Vyučující
|
-
Vašíková Jana, Mgr. PhD.
-
Pavelková Marie, Mgr. Ph.D.
-
Najvar Petr, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Získat ucelený přehled o výchovně-vzdělávacím procesu. - Vnímat důležitost koncepční práce ředitele mateřské školy. - Poznat koncepční práci metodiků, vedoucích učitelů a také ředitelů mateřských škol. - Získat kompetence, dovednosti a zkušenosti z plánování, realizování a reflexí vlastní pedagogické činnosti. - Získat kompetence, dovednosti a zkušenosti z plánování, realizování a reflexí vlastní evaluační činnosti. - Získat kompetence, dovednosti a zkušenosti z plánování, realizování a reflexí vlastní výzkumné činnosti. - Získat zkušenost využívat konstruktivní kritiku. - Získat schopnost spolupracovat s učitelem, žáky, rodiči i dalšími důležitými subjekty ovlivňujícími vzdělávací proces. - Zpracování profesního portfolia. - Zpracování reflexivního deníku výzkumníka.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Pozorování, Sebereflexe, Řešení situačních problematik - učení se v situacích, Exkurze
- Exkurze
- 160 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 140 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
získat ucelený přehled o výchovně-vzdělávacím procesu |
získat ucelený přehled o výchovně-vzdělávacím procesu |
popsat výchovně vzdělávací proces v mateřské škole |
popsat výchovně vzdělávací proces v mateřské škole |
vyjmenovat profesní činnosti vedoucího pracovníka v mateřské škole |
vyjmenovat profesní činnosti vedoucího pracovníka v mateřské škole |
vyjmenovat dokumentech spravovaných vedoucím pracovníkem mateřské školy podle "Školského zákona" |
vyjmenovat dokumentech spravovaných vedoucím pracovníkem mateřské školy podle "Školského zákona" |
popsat propojení pedagogické a manažerské role vedoucího pracovníka mateřské školy |
popsat propojení pedagogické a manažerské role vedoucího pracovníka mateřské školy |
Odborné dovednosti |
---|
aplikovat své kompetence, dovednosti a zkušenosti z plánování, realizování a reflexí vlastní pedagogické činnosti |
aplikovat své kompetence, dovednosti a zkušenosti z plánování, realizování a reflexí vlastní pedagogické činnosti |
aplikovat své kompetence, dovednosti a zkušenosti z plánování, realizování a reflexí vlastní evaluační činnosti |
aplikovat své kompetence, dovednosti a zkušenosti z plánování, realizování a reflexí vlastní evaluační činnosti |
aplikovat své kompetence, dovednosti a zkušenosti z plánování, realizování a reflexí vlastní výzkumné činnosti |
aplikovat své kompetence, dovednosti a zkušenosti z plánování, realizování a reflexí vlastní výzkumné činnosti |
vést efektivní komunikaci s pracovníky školy |
vést efektivní komunikaci s pracovníky školy |
uplatňovat systémové chápání sociálního prostředí dítěte |
uplatňovat systémové chápání sociálního prostředí dítěte |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Pozorování |
Exkurze |
Sebereflexe |
Sebereflexe |
Pozorování |
Exkurze |
Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
Hodnotící metody |
---|
Rozbor portfolia studenta |
Rozbor portfolia studenta |
Doporučená literatura
|
-
Hrabal, V., & Pavelková, I. Jaký jsem učitel. Praha: Portál, 2010.
-
Kolář, Z., &Vališová, A. Analýza vyučování. Praha: Grada, 2009.
-
Lukášová, H., & Svatoš, T., & Majerčíková, J. Studentské portfolio jako výzkumný prostředek poznání cesty k učitelství. Zlín: FHS UTB, 2014.
-
Majerčíková, J. et al. Předškolní edukace a dítě. Zlín: FHS UTB, 2015.
-
Wiegerová, A. et al. Koncepce pedagogické praxe pro (ne)učitelské studijní programy na FHS UTB ve Zlíně. In: Wiegerová, A. Předcházení šoku z reality u budoucích učitelů mateřských a základních škol v období profesního startu. Zlín: UTB, 2019.
-
Wiegerová, A. et al. Od začátečníka k mentorovi. Zlín: FHS UTB, 2015.
-
Wiegerová, A. et al. Profesionalizace učitele mateřské školy z pohledu reformy kurikula. Zlín: FHS UTB, 2015.
-
Wiegerová, A. et al. Self efficacy v edukačných súvislostiach. Bratislava: SPN, 2012.
|