Vyučující
|
-
Navrátilová Hana, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Postupy při kvalitativním výzkumu. - Úloha výzkumného projektu. - Typická témata kvalitativně orientovaného výzkumu. - Přístup do terénu. - Výzkumné metody - participační pozorování, nestrukturované interview, narativní metoda (životní příběh), obsahová analýza produktů člověka. - Sběr dat - typy záznamů, nahrávání, protokoly. - Normy kvality kvalitativního výzkumu. - Etická stránka kvalitativního výzkumu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Cvičení na počítači, Analýza textu, Individuální práce studentů
- Účast na výuce
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 30 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
způsoby a techniky sběru kvalitativních dat |
způsoby a techniky sběru kvalitativních dat |
metodologické důsledky kvalitativní povahy dat |
metodologické důsledky kvalitativní povahy dat |
otevřené kódování, axiální kódování, selektivní kódování |
otevřené kódování, axiální kódování, selektivní kódování |
postupy narativní analýzy a interpretativní fenomenologické analýzy |
postupy narativní analýzy a interpretativní fenomenologické analýzy |
reportování výsledků analýzy dat v kvalitativním výzkumu |
reportování výsledků analýzy dat v kvalitativním výzkumu |
Odborné dovednosti |
---|
kriticky zhodnotit postup analýzy kvalitativních dat prezentovaný v odborném textu |
kriticky zhodnotit postup analýzy kvalitativních dat prezentovaný v odborném textu |
vytvořit a obhájit design sběru kvalitativních dat |
vytvořit a obhájit design sběru kvalitativních dat |
vyjmenovat pět možných přístupů k analýze kvalitativních dat |
vyjmenovat pět možných přístupů k analýze kvalitativních dat |
provést analýzu kvalitativních dat postupy obsahové analýzy |
provést analýzu kvalitativních dat postupy obsahové analýzy |
zformulovat zprávu o realizované kvalitativní badatelské aktivitě |
zformulovat zprávu o realizované kvalitativní badatelské aktivitě |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Analýza textu |
Analýza textu |
Individuální práce studentů |
Individuální práce studentů |
Odborné dovednosti |
---|
Analýza prezentace |
Analýza prezentace |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
Doporučená literatura
|
-
Durdella, N. Qualitative dissertation methodology: a guide for research design and methods.. London: SAGE, 2019.
-
Hendl, J. Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005.
-
Charmaz, K. Constructing grounded theory. Thousand Isles: SAGE, 2014.
-
Chrastina, J. Případová studie - metoda kvalitativní výzkumné strategie a designování výzkumu.. Olomouc, 2019.
-
Mišovič, J. Kvalitativní výzkum se zaměřením na polostrukturovaný rozhovor.. SLON, 2019.
-
Navrátilová, H. Žánry extenzivní řeči učitele ve výukové komunikaci. Disertační práce.. Brno: MU, 2019.
-
Silverman, D. Ako robiť kvalitatívny výskum. Bratislava: Ikar, 2003.
-
Šeďová, K., & Švaříček, R. Jak psát kvalitativně orientované výzkumné studie. Kvalita v kvalitativním výzkumu. Pedagogická orientace, 23(4), 478?510. 2013.
-
Švaříček, R., & Šeďová, K. et al. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: Pravidla hry. Praha: Portál, 2007.
|