Předmět: Mentoring jako nástroj profesní podpory II.

« Zpět
Název předmětu Mentoring jako nástroj profesní podpory II.
Kód předmětu USP/PK3MN
Organizační forma výuky Konzultace + Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Jirásková Miroslava, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Úvod do mentoringu jako sociální podpory Mentoring jako nástroj well-beingu a prevence syndromu vyhoření. Rozdíl mezi profesní a sociální podporou. 2. Cíle a funkce mentoringu v oblasti sociální opory Kolegiální pomoc, inkluze, podpora vztahů a klimatu školy. Mentoring v kontextu adaptačních a krizových situací. 3. Role a identita mentora Etické zásady mentoringu se zaměřením na sociální podporu. Sebereflexe mentora: práce s vlastní identitou a rolemi. 4. Komunikační dovednosti a skupinová dynamika Aktivní naslouchání, empatie, práce s emocemi. Principy skupinové dynamiky a jejich význam pro inkluzivní klima školy. 5. Mentorské přístupy a modely DUO přístup, partnerský, transformační mentoring. Srovnání a možnosti aplikace v praxi. 6. Mentorské techniky I Tichý mentor, 3 úhly pohledu, vizualizace, stavová linie. Metaprogramy, VAKOG, triády (výkon - radost - učení). 7. Mentorské techniky II Balanční kolo, SMART, přerámování, protiklady. Typy strachů, rozhodování, zesilování. 8. Mentorské techniky III 3 židle, práce s identitou a rolemi. Storytelling (práce s příběhem jako nástrojem podpory). 9. Aplikační část Simulace mentoringových rozhovorů se zaměřením na sociální podporu. Skupinová tvorba programu mentoringu pro podporu učitelů. 10. Reflexe a evaluace Sebereflexe použitých technik. Hodnocení přínosů mentoringu v oblasti sociální podpory

Studijní aktivity a metody výuky
  • Účast na výuce - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 5 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 35 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Studenti mají pokročilé znalosti o pedagogicko-psychologické dimenzi profese a osobnosti učitele. Znají základní pravidla efektivní komunikace a umějí je aplikovat na praktických příkladech. Studenti dokáží uplatnit základní reflexi a sebereflexi v problematice profesního a osobnostního růstu učitele.
Studenti mají pokročilé znalosti o pedagogicko-psychologické dimenzi profese a osobnosti učitele. Znají základní pravidla efektivní komunikace a umějí je aplikovat na praktických příkladech. Studenti dokáží uplatnit základní reflexi a sebereflexi v problematice profesního a osobnostního růstu učitele.
Výsledky učení
chápe mentoring jako nástroj sociální opory a prevence syndromu vyhoření u učitelů,
chápe mentoring jako nástroj sociální opory a prevence syndromu vyhoření u učitelů,
rozlišuje a umí vysvětlit funkce mentoringu v oblasti kolegiální pomoci, well-beingu a inkluze
rozlišuje a umí vysvětlit funkce mentoringu v oblasti kolegiální pomoci, well-beingu a inkluze
zná principy práce se skupinovou dynamikou a jejich význam pro vytváření podpůrného klimatu školy
zná principy práce se skupinovou dynamikou a jejich význam pro vytváření podpůrného klimatu školy
orientuje se v různých mentorských přístupech (např. přístup DUO, transformační, partnerský) a dokáže je charakterizovat
orientuje se v různých mentorských přístupech (např. přístup DUO, transformační, partnerský) a dokáže je charakterizovat
rozumí využití konkrétních mentorských technik (např. vizualizace, 3 úhly pohledu, balanční kolo, přerámování, práce s příběhem) v pedagogickém kontextu
rozumí využití konkrétních mentorských technik (např. vizualizace, 3 úhly pohledu, balanční kolo, přerámování, práce s příběhem) v pedagogickém kontextu
zná základní etické zásady sociální podpory a mentoringu, včetně respektu k individuálním potřebám a hranicím mentorovaného
zná základní etické zásady sociální podpory a mentoringu, včetně respektu k individuálním potřebám a hranicím mentorovaného
Odborné dovednosti
efektivně vést mentoringový rozhovor se zaměřením na sociální podporu a well-being
efektivně vést mentoringový rozhovor se zaměřením na sociální podporu a well-being
využívat konkrétní mentorské techniky (např. tichý mentor, 3 úhly pohledu, balanční kolo, SMART, přerámování, práce s příběhem) při podpoře kolegů a začínajících učitelů
využívat konkrétní mentorské techniky (např. tichý mentor, 3 úhly pohledu, balanční kolo, SMART, přerámování, práce s příběhem) při podpoře kolegů a začínajících učitelů
poskytovat empatii a konstruktivní zpětnou vazbu v náročných profesních a mezilidských situacích
poskytovat empatii a konstruktivní zpětnou vazbu v náročných profesních a mezilidských situacích
spolupracovat v týmu a podílet se na vytváření inkluzivního a podpůrného klimatu školy
spolupracovat v týmu a podílet se na vytváření inkluzivního a podpůrného klimatu školy
aplikovat techniky pro řešení konfliktů, rozhodování a zvládání stresu v mentoringovém procesu
aplikovat techniky pro řešení konfliktů, rozhodování a zvládání stresu v mentoringovém procesu
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Práce studentů ve dvojicích
Práce studentů ve dvojicích
Odborné dovednosti
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Analýza edukačního materiálu
Analýza edukačního materiálu
Příprava a přednes prezentace
Příprava a přednes prezentace
Rozbor jazykového projevu studenta
Rozbor jazykového projevu studenta
Doporučená literatura
  • Brumovská, L. &Málková, L. Mentoring a koučování jako profesní nástroj učitelů. Pedagogika, 60 (4), 250 - 264. 2010.
  • Spilková, V., & Zavadilová, B. Mentoring jako prostředek podpory profesního učení studentů učitelství a učitelů. Pedagogická orientace, 31(1), 4?34. https://doi.org/10.5817/PedOr2021-1-4 munispace.muni.cz +4. 2021.
  • Štěpánek, Z., Petrášová, M. A., & Prausová, I. Mentorink ? forma podpory nové generace.. Praha: EDUkační LABoratoř., 2022.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr