětu Profese učitele a ředitele v mateřské škole
Kód předmětu USP/PK4PU
Organizační forma výuky Přednáška + E-learning + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 8
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Petrů Puhrová Barbora, PhDr. Ph.D.
  • Deutscherová Beáta, PhDr. MBA
  • Vašíková Jana, Mgr. PhD.
Obsah předmětu
Vymezení základní terminologie (učitel MŠ, ředitel MŠ, MŠ jako instituce/organizace). Učitelství jako autentická profese- profese, semiprofese - analýza pojmu. Učitelská identita - profesní já učitele. Učitelské znalosti - základy učitelského myšlení. Učitelské rozhodování - zákonitosti devizní dimenze profese. Profesionalizace a její fáze. Profesní příprava učitelů mateřských škol v ČR. Analýza systému profesní přípravy učitelů mateřských škol v zahraničí. Výzkumy učitelské profese.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza textu
  • Účast na výuce - 25 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 65 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 70 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 80 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
definovat základní pojmy problematiky (učitel MŠ, ředitel MŠ, MŠ jako instituce/organizace, profese, semiprofese, mateřská škola atd.),
definovat základní pojmy problematiky (učitel MŠ, ředitel MŠ, MŠ jako instituce/organizace, profese, semiprofese, mateřská škola atd.),
popsat profesionalizaci učitele mateřské školy a její fáze,
popsat profesionalizaci učitele mateřské školy a její fáze,
popsat profesní já učitele, profesní znalosti, učitelské rozhodování,
popsat profesní já učitele, profesní znalosti, učitelské rozhodování,
popsat profesní přípravu učitele mateřských škol v ČR,
popsat profesní přípravu učitele mateřských škol v ČR,
popsat některé výzkumy zabývající se touto problematikou.
popsat některé výzkumy zabývající se touto problematikou.
Odborné dovednosti
využít základní terminologii a odborné pojmy ve své písemné práci/jazykovém projevu,
využít základní terminologii a odborné pojmy ve své písemné práci/jazykovém projevu,
aplikovat teoretické poznatky na konkrétní situace v praxi MŠ,
aplikovat teoretické poznatky na konkrétní situace v praxi MŠ,
analyzovat systém profesní přípravy učitelů MŠ v ČR a v zahraničí,
analyzovat systém profesní přípravy učitelů MŠ v ČR a v zahraničí,
analyzovat odborné texty zabývající se výzkumem učitelské profese
analyzovat odborné texty zabývající se výzkumem učitelské profese
diskutovat aktuální témata a výzkumy týkající se profese učitele a ředitele v MŠ.
diskutovat aktuální témata a výzkumy týkající se profese učitele a ředitele v MŠ.
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Analýza textu
Analýza textu
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Hodnotící metody
Esej
Esej
Doporučená literatura
  • Studijní opory pro program Předškolní pedagogika - Fakulta humanitních studií, dostupné z:. .
  • Lukášová, H. Učitelské sebepojetí a jeho zkoumání. Zlín: Univerzita Tomáše Bati. 2015.
  • Spilková, V. & Zavadilová, B. Mentoring jako prostředek podpory profesního učení studentů učitelství a učitelů. Pedagogická orientace, 31(1), 4?34. 2021.
  • Wiegerová, A., & Gavora, P. Proč se chci stát učitelkou v mateřské škole? Pohled kvalitativního výzkumu. Pedagogická orientace, 24(4), 510-534. 2014.
  • Wiegerová, A. et al. Profesionalizace učitele mateřské školy z pohledu reformy kurikula. Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2015.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr