Vyučující
|
-
Vašíková Jana, Mgr. PhD.
-
Jančík Petrová Zuzana, doc. PhDr. PhD.
|
Obsah předmětu
|
1. Kurikulum - vymezení pojmu; základní elementy kurikula (záměry / cíle / standardy vzdělávání; vzdělávací domény / vzdělávací obsah / vzdělávací oblasti; metody a postupy vzdělávání; hodnocení a evaluace). 2. Vývoj a učení dítěte jako východisko tvorby kurikula předškolního vzdělávání. 3. Hra jako východisko tvorby kurikula předškolního vzdělávání. 4. Pojetí a přístupy k vymezení kurikula pro předškolní vzdělávání (akademické přístupy, přístupy vycházející ze sociální účinnosti, přístupy sociálně rekonstrukční; přístupy zaměřené na dítě). 5. Modely kurikula pro předškolní vzdělávání (kompetenčně vs. performančně zaměřené; konstruktivistické, socio-kulturně a behaviorálně zaměřené kurikulum). 6. Modely a podoby kurikula v historické perspektivě. 7. Vývoj a konstrukce kurikula pro předškolní vzdělávání. 8. Výzkum jako prostředek změny nebo inovace kurikula pro předškolní vzdělávání. 9. Obsahové zaměření kurikula. 10. Evaluace kurikula předškolního vzdělávání, nástroje posouzení jeho kvality.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 60 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 40 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 40 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Studenti mají znalosti z oblasti teorií vzdělávání v předškolní pedagogice, umí diskutovat o různých přístupech k péči a vzdělávání dětí a jejich teoretických, společenských a praktických souvislostech. Mají základní orientaci v teoriích vývoje dítěte, dokážou charakterizovat vývojová specifika dítěte v období raného a předškolního věku. Znají základní rámcové dokumenty předškolního vzdělávaní v ČR. |
Studenti mají znalosti z oblasti teorií vzdělávání v předškolní pedagogice, umí diskutovat o různých přístupech k péči a vzdělávání dětí a jejich teoretických, společenských a praktických souvislostech. Mají základní orientaci v teoriích vývoje dítěte, dokážou charakterizovat vývojová specifika dítěte v období raného a předškolního věku. Znají základní rámcové dokumenty předškolního vzdělávaní v ČR. |
Výsledky učení |
---|
základní elementy kurikula, dokáže je definovat |
základní elementy kurikula, dokáže je definovat |
specifika vývoje a učení dítěte, dokáže je diskutovat jako východiska tvorby kurikula předškolního vzdělávání, i s ohledem na jejich relevanci v různých pojetích a přístupech k vymezení kurikula pro předškolní vzdělávání |
specifika vývoje a učení dítěte, dokáže je diskutovat jako východiska tvorby kurikula předškolního vzdělávání, i s ohledem na jejich relevanci v různých pojetích a přístupech k vymezení kurikula pro předškolní vzdělávání |
aktuální modely a podoby kurikula uplatňované v domácím prostředí i v zahraničí, diskutuje o jejich vývoji v historické perspektivě |
aktuální modely a podoby kurikula uplatňované v domácím prostředí i v zahraničí, diskutuje o jejich vývoji v historické perspektivě |
proces vývoje a konstrukce kurikula pro předškolní vzdělávání, dokáže ho popsat, definovat a kriticky zhodnotit |
proces vývoje a konstrukce kurikula pro předškolní vzdělávání, dokáže ho popsat, definovat a kriticky zhodnotit |
postupy a nástroje evaluace kurikula předškolního vzdělávání, dokáže popsat jejich zaměření a koncepci |
postupy a nástroje evaluace kurikula předškolního vzdělávání, dokáže popsat jejich zaměření a koncepci |
Odborné dovednosti |
---|
identifikovat základní elementy kurikula v rámcovém kurikulárním dokumentu pro předškolní vzdělávání v ČR |
identifikovat základní elementy kurikula v rámcovém kurikulárním dokumentu pro předškolní vzdělávání v ČR |
kriticky hodnotit východiska a koncepci rámcového kurikulárního dokumentu pro předškolní vzdělávání v ČR |
kriticky hodnotit východiska a koncepci rámcového kurikulárního dokumentu pro předškolní vzdělávání v ČR |
vytvořit modelové kurikulum pro předškolní vzdělávání s ohledem na definované specifická východiska a potřeby předškolního vzdělávání |
vytvořit modelové kurikulum pro předškolní vzdělávání s ohledem na definované specifická východiska a potřeby předškolního vzdělávání |
zohlednit specifika obsahového zaměření předškolního vzdělávání při analýze a tvorbě kurikula předškolního vzdělávání |
zohlednit specifika obsahového zaměření předškolního vzdělávání při analýze a tvorbě kurikula předškolního vzdělávání |
použít postupy a specifické nástroje na evaluaci kurikula předškolního vzdělávání |
použít postupy a specifické nástroje na evaluaci kurikula předškolního vzdělávání |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Analýza prezentace |
Analýza prezentace |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Demonstrace |
Demonstrace |
Hodnotící metody |
---|
Analýza seminární práce |
Analýza seminární práce |
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
Doporučená literatura
|
-
File, N., Mueller, J. J., & Basler Wisneski, D. (eds). CURRICULUM IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION Re-examined, Rediscovered, Renewed. Routledge, 2012. ISBN 978-0-415-88110-4.
-
Janík, T., Dundálková, K., & Tupý, J. Curriculum changes in the Czech Republic: Beyond implementation.. T. Janík,T., Porubský,Š. Chrappán, M., Kuzsak, K., Dundálková, K., Tupý, J. & E. Walterová. Curriculum changes in the Visegrad Four: three decades after the fall of communism: Studies from Hungary, Poland, the Czech and Slovak Republics, s. 95-121. Münster: Waxmann Verlag., 2020.
-
Janík, T., Maňák, J., Knecht, P., & Němec, J. Proměny kurikula současné české školy. , 2010.
-
Koťátková, S. Jak se mateřských škol dotýkaly transformační a kurikulární změny?. , 2014.
-
Maňák, J., Janík, T., & Švec, V. Kurikulum v současné škole.. Brno: Paido, 2008.
-
McLachlan, C., Fleer, M. & Edwards, S. Early Childhood Curriculum: Planning, assessment, implementation. Cambridge: Cambridge University, 2010.
-
Petrová, Z. Mediované učenie: Teoretické súvislosti a možnosti aplikácie do predprimárneho vzdelávania. , 2009.
-
Průcha, J., Burkovičová, R., Dopita, M., Paloncyová, J., & Syslová, Z. Předškolní dítě a svět vzdělávání: přehled teorie, praxe a výzkumných poznatků.. Praha: Wolters Kluwer, 2016.
-
Pupala, B., & Kaščák, O. Neposedné predškolské kurikulum: od komparatívnej analýzy k učiteľským emóciám. Bratislava: Wolters Kluwer, 2014.
-
Syslová, Z., Borkovcová, I., & Průcha. J. Péče a vzdělávání v raném věku. Praha: Wolters Kluwer, 2014.
-
Štech, S. Když je kurikulární reforma evidence-less. , 2013.
|