Vyučující
|
-
Navrátilová Hana, PhDr. Ph.D.
-
Jančík Petrová Zuzana, doc. PhDr. PhD.
|
Obsah předmětu
|
- Vymezení, objasnění, rozlišení základních pojmů: péče/výchova a vzdělávání, rané vzdělávání. - Potřeby versus učení u dítěte do tří let věku. - Systémy raného vzdělávání v České republice a v zahraničí. - Současné trendy a výzvy v předškolním vzdělávání. - Povinné předškolní vzdělávání v MŠ a individuální vzdělávání dětí předškolního věku s ohledem na děti od 5 let věku. - Vývojová specifika dětí od 5 let věku. - Individuální vzdělávací plán v rámci docházky do MŠ, vzdělávání v přípravných třídách. - Význam předškolního vzdělávání před nástupem do ZŠ v kontextu celoživotního vzdělávání. - Historický vývoj alternativních směrů. - Důvody vzniku alternativních směrů a jejich význam v předškolním vzdělávání. - Montessori pedagogika a její principy. - Waldorfská pedagogika a její principy. - Domácí a komunitní vzdělávání. - Lesní a přírodní školy.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza textu
- Účast na výuce
- 20 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 30 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 80 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 50 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 120 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
definovat základní pojmy problematiky (péče, výchova a vzdělávání, rané vzdělávání) |
definovat základní pojmy problematiky (péče, výchova a vzdělávání, rané vzdělávání) |
popsat systém raného vzdělávání v ČR |
popsat systém raného vzdělávání v ČR |
vymezit a objasnit nové přístupy k předškolnímu vzdělávání |
vymezit a objasnit nové přístupy k předškolnímu vzdělávání |
definovat kontinuitu a diskontinuitu mezi historickými podobami předškolního vzdělávaní a novými přístupy k předškolnímu vzdělávání |
definovat kontinuitu a diskontinuitu mezi historickými podobami předškolního vzdělávaní a novými přístupy k předškolnímu vzdělávání |
vysvětlit, jak jsou nové přístupy k předškolnímu vzdělávání implementovány v předškolním vzdělávání v ČR |
vysvětlit, jak jsou nové přístupy k předškolnímu vzdělávání implementovány v předškolním vzdělávání v ČR |
Odborné dovednosti |
---|
diskutovat o předškolním vzdělávání s korektním využitím pojmu péče, výchova a vzdělávání, rané vzdělávání |
diskutovat o předškolním vzdělávání s korektním využitím pojmu péče, výchova a vzdělávání, rané vzdělávání |
provést porovnání potřeb učení a vzdělávání dětí ve věku do 3 let, do 5 let a nad 5 let |
provést porovnání potřeb učení a vzdělávání dětí ve věku do 3 let, do 5 let a nad 5 let |
diskutovat význam předškolního vzdělávání v kontextu celoživotního vzdělávání |
diskutovat význam předškolního vzdělávání v kontextu celoživotního vzdělávání |
vytvořit individuální vzdělávací plán v rámci docházky do MŠ s ohledem na vývojové specifická dětí |
vytvořit individuální vzdělávací plán v rámci docházky do MŠ s ohledem na vývojové specifická dětí |
analyzovat specifika alternativních přístupů vzdělávání a možnosti implementace jejich principů v předškolním vzdělávání |
analyzovat specifika alternativních přístupů vzdělávání a možnosti implementace jejich principů v předškolním vzdělávání |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Analýza textu |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Analýza textu |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Hodnotící metody |
---|
Písemná zkouška |
Písemná zkouška |
Analýza seminární práce |
Analýza seminární práce |
Doporučená literatura
|
-
Krejčová, L., & Mertin, V. Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika. Praha: Wolters Kluvwer, 2016.
-
Majerčíková, J. Postponement of the commencement of compulsory school attendance from the nursery school teachers? perspective. Orbis Scholae, 11(1), 9?30. 2017.
-
Mareš, J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013.
-
Matějček, Z. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte. Praha: Grada, 2005.
-
Průcha, J. Předškolní dítě a svět vzdělávání: přehled teorie, praxe a výzkumných poznatků. Praha: Wolters Kluwer, 2016.
-
Syslová, Z., Borkovcová, I., & Průcha, J. Péče a vzdělávání dětí v raném věku: komparace české a zahraniční situace. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2014.
-
Wiegerová, A.,& Gavora, P. Preschool attendance of very young children: Parents' choice and outcome satisfaction. Journal of language and cultural education, 6(2), 36?47. 2018.
|