Vyučující
|
-
Kolumber Tereza, Mgr.
-
Vašíková Jana, Mgr. PhD.
|
Obsah předmětu
|
Předškolní pedagogika v systému pedagogických věd, interdisciplinární vztahy. Dítě a dětství, pojetí dětství z historického hlediska/pohled ze současnosti. Vývoj výchovy a vzdělávání od antiky po středověk. Pedagogické myšlení a organizace výchovy a vzdělávání v období renesančního humanismu, reformace a protireformace. Předškolní výchova, vzdělávání a formování pedagogických myšlenek v období baroka, dílo J. A. Komenského. Předškolní výchova, vzdělávání a pedagogické myšlení v období osvícenství. Světová a česká pedagogika v období 17. - 19. století významní představitelé a jejich hlavní myšlenky Předškolní výchova a pedagogika ve světě a v Čechách v 19. století. Vývoj pedagogického myšlení a hnutí v předškolní výchově počátkem 20. století. Reformní pedagogika ve světě a v Čechách a její uplatnění v předškolní výchově. Aktuální trendy a výzkumy v předškolní pedagogice.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Účast na výuce
- 20 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
zařadit předškolní pedagogiku do systému pedagogických věd, |
zařadit předškolní pedagogiku do systému pedagogických věd, |
popsat dítě a dětství z pohledu historie a současnosti, |
popsat dítě a dětství z pohledu historie a současnosti, |
popsat předškolní výchovu v jednotlivých historických etapách, |
popsat předškolní výchovu v jednotlivých historických etapách, |
představit významné pedagogické myslitele dané doby a znát jejich odkaz pro současnost, |
představit významné pedagogické myslitele dané doby a znát jejich odkaz pro současnost, |
popsat vybrané výzkumy zabývající se problematikou předškolního vzdělávání. |
popsat vybrané výzkumy zabývající se problematikou předškolního vzdělávání. |
Odborné dovednosti |
---|
vysvětlit rozdíl v pojetí dítěte a dětství v historických souvislostech, |
vysvětlit rozdíl v pojetí dítěte a dětství v historických souvislostech, |
porovnat předškolní výchovu a vzdělávání, pedagogické myšlení v jednotlivých historických etapách, |
porovnat předškolní výchovu a vzdělávání, pedagogické myšlení v jednotlivých historických etapách, |
zhodnotit pedagogické myšlení v předškolní pedagogice v jednotlivých etapách, |
zhodnotit pedagogické myšlení v předškolní pedagogice v jednotlivých etapách, |
diskutovat aktuální trendy v předškolním vzdělávání, |
diskutovat aktuální trendy v předškolním vzdělávání, |
analyzovat vybrané výzkumy zabývající se problematikou předškolního vzdělávání. |
analyzovat vybrané výzkumy zabývající se problematikou předškolního vzdělávání. |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Hodnotící metody |
---|
Analýza prezentace studenta |
Analýza prezentace studenta |
Analýza seminární práce |
Analýza seminární práce |
Analýza výkonů studenta |
Analýza výkonů studenta |
Doporučená literatura
|
-
Franc, M., Halířová, M., Knapík, J., Lenderová, M., Maur, E., Nodl, M., & Rýdl, K. Velké dějiny zemí Koruny české. Tematická řada Dětství. Paseka. 2021.
-
Kasper, T., & Kasperová, D. Dějiny pedagogiky. Grada. 2008.
-
Novotný, M., Pokorný, J., Svatoš, M., Svobodný, P., Šimek, J., & Váňová, R. Velké dějiny zemí Koruny české. Tematická řada Školství a vzdělanost. Paseka. 2020.
-
Opravilová, E., & Uhlířová, J. Příběhy české mateřské školy. PedF UK. 2022.
-
Walterová, E. Úloha školy v rozvoji vzdělanosti. Paido. 2004.
-
Zounek, J., & Šimáně, M. Úvod do studia dějin pedagogiky a školství. Kapitoly z metodologie historicko-pedagogického výzkumu. Masarykova univerzita. 2014.
|