|
Vyučující
|
-
Tallová Barbora, Mgr. Ph.D.
-
Vašíková Jana, Mgr. PhD.
|
|
Obsah předmětu
|
- Shrnutí souvisejících poznatků z oblasti sociální psychologie. - Tým vs. skupina. -Učitelský sbor mateřské školy jako tým. - Dynamika týmu. - Komunikace v týmu. - Týmové role. - Teorie změny, příprava na změnu a její realizace. - Ředitel mateřské školy jako týmový kouč. - Formy a principy týmového koučování. - Vybrané techniky týmového koučování.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 20 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 40 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 40 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 60 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Studenti mají základní znalosti z oblasti sociální psychologie (sociální skupina, typy a vývoj sociálních skupin, procesy a interakce ve skupině, struktura sociální skupiny) a v dalších souvisejících sociálních vědách. Studenti se teoreticky orientují v problematice učitelských sborů v mateřských školách. Znají základní pravidla k tvorbě odborných textů včetně práce s odbornou literaturou a pravidel citování. |
| Studenti mají základní znalosti z oblasti sociální psychologie (sociální skupina, typy a vývoj sociálních skupin, procesy a interakce ve skupině, struktura sociální skupiny) a v dalších souvisejících sociálních vědách. Studenti se teoreticky orientují v problematice učitelských sborů v mateřských školách. Znají základní pravidla k tvorbě odborných textů včetně práce s odbornou literaturou a pravidel citování. |
| Výsledky učení |
|---|
| specifika sociální skupiny a týmu |
| specifika sociální skupiny a týmu |
| charakteristiky učitelského sboru mateřské školy |
| charakteristiky učitelského sboru mateřské školy |
| fáze vývoje týmu |
| fáze vývoje týmu |
| základní principy komunikace v týmu |
| základní principy komunikace v týmu |
| formy a principy týmové práce a týmového koučování |
| formy a principy týmové práce a týmového koučování |
| Odborné dovednosti |
|---|
| formovat a upevňovat tým v závislosti na aktuální fázi jeho vývoje |
| formovat a upevňovat tým v závislosti na aktuální fázi jeho vývoje |
| volit a využívat různé komunikační techniky s ohledem na situační pozadí |
| volit a využívat různé komunikační techniky s ohledem na situační pozadí |
| připravit členy týmu na změnu a efektivně ji realizovat |
| připravit členy týmu na změnu a efektivně ji realizovat |
| charakterizovat formy a principy týmového koučování |
| charakterizovat formy a principy týmového koučování |
| realizovat vybrané techniky týmového koučování |
| realizovat vybrané techniky týmového koučování |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Analýza prezentace |
| Analýza prezentace |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Analýza prezentace studenta |
| Analýza prezentace studenta |
| Analýza seminární práce |
| Analýza seminární práce |
|
Doporučená literatura
|
-
Baštecká, B., Čermáková, V., & Kinkor, M. Týmová supervize: teorie a praxe. Praha: Portál. 2016.
-
Belbin, R. M. Manažerské týmy: proč některé uspějí a jiné selžou. Praha: Wolters Kluwer. 2012.
-
Belbin, R. M. Nové obzory týmů. Praha: Wolters Kluwer. 2013.
-
Belbin, R. M. Týmové role v práci. Praha: Wolters Kluwer. 2012.
-
Bell, A. H., & Smith, D. M. Learning team skills. Boston: Prentice Hall. 2011.
-
Bělohlávek, F. Jak vést svůj tým. Praha: Grada. 2008.
-
Evangelu, J. E., & Fridrich, O. 133 her pro motivaci a rozvoj týmů. Praha: Grada. 2011.
-
Kubátová, S. Tajemství spolupráce v týmech. Praha: Management Press. 2013.
-
Miller, B. C. Teambuilding - 50 krátkých aktivit. Brno: Computer Press. 2007.
-
Mohauptová, E. Teambuilding: cesta k efektivní spolupráci. Praha: Portál. 2009.
-
Mohauptová, E. Týmový koučink. Praha: Portál. 2013.
|