Předmět: Pojetí a modely kurikula v předškolním vzdělávání

« Zpět
Název předmětu Pojetí a modely kurikula v předškolním vzdělávání
Kód předmětu USP/PK2KU
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení + E-learning
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vašíková Jana, Mgr. PhD.
  • Jančík Petrová Zuzana, doc. PhDr. PhD.
Obsah předmětu
1. Kurikulum - vymezení pojmu; základní elementy kurikula (záměry / cíle / standardy vzdělávání; vzdělávací domény / vzdělávací obsah / vzdělávací oblasti; metody a postupy vzdělávání; hodnocení a evaluace). 2. Vývoj a učení dítěte jako východisko tvorby kurikula předškolního vzdělávání. 3. Hra jako východisko tvorby kurikula předškolního vzdělávání. 4. Pojetí a přístupy k vymezení kurikula pro předškolní vzdělávání (akademické přístupy, přístupy vycházející ze sociální účinnosti, přístupy sociálně rekonstrukční; přístupy zaměřené na dítě). 5. Modely kurikula pro předškolní vzdělávání (kompetenčně vs. performančně zaměřené; konstruktivistické, socio-kulturně a behaviorálně zaměřené kurikulum). 6. Modely a podoby kurikula v historické perspektivě. 7. Vývoj a konstrukce kurikula pro předškolní vzdělávání. 8. Výzkum jako prostředek změny nebo inovace kurikula pro předškolní vzdělávání. 9. Obsahové zaměření kurikula. 10. Evaluace kurikula předškolního vzdělávání, nástroje posouzení jeho kvality.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Příprava na zápočet - 20 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 60 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 40 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 40 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Studenti mají znalosti z oblasti teorií vzdělávání v předškolní pedagogice, umí diskutovat o různých přístupech k péči a vzdělávání dětí a jejich teoretických, společenských a praktických souvislostech. Mají základní orientaci v teoriích vývoje dítěte, dokážou charakterizovat vývojová specifika dítěte v období raného a předškolního věku. Znají základní rámcové dokumenty předškolního vzdělávaní v ČR.
Studenti mají znalosti z oblasti teorií vzdělávání v předškolní pedagogice, umí diskutovat o různých přístupech k péči a vzdělávání dětí a jejich teoretických, společenských a praktických souvislostech. Mají základní orientaci v teoriích vývoje dítěte, dokážou charakterizovat vývojová specifika dítěte v období raného a předškolního věku. Znají základní rámcové dokumenty předškolního vzdělávaní v ČR.
Výsledky učení
základní elementy kurikula, dokáže je definovat
základní elementy kurikula, dokáže je definovat
specifika vývoje a učení dítěte, dokáže je diskutovat jako východiska tvorby kurikula předškolního vzdělávání, i s ohledem na jejich relevanci v různých pojetích a přístupech k vymezení kurikula pro předškolní vzdělávání
specifika vývoje a učení dítěte, dokáže je diskutovat jako východiska tvorby kurikula předškolního vzdělávání, i s ohledem na jejich relevanci v různých pojetích a přístupech k vymezení kurikula pro předškolní vzdělávání
aktuální modely a podoby kurikula uplatňované v domácím prostředí i v zahraničí, diskutuje o jejich vývoji v historické perspektivě
aktuální modely a podoby kurikula uplatňované v domácím prostředí i v zahraničí, diskutuje o jejich vývoji v historické perspektivě
proces vývoje a konstrukce kurikula pro předškolní vzdělávání, dokáže ho popsat, definovat a kriticky zhodnotit
proces vývoje a konstrukce kurikula pro předškolní vzdělávání, dokáže ho popsat, definovat a kriticky zhodnotit
postupy a nástroje evaluace kurikula předškolního vzdělávání, dokáže popsat jejich zaměření a koncepci
postupy a nástroje evaluace kurikula předškolního vzdělávání, dokáže popsat jejich zaměření a koncepci
Odborné dovednosti
identifikovat základní elementy kurikula v rámcovém kurikulárním dokumentu pro předškolní vzdělávání v ČR
identifikovat základní elementy kurikula v rámcovém kurikulárním dokumentu pro předškolní vzdělávání v ČR
kriticky hodnotit východiska a koncepci rámcového kurikulárního dokumentu pro předškolní vzdělávání v ČR
kriticky hodnotit východiska a koncepci rámcového kurikulárního dokumentu pro předškolní vzdělávání v ČR
vytvořit modelové kurikulum pro předškolní vzdělávání s ohledem na definované specifická východiska a potřeby předškolního vzdělávání
vytvořit modelové kurikulum pro předškolní vzdělávání s ohledem na definované specifická východiska a potřeby předškolního vzdělávání
zohlednit specifika obsahového zaměření předškolního vzdělávání při analýze a tvorbě kurikula předškolního vzdělávání
zohlednit specifika obsahového zaměření předškolního vzdělávání při analýze a tvorbě kurikula předškolního vzdělávání
použít postupy a specifické nástroje na evaluaci kurikula předškolního vzdělávání
použít postupy a specifické nástroje na evaluaci kurikula předškolního vzdělávání
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Analýza prezentace
Analýza prezentace
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Demonstrace
Demonstrace
Hodnotící metody
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...)
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...)
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Doporučená literatura
  • File, N., Mueller, J. J., & Basler Wisneski, D. (eds). CURRICULUM IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION Re-examined, Rediscovered, Renewed. Routledge, 2012. ISBN 978-0-415-88110-4.
  • Janík, T., Dundálková, K., & Tupý, J. Curriculum changes in the Czech Republic: Beyond implementation.. T. Janík,T., Porubský,Š. Chrappán, M., Kuzsak, K., Dundálková, K., Tupý, J. & E. Walterová. Curriculum changes in the Visegrad Four: three decades after the fall of communism: Studies from Hungary, Poland, the Czech and Slovak Republics, s. 95-121. Münster: Waxmann Verlag., 2020.
  • Janík, T., Maňák, J., Knecht, P., & Němec, J. Proměny kurikula současné české školy. , 2010.
  • Koťátková, S. Jak se mateřských škol dotýkaly transformační a kurikulární změny?. , 2014.
  • Maňák, J., Janík, T., & Švec, V. Kurikulum v současné škole.. Brno: Paido, 2008.
  • McLachlan, C., Fleer, M. & Edwards, S. Early Childhood Curriculum: Planning, assessment, implementation. Cambridge: Cambridge University, 2010.
  • Petrová, Z. Mediované učenie: Teoretické súvislosti a možnosti aplikácie do predprimárneho vzdelávania. , 2009.
  • Průcha, J., Burkovičová, R., Dopita, M., Paloncyová, J., & Syslová, Z. Předškolní dítě a svět vzdělávání: přehled teorie, praxe a výzkumných poznatků.. Praha: Wolters Kluwer, 2016.
  • Pupala, B., & Kaščák, O. Neposedné predškolské kurikulum: od komparatívnej analýzy k učiteľským emóciám. Bratislava: Wolters Kluwer, 2014.
  • Syslová, Z., Borkovcová, I., & Průcha. J. Péče a vzdělávání v raném věku. Praha: Wolters Kluwer, 2014.
  • Štech, S. Když je kurikulární reforma evidence-less. , 2013.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr