Vyučující
|
-
Tallová Barbora, Mgr. Ph.D.
-
Vašíková Jana, Mgr. PhD.
|
Obsah předmětu
|
Shrnutí souvisejících poznatků z oblasti sociální psychologie. Tým vs. skupina. Učitelský sbor mateřské školy jako tým. Dynamika týmu. Komunikace v týmu. Týmové role. Teorie změny, příprava na změnu a její realizace. Ředitel mateřské školy jako týmový kouč. Formy a principy týmového koučování. Vybrané techniky týmového koučování.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 20 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 40 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 40 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 60 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Studenti mají základní znalosti z oblasti sociální psychologie (sociální skupina, typy a vývoj sociálních skupin, procesy a interakce ve skupině, struktura sociální skupiny) a v dalších souvisejících sociálních vědách. Studenti se teoreticky orientují v problematice učitelských sborů v mateřských školách. Znají základní pravidla k tvorbě odborných textů včetně práce s odbornou literaturou a pravidel citování. |
Studenti mají základní znalosti z oblasti sociální psychologie (sociální skupina, typy a vývoj sociálních skupin, procesy a interakce ve skupině, struktura sociální skupiny) a v dalších souvisejících sociálních vědách. Studenti se teoreticky orientují v problematice učitelských sborů v mateřských školách. Znají základní pravidla k tvorbě odborných textů včetně práce s odbornou literaturou a pravidel citování. |
Výsledky učení |
---|
specifika sociální skupiny a týmu, |
specifika sociální skupiny a týmu, |
charakteristiky učitelského sboru mateřské školy, |
charakteristiky učitelského sboru mateřské školy, |
fáze vývoje týmu, |
fáze vývoje týmu, |
základní principy komunikace v týmu, |
základní principy komunikace v týmu, |
formy a principy týmové práce a týmového koučování. |
formy a principy týmové práce a týmového koučování. |
Odborné dovednosti |
---|
formovat a upevňovat tým v závislosti na aktuální fázi jeho vývoje, |
formovat a upevňovat tým v závislosti na aktuální fázi jeho vývoje, |
volit a využívat různé komunikační techniky s ohledem na situační pozadí, |
volit a využívat různé komunikační techniky s ohledem na situační pozadí, |
připravit členy týmu na změnu a efektivně ji realizovat, |
připravit členy týmu na změnu a efektivně ji realizovat, |
charakterizovat formy a principy týmového koučování, |
charakterizovat formy a principy týmového koučování, |
realizovat vybrané techniky týmového koučování. |
realizovat vybrané techniky týmového koučování. |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Analýza prezentace |
Analýza prezentace |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Hodnotící metody |
---|
Analýza prezentace studenta |
Analýza prezentace studenta |
Analýza seminární práce |
Analýza seminární práce |
Doporučená literatura
|
-
Baštecká, B., Čermáková, V., & Kinkor, M. Týmová supervize: teorie a praxe. Praha: Portál. 2016.
-
Belbin, R. M. Manažerské týmy: proč některé uspějí a jiné selžou. Praha: Wolters Kluwer. 2012.
-
Belbin, R. M. Nové obzory týmů. Praha: Wolters Kluwer. 2013.
-
Belbin, R. M. Týmové role v práci. Praha: Wolters Kluwer. 2012.
-
Bell, A. H., & Smith, D. M. Learning team skills. Boston: Prentice Hall. 2011.
-
Bělohlávek, F. Jak vést svůj tým. Praha: Grada. 2008.
-
Evangelu, J. E., & Fridrich, O. 133 her pro motivaci a rozvoj týmů. Praha: Grada. 2011.
-
Kubátová, S. Tajemství spolupráce v týmech. Praha: Management Press. 2013.
-
Miller, B. C. Teambuilding - 50 krátkých aktivit. Brno: Computer Press. 2007.
-
Mohauptová, E. Teambuilding: cesta k efektivní spolupráci. Praha: Portál. 2009.
-
Mohauptová, E. Týmový koučink. Praha: Portál. 2013.
|