Vyučující
|
-
Vašíková Jana, Mgr. PhD.
-
Najvar Petr, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Základní proudy a přístupy v pedagogickém výzkumu a jejich aplikace na diplomové práce v oboru Předškolní pedagogika. Teoretická část diplomové práce: její funkce, rozsah, obsah. Empirická část diplomové práce: cíle výzkumu, výzkumný problém, druh výzkumu, výzkumný soubor, projektování kvantitativního (proměnné, hypotézy) a kvalitativního výzkumu (triangulace), způsob zpracování dat, interpretace výsledků; praktická část (doporučení pro praxi). Práce s odbornými zdroji, citační normy. Způsoby prezentace výsledků badatelských aktivit. Prezentace, obhajoba tezí diplomové práce, diskuse k návrhu a realizaci diplomové práce.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Individuální práce studentů
- Účast na výuce
- 30 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 40 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 50 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 60 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
základní pojmy vztahující se k pedagogické metodologii, |
základní pojmy vztahující se k pedagogické metodologii, |
výhody a nevýhody, pozitiva a negativa základních metod pedagogického výzkumu, |
výhody a nevýhody, pozitiva a negativa základních metod pedagogického výzkumu, |
zásady etiky ve výzkumu |
zásady etiky ve výzkumu |
zásady pro tvorbu efektivní prezentace |
zásady pro tvorbu efektivní prezentace |
doporučení vztahující se k postupům tvorby projektu diplomové práce. |
doporučení vztahující se k postupům tvorby projektu diplomové práce. |
Odborné dovednosti |
---|
sestavit a zargumentovat projekt diplomové práce, |
sestavit a zargumentovat projekt diplomové práce, |
zdůvodnit zvolené postupy sběru a analýzy dat, |
zdůvodnit zvolené postupy sběru a analýzy dat, |
aplikovat zásady pro etiku ve výzkumu |
aplikovat zásady pro etiku ve výzkumu |
správně citovat použité zdroje |
správně citovat použité zdroje |
formulovat a prezentovat výsledky výzkumné činnosti. |
formulovat a prezentovat výsledky výzkumné činnosti. |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Individuální práce studentů |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Individuální práce studentů |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Analýza prezentace |
Analýza prezentace |
Hodnotící metody |
---|
Analýza prezentace studenta |
Analýza prezentace studenta |
Analýza výkonů studenta |
Analýza výkonů studenta |
Známkou |
Známkou |
Doporučená literatura
|
-
Disman, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 1998.
-
Gavora, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000.
-
Hendl, J. Přehled statistických metod zpracovávání dat. Praha: Portál, 2006.
-
Kerlinger, F. N. Základy výzkumu chování: pedagogický a psychologický výzkum. Praha: Academia, 1972.
-
Meško, D., Katuščák, D. & Findra, J. Akademická příručka. České, upr. vyd.. Martin: Osveta, 2006.
-
Miovský, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada Publishing, 2006.
-
Punch, K. F. Úspěšný návrh výzkumu. Praha: Portál, 2008.
-
Punch, K. F. Základy kvantitativního šetření. Praha: Portál.
-
Spousta, V. et al. Vademekum autora odborné a vědecké práce. Brno: PF MU, 2000.
-
Šanderová, J. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách. Praha: SLON, 2006.
|