Předmět: Mentoring jako nástroj profesní podpory I.

« Zpět
Název předmětu Mentoring jako nástroj profesní podpory I.
Kód předmětu USP/PK2MN
Organizační forma výuky Konzultace + Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Jirásková Miroslava, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Teoretická část (5 hod. konzultace): Definice mentoringu a jeho role v profesní podpoře Mentorský vztah - role, odpovědnosti a etika Modely a přístupy v mentoringu Praktická část (5 hod. cvičení): Nácvik komunikačních dovedností pro mentoring Vedení a strukturování mentorských rozhovorů Práce s reflexí a zpětnou vazbou Aplikační část (10 hod. seminář): Analýza případových studií z praxe Simulace mentorských rozhovorů Tvorba individuálního plánu profesního rozvoje

Studijní aktivity a metody výuky
  • Účast na výuce - 20 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 35 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 5 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Rozumět metodám poskytování zpětné vazby a reflektivní praxi. Znát základy pedagogické psychologie a vývoje dětí. Umět aplikovat pedagogické strategie na podporu profesního rozvoje začínajících učitelů. Uplatnit empatii a porozumění v mezilidském vztahu.
Rozumět metodám poskytování zpětné vazby a reflektivní praxi. Znát základy pedagogické psychologie a vývoje dětí. Umět aplikovat pedagogické strategie na podporu profesního rozvoje začínajících učitelů. Uplatnit empatii a porozumění v mezilidském vztahu.
Odborné dovednosti
Komunikovat efektivně a aktivně naslouchat v profesním kontextu. Poskytovat konstruktivní zpětnou vazbu kolegům a začínajícím učitelům. Reflektovat vlastní pedagogickou praxi a identifikovat oblasti pro zlepšení. Uplatnit metody vedení rozhovorů, které podporují profesní růst a sebereflexi. Spolupracovat v týmu a podporovat kolegiální vztahy mezi kolegy.
Komunikovat efektivně a aktivně naslouchat v profesním kontextu. Poskytovat konstruktivní zpětnou vazbu kolegům a začínajícím učitelům. Reflektovat vlastní pedagogickou praxi a identifikovat oblasti pro zlepšení. Uplatnit metody vedení rozhovorů, které podporují profesní růst a sebereflexi. Spolupracovat v týmu a podporovat kolegiální vztahy mezi kolegy.
Výsledky učení
Odborné znalosti
Porozumět komplexním teoriím a principům mentoringu. Rozlišovat a aplikovat různé typy mentoringu v pedagogickém kontextu. Analyzovat roli mentora a mentee a jejich vzájemnou dynamiku v procesu profesního rozvoje. Aplikovat metody zpětné vazby a reflektivní praxe na podporu profesního růstu. Prokázat hlubší porozumění pedagogické psychologii a vývoji dětí v rámci mentoringového vztahu.
Porozumět komplexním teoriím a principům mentoringu. Rozlišovat a aplikovat různé typy mentoringu v pedagogickém kontextu. Analyzovat roli mentora a mentee a jejich vzájemnou dynamiku v procesu profesního rozvoje. Aplikovat metody zpětné vazby a reflektivní praxe na podporu profesního růstu. Prokázat hlubší porozumění pedagogické psychologii a vývoji dětí v rámci mentoringového vztahu.
Odborné dovednosti
Efektivně komunikovat a poskytovat konstruktivní zpětnou vazbu kolegům a mentees. Vést mentoringové rozhovory, které podporují profesní růst a rozvoj pedagogických kompetencí. Reflektovat a analyzovat vlastní pedagogickou praxi a aplikovat získané poznatky na zlepšení své činnosti. Aplikovat různé metody a techniky pro podporu profesního rozvoje v rámci mentoringového procesu. Spolupracovat s kolegy a vytvářet podporující a produktivní mentoringové vztahy v týmovém prostředí.
Efektivně komunikovat a poskytovat konstruktivní zpětnou vazbu kolegům a mentees. Vést mentoringové rozhovory, které podporují profesní růst a rozvoj pedagogických kompetencí. Reflektovat a analyzovat vlastní pedagogickou praxi a aplikovat získané poznatky na zlepšení své činnosti. Aplikovat různé metody a techniky pro podporu profesního rozvoje v rámci mentoringového procesu. Spolupracovat s kolegy a vytvářet podporující a produktivní mentoringové vztahy v týmovém prostředí.
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Analýza prezentace studenta
Analýza prezentace studenta
Analýza výkonů studenta
Analýza výkonů studenta
Analýza textu
Analýza textu
Doporučená literatura
  • Apiv, B. Mentoring ve školství jako prevence syndromu vyhoření. 2022.
  • Brumovská, L. &Málková, L. Mentoring a koučování jako profesní nástroj učitelů. Pedagogika, 60 (4), 250 - 264. 2010.
  • Duschinská, K. Podpora začínajících učitelů skrze mentoring. EDUin. 2024.
  • Hradilová, J., & Cviklová, M. Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi: Případová studie z praxe mentorů. Národní pedagogický institut České republiky. 2022.
  • Lazarová, K. Mentoring v českých školách. Pedagogické obzory, 4, 112 - 118.
  • Píšová, M. Mentoring učitelů jako nástroj profesního rozvoje: Případová studie. Studia pedagogica, 16(3), 29 - 44.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr