Vyučující
|
-
Jirásková Miroslava, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do mentoringu jako sociální podpory Mentoring jako nástroj well-beingu a prevence syndromu vyhoření. Rozdíl mezi profesní a sociální podporou. 2. Cíle a funkce mentoringu v oblasti sociální opory Kolegiální pomoc, inkluze, podpora vztahů a klimatu školy. Mentoring v kontextu adaptačních a krizových situací. 3. Role a identita mentora Etické zásady mentoringu se zaměřením na sociální podporu. Sebereflexe mentora: práce s vlastní identitou a rolemi. 4. Komunikační dovednosti a skupinová dynamika Aktivní naslouchání, empatie, práce s emocemi. Principy skupinové dynamiky a jejich význam pro inkluzivní klima školy. 5. Mentorské přístupy a modely DUO přístup, partnerský, transformační mentoring. Srovnání a možnosti aplikace v praxi. 6. Mentorské techniky I Tichý mentor, 3 úhly pohledu, vizualizace, stavová linie. Metaprogramy, VAKOG, triády (výkon - radost - učení). 7. Mentorské techniky II Balanční kolo, SMART, přerámování, protiklady. Typy strachů, rozhodování, zesilování. 8. Mentorské techniky III 3 židle, práce s identitou a rolemi. Storytelling (práce s příběhem jako nástrojem podpory). 9. Aplikační část Simulace mentoringových rozhovorů se zaměřením na sociální podporu. Skupinová tvorba programu mentoringu pro podporu učitelů. 10. Reflexe a evaluace Sebereflexe použitých technik. Hodnocení přínosů mentoringu v oblasti sociální podpory
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Účast na výuce
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 5 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 35 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Studenti mají pokročilé znalosti o pedagogicko-psychologické dimenzi profese a osobnosti učitele. Znají základní pravidla efektivní komunikace a umějí je aplikovat na praktických příkladech. Studenti dokáží uplatnit základní reflexi a sebereflexi v problematice profesního a osobnostního růstu učitele. |
Studenti mají pokročilé znalosti o pedagogicko-psychologické dimenzi profese a osobnosti učitele. Znají základní pravidla efektivní komunikace a umějí je aplikovat na praktických příkladech. Studenti dokáží uplatnit základní reflexi a sebereflexi v problematice profesního a osobnostního růstu učitele. |
Výsledky učení |
---|
chápe mentoring jako nástroj sociální opory a prevence syndromu vyhoření u učitelů, |
chápe mentoring jako nástroj sociální opory a prevence syndromu vyhoření u učitelů, |
rozlišuje a umí vysvětlit funkce mentoringu v oblasti kolegiální pomoci, well-beingu a inkluze |
rozlišuje a umí vysvětlit funkce mentoringu v oblasti kolegiální pomoci, well-beingu a inkluze |
zná principy práce se skupinovou dynamikou a jejich význam pro vytváření podpůrného klimatu školy |
zná principy práce se skupinovou dynamikou a jejich význam pro vytváření podpůrného klimatu školy |
orientuje se v různých mentorských přístupech (např. přístup DUO, transformační, partnerský) a dokáže je charakterizovat |
orientuje se v různých mentorských přístupech (např. přístup DUO, transformační, partnerský) a dokáže je charakterizovat |
rozumí využití konkrétních mentorských technik (např. vizualizace, 3 úhly pohledu, balanční kolo, přerámování, práce s příběhem) v pedagogickém kontextu |
rozumí využití konkrétních mentorských technik (např. vizualizace, 3 úhly pohledu, balanční kolo, přerámování, práce s příběhem) v pedagogickém kontextu |
zná základní etické zásady sociální podpory a mentoringu, včetně respektu k individuálním potřebám a hranicím mentorovaného |
zná základní etické zásady sociální podpory a mentoringu, včetně respektu k individuálním potřebám a hranicím mentorovaného |
Odborné dovednosti |
---|
efektivně vést mentoringový rozhovor se zaměřením na sociální podporu a well-being |
efektivně vést mentoringový rozhovor se zaměřením na sociální podporu a well-being |
využívat konkrétní mentorské techniky (např. tichý mentor, 3 úhly pohledu, balanční kolo, SMART, přerámování, práce s příběhem) při podpoře kolegů a začínajících učitelů |
využívat konkrétní mentorské techniky (např. tichý mentor, 3 úhly pohledu, balanční kolo, SMART, přerámování, práce s příběhem) při podpoře kolegů a začínajících učitelů |
poskytovat empatii a konstruktivní zpětnou vazbu v náročných profesních a mezilidských situacích |
poskytovat empatii a konstruktivní zpětnou vazbu v náročných profesních a mezilidských situacích |
spolupracovat v týmu a podílet se na vytváření inkluzivního a podpůrného klimatu školy |
spolupracovat v týmu a podílet se na vytváření inkluzivního a podpůrného klimatu školy |
aplikovat techniky pro řešení konfliktů, rozhodování a zvládání stresu v mentoringovém procesu |
aplikovat techniky pro řešení konfliktů, rozhodování a zvládání stresu v mentoringovém procesu |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Práce studentů ve dvojicích |
Práce studentů ve dvojicích |
Odborné dovednosti |
---|
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Analýza edukačního materiálu |
Analýza edukačního materiálu |
Příprava a přednes prezentace |
Příprava a přednes prezentace |
Rozbor jazykového projevu studenta |
Rozbor jazykového projevu studenta |
Doporučená literatura
|
-
Brumovská, L. &Málková, L. Mentoring a koučování jako profesní nástroj učitelů. Pedagogika, 60 (4), 250 - 264. 2010.
-
Spilková, V., & Zavadilová, B. Mentoring jako prostředek podpory profesního učení studentů učitelství a učitelů. Pedagogická orientace, 31(1), 4?34. https://doi.org/10.5817/PedOr2021-1-4 munispace.muni.cz +4. 2021.
-
Štěpánek, Z., Petrášová, M. A., & Prausová, I. Mentorink ? forma podpory nové generace.. Praha: EDUkační LABoratoř., 2022.
|