Vyučující
|
-
Petrů Puhrová Barbora, PhDr. Ph.D.
-
Zycháčková Magda, Mgr.
-
Janíková Marcela, doc. PhDr. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Základní pojmy obecného a školského managementu. - Stručný přehled vybraných teorií managementu. - Hlavní charakteristiky školského systému, struktura školství, školy jako instituce a organizace. - Vedení, řízení a správa škol v pojetí současné mateřské školy. - Komparace vedení, řízení a správa škol v evropském kontextu. - Mise, vize, cíl a jejich aplikace na školství a školy. - Kultura školy. - Hlavní řídící procesy - plánování, organizování, koordinování, rozhodování, kontrola a hodnocení. - Personální řízení a řízení lidských zdrojů. - Řízení pedagogického procesu, role ředitele školy. - Příklady koncepcí řízení a rozvoje školy. - Legislativní rovina řízení školy. - Vývojové tendence v řízení školství a škol. - Praktické příklady řízení a vedení školy (vedení porad, hospitační činnost).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Analýza prezentace
- Účast na výuce
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 50 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 60 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 50 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 60 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
základní principy řízení školství a školy |
základní principy řízení školství a školy |
procesy řízení školství a školy |
procesy řízení školství a školy |
personální řízení a vedení lidí ve škole |
personální řízení a vedení lidí ve škole |
orientace v základní legislativní a koncepční dokumentaci školství |
orientace v základní legislativní a koncepční dokumentaci školství |
role ředitele v řízení školy |
role ředitele v řízení školy |
Odborné dovednosti |
---|
vymezit základní principy řízení školství s aplikací na mateřské školy |
vymezit základní principy řízení školství s aplikací na mateřské školy |
popsat procesy řízení mateřské školy |
popsat procesy řízení mateřské školy |
orientovat se v základních koncepčních a legislativních dokumentech školy |
orientovat se v základních koncepčních a legislativních dokumentech školy |
popsat roli ředitele jako manažera a leadra |
popsat roli ředitele jako manažera a leadra |
propojit teoretická východiska s praktickou oblastí řízení školy |
propojit teoretická východiska s praktickou oblastí řízení školy |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Analýza prezentace |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Analýza prezentace |
Hodnotící metody |
---|
Ústní zkouška |
Ústní zkouška |
Analýza seminární práce |
Analýza seminární práce |
Doporučená literatura
|
-
Armstrong, M. Armstrong's handbook of management and leadership: developing effective people skills for better leadership and management. London: Kogan Page, 2012.
-
Berg, G., & Pol, M. Kultura školy: příspěvek k výzkumu a rozvoji. Brno: Masarykova univerzita, 2005.
-
Majerčíková, J., & Rebendová, A. Mateřská škola ve světě univerzity. Ve Zlíně: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií, 2016.
-
Pemová, T., & Ptáček, R. Soukromá a firemní školka od A do Z: jak založit a provozovat soukromé nebo firemní zařízení předškolní výchovy. Praha: Grada, 2013.
-
Pilařová, I. Leadership & Management development. Role, úlohy a kompetence managerů a lídrů. Praha: Grada, 2016.
-
Syslová, Z. Jak úspěšně řídit mateřskou školu. Praha: Wolters Kluwer, 2015.
-
Trojan, I. Pedagogický proces a jeho řízení. Praha: Wolters Kluwer, 2014.
-
Trojanová, I. Ředitel a střední management školy: průvodce pro ředitele a střední management ZŠ a SŠ. Praha: Portál, 2014.
-
Voda, J. Jaký leader chcete být?: pro co se rozhodnout a jak se to naučit. Wolters Kluwer, 2023.
|