Vyučující
|
-
Jirásková Miroslava, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Teoretická část (5 hod. konzultace): Definice mentoringu a jeho role v profesní podpoře Mentorský vztah - role, odpovědnosti a etika Modely a přístupy v mentoringu Praktická část (5 hod. cvičení): Nácvik komunikačních dovedností pro mentoring Vedení a strukturování mentorských rozhovorů Práce s reflexí a zpětnou vazbou Aplikační část (10 hod. seminář): Analýza případových studií z praxe Simulace mentorských rozhovorů Tvorba individuálního plánu profesního rozvoje
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Účast na výuce
- 20 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 35 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 5 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Rozumět metodám poskytování zpětné vazby a reflektivní praxi. Znát základy pedagogické psychologie a vývoje dětí. Umět aplikovat pedagogické strategie na podporu profesního rozvoje začínajících učitelů. Uplatnit empatii a porozumění v mezilidském vztahu. |
Rozumět metodám poskytování zpětné vazby a reflektivní praxi. Znát základy pedagogické psychologie a vývoje dětí. Umět aplikovat pedagogické strategie na podporu profesního rozvoje začínajících učitelů. Uplatnit empatii a porozumění v mezilidském vztahu. |
Odborné dovednosti |
---|
Komunikovat efektivně a aktivně naslouchat v profesním kontextu. Poskytovat konstruktivní zpětnou vazbu kolegům a začínajícím učitelům. Reflektovat vlastní pedagogickou praxi a identifikovat oblasti pro zlepšení. Uplatnit metody vedení rozhovorů, které podporují profesní růst a sebereflexi. Spolupracovat v týmu a podporovat kolegiální vztahy mezi kolegy. |
Komunikovat efektivně a aktivně naslouchat v profesním kontextu. Poskytovat konstruktivní zpětnou vazbu kolegům a začínajícím učitelům. Reflektovat vlastní pedagogickou praxi a identifikovat oblasti pro zlepšení. Uplatnit metody vedení rozhovorů, které podporují profesní růst a sebereflexi. Spolupracovat v týmu a podporovat kolegiální vztahy mezi kolegy. |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Porozumět komplexním teoriím a principům mentoringu. Rozlišovat a aplikovat různé typy mentoringu v pedagogickém kontextu. Analyzovat roli mentora a mentee a jejich vzájemnou dynamiku v procesu profesního rozvoje. Aplikovat metody zpětné vazby a reflektivní praxe na podporu profesního růstu. Prokázat hlubší porozumění pedagogické psychologii a vývoji dětí v rámci mentoringového vztahu. |
Porozumět komplexním teoriím a principům mentoringu. Rozlišovat a aplikovat různé typy mentoringu v pedagogickém kontextu. Analyzovat roli mentora a mentee a jejich vzájemnou dynamiku v procesu profesního rozvoje. Aplikovat metody zpětné vazby a reflektivní praxe na podporu profesního růstu. Prokázat hlubší porozumění pedagogické psychologii a vývoji dětí v rámci mentoringového vztahu. |
Odborné dovednosti |
---|
Efektivně komunikovat a poskytovat konstruktivní zpětnou vazbu kolegům a mentees. Vést mentoringové rozhovory, které podporují profesní růst a rozvoj pedagogických kompetencí. Reflektovat a analyzovat vlastní pedagogickou praxi a aplikovat získané poznatky na zlepšení své činnosti. Aplikovat různé metody a techniky pro podporu profesního rozvoje v rámci mentoringového procesu. Spolupracovat s kolegy a vytvářet podporující a produktivní mentoringové vztahy v týmovém prostředí. |
Efektivně komunikovat a poskytovat konstruktivní zpětnou vazbu kolegům a mentees. Vést mentoringové rozhovory, které podporují profesní růst a rozvoj pedagogických kompetencí. Reflektovat a analyzovat vlastní pedagogickou praxi a aplikovat získané poznatky na zlepšení své činnosti. Aplikovat různé metody a techniky pro podporu profesního rozvoje v rámci mentoringového procesu. Spolupracovat s kolegy a vytvářet podporující a produktivní mentoringové vztahy v týmovém prostředí. |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Analýza prezentace studenta |
Analýza prezentace studenta |
Analýza výkonů studenta |
Analýza výkonů studenta |
Analýza textu |
Analýza textu |
Doporučená literatura
|
-
Apiv, B. Mentoring ve školství jako prevence syndromu vyhoření. 2022.
-
Brumovská, L. &Málková, L. Mentoring a koučování jako profesní nástroj učitelů. Pedagogika, 60 (4), 250 - 264. 2010.
-
Duschinská, K. Podpora začínajících učitelů skrze mentoring. EDUin. 2024.
-
Hradilová, J., & Cviklová, M. Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi: Případová studie z praxe mentorů. Národní pedagogický institut České republiky. 2022.
-
Lazarová, K. Mentoring v českých školách. Pedagogické obzory, 4, 112 - 118.
-
Píšová, M. Mentoring učitelů jako nástroj profesního rozvoje: Případová studie. Studia pedagogica, 16(3), 29 - 44.
|