Předmět: Diplomový seminář

« Zpět
Název předmětu Diplomový seminář
Kód předmětu USP/PK3DS
Organizační forma výuky Řízené konzultace + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vašíková Jana, Mgr. PhD.
  • Najvar Petr, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Základní proudy a přístupy v pedagogickém výzkumu a jejich aplikace na diplomové práce v oboru Předškolní pedagogika. Teoretická část diplomové práce: její funkce, rozsah, obsah. Empirická část diplomové práce: cíle výzkumu, výzkumný problém, druh výzkumu, výzkumný soubor, projektování kvantitativního (proměnné, hypotézy) a kvalitativního výzkumu (triangulace), způsob zpracování dat, interpretace výsledků; praktická část (doporučení pro praxi). Práce s odbornými zdroji, citační normy. Způsoby prezentace výsledků badatelských aktivit. Prezentace, obhajoba tezí diplomové práce, diskuse k návrhu a realizaci diplomové práce.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Individuální práce studentů
  • Účast na výuce - 30 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 40 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 50 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 60 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
základní pojmy vztahující se k pedagogické metodologii,
základní pojmy vztahující se k pedagogické metodologii,
výhody a nevýhody, pozitiva a negativa základních metod pedagogického výzkumu,
výhody a nevýhody, pozitiva a negativa základních metod pedagogického výzkumu,
zásady etiky ve výzkumu
zásady etiky ve výzkumu
zásady pro tvorbu efektivní prezentace
zásady pro tvorbu efektivní prezentace
doporučení vztahující se k postupům tvorby projektu diplomové práce.
doporučení vztahující se k postupům tvorby projektu diplomové práce.
Odborné dovednosti
sestavit a zargumentovat projekt diplomové práce,
sestavit a zargumentovat projekt diplomové práce,
zdůvodnit zvolené postupy sběru a analýzy dat,
zdůvodnit zvolené postupy sběru a analýzy dat,
aplikovat zásady pro etiku ve výzkumu
aplikovat zásady pro etiku ve výzkumu
správně citovat použité zdroje
správně citovat použité zdroje
formulovat a prezentovat výsledky výzkumné činnosti.
formulovat a prezentovat výsledky výzkumné činnosti.
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Individuální práce studentů
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Individuální práce studentů
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Analýza prezentace
Analýza prezentace
Hodnotící metody
Analýza prezentace studenta
Analýza prezentace studenta
Analýza výkonů studenta
Analýza výkonů studenta
Známkou
Známkou
Doporučená literatura
  • Disman, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 1998.
  • Gavora, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000.
  • Hendl, J. Přehled statistických metod zpracovávání dat. Praha: Portál, 2006.
  • Kerlinger, F. N. Základy výzkumu chování: pedagogický a psychologický výzkum. Praha: Academia, 1972.
  • Meško, D., Katuščák, D. & Findra, J. Akademická příručka. České, upr. vyd.. Martin: Osveta, 2006.
  • Miovský, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada Publishing, 2006.
  • Punch, K. F. Úspěšný návrh výzkumu. Praha: Portál, 2008.
  • Punch, K. F. Základy kvantitativního šetření. Praha: Portál.
  • Spousta, V. et al. Vademekum autora odborné a vědecké práce. Brno: PF MU, 2000.
  • Šanderová, J. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách. Praha: SLON, 2006.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr