Vyučující
|
-
Jirásková Miroslava, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Tematické okruhy: 1. Úvod k problematice profesního rozvoje a mentoringu. 2. Cíle a funkce mentoringu ve školním prostředí. 3. Mentoring a ostatní formy profesní podpory. 4. Profil mentora a mentorovaného/menteeho. 5. Etické aspekty mentorství. 6. Kvalita učitele, profesní kompetence a profesní růst učitelů mateřských škol. 7. Mentorství jako forma kolegiální pomoci k osobnostnímu a profesnímu rozvoji. 8. Význam komunikačních dovedností v mentorském procesu. 9. Nástroje mentoringu. 10. Mentorský přístup DUO a ostatní mentorské přístupy.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Účast na výuce
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 5 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 35 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Studenti mají pokročilé znalosti o pedagogicko-psychologické dimenzi profese a osobnosti učitele. Znají základní pravidla efektivní komunikace a umějí je aplikovat na praktických příkladech. Studenti dokáží uplatnit základní reflexi a sebereflexi v problematice profesního a osobnostního růstu učitele. |
Studenti mají pokročilé znalosti o pedagogicko-psychologické dimenzi profese a osobnosti učitele. Znají základní pravidla efektivní komunikace a umějí je aplikovat na praktických příkladech. Studenti dokáží uplatnit základní reflexi a sebereflexi v problematice profesního a osobnostního růstu učitele. |
Výsledky učení |
---|
podstatu a význam mentoringu v pedagogické praxi, rozdíly mezi mentoringem a ostatními formami profesní podpory, profil mentora a jeho specifika, předmět zájmu mentorského procesu ve vztahu mentor-mentee, dovednosti, nástroje a přístupy uplatňované v mentorském procesu. |
podstatu a význam mentoringu v pedagogické praxi, rozdíly mezi mentoringem a ostatními formami profesní podpory, profil mentora a jeho specifika, předmět zájmu mentorského procesu ve vztahu mentor-mentee, dovednosti, nástroje a přístupy uplatňované v mentorském procesu. |
Odborné dovednosti |
---|
reflektovat současné pojetí mentoringu, sestavit profil mentora sohledem na etický kodex mentorů, diskutovat o potřebách osobnostního a profesního rozvoje učitelů, reflektovat komunikační dovednosti uplatňované vmentorském procesu, identifikovat nástroje a přístupy mentoringu využívané vpedagogické praxi. |
reflektovat současné pojetí mentoringu, sestavit profil mentora sohledem na etický kodex mentorů, diskutovat o potřebách osobnostního a profesního rozvoje učitelů, reflektovat komunikační dovednosti uplatňované vmentorském procesu, identifikovat nástroje a přístupy mentoringu využívané vpedagogické praxi. |
Doporučená literatura
|
-
Brumovská, L. &Málková, L. Mentoring a koučování jako profesní nástroj učitelů. Pedagogika, 60 (4), 250 - 264. 2010.
-
Spilková, V., & Zavadilová, B. Mentoring jako prostředek podpory profesního učení studentů učitelství a učitelů. Pedagogická orientace, 31(1), 4?34. https://doi.org/10.5817/PedOr2021-1-4 munispace.muni.cz +4. 2021.
-
Štěpánek, Z., Petrášová, M. A., & Prausová, I. Mentorink ? forma podpory nové generace.. Praha: EDUkační LABoratoř., 2022.
|