|
Vyučující
|
-
Vašíková Jana, Mgr. PhD.
-
Šíp Radim, doc. Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Základní proudy a přístupy v pedagogickém výzkumu a jejich aplikace na diplomové práce v oboru Předškolní pedagogika. Teoretická část diplomové práce: její funkce, rozsah, obsah. Empirická část diplomové práce: cíle výzkumu, výzkumný problém, druh výzkumu, výzkumný soubor, projektování kvantitativního (proměnné, hypotézy) a kvalitativního výzkumu (triangulace), způsob zpracování dat, interpretace výsledků; praktická část (doporučení pro praxi). Práce s odbornými zdroji, citační normy. Způsoby prezentace výsledků badatelských aktivit. Prezentace, obhajoba tezí diplomové práce, diskuse k návrhu a realizaci diplomové práce.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Individuální práce studentů
- Účast na výuce
- 30 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 40 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 50 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 60 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nespecifikováno |
| nespecifikováno |
| Výsledky učení |
|---|
| základní pojmy vztahující se k pedagogické metodologii, |
| základní pojmy vztahující se k pedagogické metodologii, |
| výhody a nevýhody, pozitiva a negativa základních metod pedagogického výzkumu, |
| výhody a nevýhody, pozitiva a negativa základních metod pedagogického výzkumu, |
| zásady etiky ve výzkumu |
| zásady etiky ve výzkumu |
| zásady pro tvorbu efektivní prezentace |
| zásady pro tvorbu efektivní prezentace |
| doporučení vztahující se k postupům tvorby projektu diplomové práce. |
| doporučení vztahující se k postupům tvorby projektu diplomové práce. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| sestavit a zargumentovat projekt diplomové práce, |
| sestavit a zargumentovat projekt diplomové práce, |
| zdůvodnit zvolené postupy sběru a analýzy dat, |
| zdůvodnit zvolené postupy sběru a analýzy dat, |
| aplikovat zásady pro etiku ve výzkumu |
| aplikovat zásady pro etiku ve výzkumu |
| správně citovat použité zdroje |
| správně citovat použité zdroje |
| formulovat a prezentovat výsledky výzkumné činnosti. |
| formulovat a prezentovat výsledky výzkumné činnosti. |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Individuální práce studentů |
| Individuální práce studentů |
| Analýza prezentace |
| Analýza prezentace |
| Hodnotící metody |
|---|
| Analýza prezentace studenta |
| Analýza prezentace studenta |
| Analýza výkonů studenta |
| Analýza výkonů studenta |
| Známkou |
| Známkou |
|
Doporučená literatura
|
-
Disman, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 1998.
-
Gavora, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000.
-
Hendl, J. Přehled statistických metod zpracovávání dat. Praha: Portál, 2006.
-
Kerlinger, F. N. Základy výzkumu chování: pedagogický a psychologický výzkum. Praha: Academia, 1972.
-
Meško, D., Katuščák, D. & Findra, J. Akademická příručka. České, upr. vyd.. Martin: Osveta, 2006.
-
Miovský, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada Publishing, 2006.
-
Punch, K. F. Úspěšný návrh výzkumu. Praha: Portál, 2008.
-
Punch, K. F. Základy kvantitativního šetření. Praha: Portál.
-
Spousta, V. et al. Vademekum autora odborné a vědecké práce. Brno: PF MU, 2000.
-
Šanderová, J. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách. Praha: SLON, 2006.
|