Předmět: Předškolní vzdělávání v teoretických a historických souvislostech

« Zpět
Název předmětu Předškolní vzdělávání v teoretických a historických souvislostech
Kód předmětu USP/PK2SO
Organizační forma výuky Konzultace + Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kolumber Tereza, Mgr.
  • Vašíková Jana, Mgr. PhD.
Obsah předmětu
Předškolní pedagogika v systému pedagogických věd, interdisciplinární vztahy. Dítě a dětství, pojetí dětství z historického hlediska/pohled ze současnosti. Vývoj výchovy a vzdělávání od antiky po středověk. Pedagogické myšlení a organizace výchovy a vzdělávání v období renesančního humanismu, reformace a protireformace. Předškolní výchova, vzdělávání a formování pedagogických myšlenek v období baroka, dílo J. A. Komenského. Předškolní výchova, vzdělávání a pedagogické myšlení v období osvícenství. Světová a česká pedagogika v období 17. - 19. století významní představitelé a jejich hlavní myšlenky Předškolní výchova a pedagogika ve světě a v Čechách v 19. století. Vývoj pedagogického myšlení a hnutí v předškolní výchově počátkem 20. století. Reformní pedagogika ve světě a v Čechách a její uplatnění v předškolní výchově. Aktuální trendy a výzkumy v předškolní pedagogice.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Účast na výuce - 20 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 20 hodin za semestr
Výsledky učení
Odborné znalosti
zařadit předškolní pedagogiku do systému pedagogických věd,
zařadit předškolní pedagogiku do systému pedagogických věd,
popsat dítě a dětství z pohledu historie a současnosti,
popsat dítě a dětství z pohledu historie a současnosti,
popsat předškolní výchovu v jednotlivých historických etapách,
popsat předškolní výchovu v jednotlivých historických etapách,
představit významné pedagogické myslitele dané doby a znát jejich odkaz pro současnost,
představit významné pedagogické myslitele dané doby a znát jejich odkaz pro současnost,
popsat vybrané výzkumy zabývající se problematikou předškolního vzdělávání.
popsat vybrané výzkumy zabývající se problematikou předškolního vzdělávání.
Odborné dovednosti
vysvětlit rozdíl v pojetí dítěte a dětství v historických souvislostech,
vysvětlit rozdíl v pojetí dítěte a dětství v historických souvislostech,
porovnat předškolní výchovu a vzdělávání, pedagogické myšlení v jednotlivých historických etapách,
porovnat předškolní výchovu a vzdělávání, pedagogické myšlení v jednotlivých historických etapách,
zhodnotit pedagogické myšlení v předškolní pedagogice v jednotlivých etapách,
zhodnotit pedagogické myšlení v předškolní pedagogice v jednotlivých etapách,
diskutovat aktuální trendy v předškolním vzdělávání,
diskutovat aktuální trendy v předškolním vzdělávání,
analyzovat vybrané výzkumy zabývající se problematikou předškolního vzdělávání.
analyzovat vybrané výzkumy zabývající se problematikou předškolního vzdělávání.
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Hodnotící metody
Analýza prezentace studenta
Analýza prezentace studenta
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Analýza výkonů studenta
Analýza výkonů studenta
Doporučená literatura
  • Franc, M., Halířová, M., Knapík, J., Lenderová, M., Maur, E., Nodl, M., & Rýdl, K. Velké dějiny zemí Koruny české. Tematická řada Dětství. Paseka. 2021.
  • Kasper, T., & Kasperová, D. Dějiny pedagogiky. Grada. 2008.
  • Novotný, M., Pokorný, J., Svatoš, M., Svobodný, P., Šimek, J., & Váňová, R. Velké dějiny zemí Koruny české. Tematická řada Školství a vzdělanost. Paseka. 2020.
  • Opravilová, E., & Uhlířová, J. Příběhy české mateřské školy. PedF UK. 2022.
  • Walterová, E. Úloha školy v rozvoji vzdělanosti. Paido. 2004.
  • Zounek, J., & Šimáně, M. Úvod do studia dějin pedagogiky a školství. Kapitoly z metodologie historicko-pedagogického výzkumu. Masarykova univerzita. 2014.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr