Předmět: Mentoring jako nástroj profesní podpory II.

« Zpět
Název předmětu Mentoring jako nástroj profesní podpory II.
Kód předmětu USP/PK3MN
Organizační forma výuky Konzultace + Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Jirásková Miroslava, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Tematické okruhy: 1. Úvod k problematice profesního rozvoje a mentoringu. 2. Cíle a funkce mentoringu ve školním prostředí. 3. Mentoring a ostatní formy profesní podpory. 4. Profil mentora a mentorovaného/menteeho. 5. Etické aspekty mentorství. 6. Kvalita učitele, profesní kompetence a profesní růst učitelů mateřských škol. 7. Mentorství jako forma kolegiální pomoci k osobnostnímu a profesnímu rozvoji. 8. Význam komunikačních dovedností v mentorském procesu. 9. Nástroje mentoringu. 10. Mentorský přístup DUO a ostatní mentorské přístupy.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Účast na výuce - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 5 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 35 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Studenti mají pokročilé znalosti o pedagogicko-psychologické dimenzi profese a osobnosti učitele. Znají základní pravidla efektivní komunikace a umějí je aplikovat na praktických příkladech. Studenti dokáží uplatnit základní reflexi a sebereflexi v problematice profesního a osobnostního růstu učitele.
Studenti mají pokročilé znalosti o pedagogicko-psychologické dimenzi profese a osobnosti učitele. Znají základní pravidla efektivní komunikace a umějí je aplikovat na praktických příkladech. Studenti dokáží uplatnit základní reflexi a sebereflexi v problematice profesního a osobnostního růstu učitele.
Výsledky učení
podstatu a význam mentoringu v pedagogické praxi, rozdíly mezi mentoringem a ostatními formami profesní podpory, profil mentora a jeho specifika, předmět zájmu mentorského procesu ve vztahu mentor-mentee, dovednosti, nástroje a přístupy uplatňované v mentorském procesu.
podstatu a význam mentoringu v pedagogické praxi, rozdíly mezi mentoringem a ostatními formami profesní podpory, profil mentora a jeho specifika, předmět zájmu mentorského procesu ve vztahu mentor-mentee, dovednosti, nástroje a přístupy uplatňované v mentorském procesu.
Odborné dovednosti
reflektovat současné pojetí mentoringu, sestavit profil mentora sohledem na etický kodex mentorů, diskutovat o potřebách osobnostního a profesního rozvoje učitelů, reflektovat komunikační dovednosti uplatňované vmentorském procesu, identifikovat nástroje a přístupy mentoringu využívané vpedagogické praxi.
reflektovat současné pojetí mentoringu, sestavit profil mentora sohledem na etický kodex mentorů, diskutovat o potřebách osobnostního a profesního rozvoje učitelů, reflektovat komunikační dovednosti uplatňované vmentorském procesu, identifikovat nástroje a přístupy mentoringu využívané vpedagogické praxi.
Doporučená literatura
  • Brumovská, L. &Málková, L. Mentoring a koučování jako profesní nástroj učitelů. Pedagogika, 60 (4), 250 - 264. 2010.
  • Spilková, V., & Zavadilová, B. Mentoring jako prostředek podpory profesního učení studentů učitelství a učitelů. Pedagogická orientace, 31(1), 4?34. https://doi.org/10.5817/PedOr2021-1-4 munispace.muni.cz +4. 2021.
  • Štěpánek, Z., Petrášová, M. A., & Prausová, I. Mentorink ? forma podpory nové generace.. Praha: EDUkační LABoratoř., 2022.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr