Předmět: Sociální psychologie

« Zpět
Název předmětu Sociální psychologie
Kód předmětu USP/PK2SP
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení + E-learning
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Tallová Barbora, Mgr. Ph.D.
  • Vašíková Jana, Mgr. PhD.
Obsah předmětu
Shrnutí souvisejících poznatků z oblasti sociální psychologie. Tým vs. skupina. Učitelský sbor mateřské školy jako tým. Dynamika týmu. Komunikace v týmu. Týmové role. Teorie změny, příprava na změnu a její realizace. Ředitel mateřské školy jako týmový kouč. Formy a principy týmového koučování. Vybrané techniky týmového koučování.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Příprava na zápočet - 20 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 20 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 40 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 40 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 60 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Studenti mají základní znalosti z oblasti sociální psychologie (sociální skupina, typy a vývoj sociálních skupin, procesy a interakce ve skupině, struktura sociální skupiny) a v dalších souvisejících sociálních vědách. Studenti se teoreticky orientují v problematice učitelských sborů v mateřských školách. Znají základní pravidla k tvorbě odborných textů včetně práce s odbornou literaturou a pravidel citování.
Studenti mají základní znalosti z oblasti sociální psychologie (sociální skupina, typy a vývoj sociálních skupin, procesy a interakce ve skupině, struktura sociální skupiny) a v dalších souvisejících sociálních vědách. Studenti se teoreticky orientují v problematice učitelských sborů v mateřských školách. Znají základní pravidla k tvorbě odborných textů včetně práce s odbornou literaturou a pravidel citování.
Výsledky učení
specifika sociální skupiny a týmu,
specifika sociální skupiny a týmu,
charakteristiky učitelského sboru mateřské školy,
charakteristiky učitelského sboru mateřské školy,
fáze vývoje týmu,
fáze vývoje týmu,
základní principy komunikace v týmu,
základní principy komunikace v týmu,
formy a principy týmové práce a týmového koučování.
formy a principy týmové práce a týmového koučování.
Odborné dovednosti
formovat a upevňovat tým v závislosti na aktuální fázi jeho vývoje,
formovat a upevňovat tým v závislosti na aktuální fázi jeho vývoje,
volit a využívat různé komunikační techniky s ohledem na situační pozadí,
volit a využívat různé komunikační techniky s ohledem na situační pozadí,
připravit členy týmu na změnu a efektivně ji realizovat,
připravit členy týmu na změnu a efektivně ji realizovat,
charakterizovat formy a principy týmového koučování,
charakterizovat formy a principy týmového koučování,
realizovat vybrané techniky týmového koučování.
realizovat vybrané techniky týmového koučování.
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Analýza prezentace
Analýza prezentace
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Hodnotící metody
Analýza prezentace studenta
Analýza prezentace studenta
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Doporučená literatura
  • Baštecká, B., Čermáková, V., & Kinkor, M. Týmová supervize: teorie a praxe. Praha: Portál. 2016.
  • Belbin, R. M. Manažerské týmy: proč některé uspějí a jiné selžou. Praha: Wolters Kluwer. 2012.
  • Belbin, R. M. Nové obzory týmů. Praha: Wolters Kluwer. 2013.
  • Belbin, R. M. Týmové role v práci. Praha: Wolters Kluwer. 2012.
  • Bell, A. H., & Smith, D. M. Learning team skills. Boston: Prentice Hall. 2011.
  • Bělohlávek, F. Jak vést svůj tým. Praha: Grada. 2008.
  • Evangelu, J. E., & Fridrich, O. 133 her pro motivaci a rozvoj týmů. Praha: Grada. 2011.
  • Kubátová, S. Tajemství spolupráce v týmech. Praha: Management Press. 2013.
  • Miller, B. C. Teambuilding - 50 krátkých aktivit. Brno: Computer Press. 2007.
  • Mohauptová, E. Teambuilding: cesta k efektivní spolupráci. Praha: Portál. 2009.
  • Mohauptová, E. Týmový koučink. Praha: Portál. 2013.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr