Vyučující
|
-
Petrů Puhrová Barbora, PhDr. Ph.D.
-
Deutscherová Beáta, PhDr. MBA
-
Vašíková Jana, Mgr. PhD.
|
Obsah předmětu
|
Vymezení základní terminologie (učitel MŠ, ředitel MŠ, MŠ jako instituce/organizace). Učitelství jako autentická profese- profese, semiprofese - analýza pojmu. Učitelská identita - profesní já učitele. Učitelské znalosti - základy učitelského myšlení. Učitelské rozhodování - zákonitosti devizní dimenze profese. Profesionalizace a její fáze. Profesní příprava učitelů mateřských škol v ČR. Analýza systému profesní přípravy učitelů mateřských škol v zahraničí. Výzkumy učitelské profese.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza textu
- Účast na výuce
- 25 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 65 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 70 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 80 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
definovat základní pojmy problematiky (učitel MŠ, ředitel MŠ, MŠ jako instituce/organizace, profese, semiprofese, mateřská škola atd.), |
definovat základní pojmy problematiky (učitel MŠ, ředitel MŠ, MŠ jako instituce/organizace, profese, semiprofese, mateřská škola atd.), |
popsat profesionalizaci učitele mateřské školy a její fáze, |
popsat profesionalizaci učitele mateřské školy a její fáze, |
popsat profesní já učitele, profesní znalosti, učitelské rozhodování, |
popsat profesní já učitele, profesní znalosti, učitelské rozhodování, |
popsat profesní přípravu učitele mateřských škol v ČR, |
popsat profesní přípravu učitele mateřských škol v ČR, |
popsat některé výzkumy zabývající se touto problematikou. |
popsat některé výzkumy zabývající se touto problematikou. |
Odborné dovednosti |
---|
využít základní terminologii a odborné pojmy ve své písemné práci/jazykovém projevu, |
využít základní terminologii a odborné pojmy ve své písemné práci/jazykovém projevu, |
aplikovat teoretické poznatky na konkrétní situace v praxi MŠ, |
aplikovat teoretické poznatky na konkrétní situace v praxi MŠ, |
analyzovat systém profesní přípravy učitelů MŠ v ČR a v zahraničí, |
analyzovat systém profesní přípravy učitelů MŠ v ČR a v zahraničí, |
analyzovat odborné texty zabývající se výzkumem učitelské profese |
analyzovat odborné texty zabývající se výzkumem učitelské profese |
diskutovat aktuální témata a výzkumy týkající se profese učitele a ředitele v MŠ. |
diskutovat aktuální témata a výzkumy týkající se profese učitele a ředitele v MŠ. |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Analýza textu |
Analýza textu |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Hodnotící metody |
---|
Esej |
Esej |
Doporučená literatura
|
-
Studijní opory pro program Předškolní pedagogika - Fakulta humanitních studií, dostupné z:. .
-
Lukášová, H. Učitelské sebepojetí a jeho zkoumání. Zlín: Univerzita Tomáše Bati. 2015.
-
Spilková, V. & Zavadilová, B. Mentoring jako prostředek podpory profesního učení studentů učitelství a učitelů. Pedagogická orientace, 31(1), 4?34. 2021.
-
Wiegerová, A., & Gavora, P. Proč se chci stát učitelkou v mateřské škole? Pohled kvalitativního výzkumu. Pedagogická orientace, 24(4), 510-534. 2014.
-
Wiegerová, A. et al. Profesionalizace učitele mateřské školy z pohledu reformy kurikula. Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2015.
|