Předmět: Pedagogická psychologie

« Zpět
Název předmětu Pedagogická psychologie
Kód předmětu USP/PK1PP
Organizační forma výuky Přednáška + E-learning + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 8
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šťastná Michaela, Mgr.
  • Vašíková Jana, Mgr. PhD.
  • Plevová Irena, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Rozbor studentských prekonceptů ve vztahu k problematice předmětu. Psychologie učení. Vztah učení k dalším psychickým procesům a funkcím. Styly učení. Autoregulace učení. Psychologické aspekty výchovy. Práce s odměnou a trestem. Motivace v pedagogických situacích. Ovlivňování poznávací a výkonové motivace dětí. Učitel. Psychologické aspekty osobnosti učitele v předškolním vzdělávání. Sociální dovednosti učitele a jejich rozvíjení. Reflektivní techniky práce učitele. Autoregulace. Duševní hygiena v práci učitele v předškolním vzdělávání. Školní třída jako sociální skupina. Psychosociální klima třídy. Škola jako sociální instituce. Psychosociální klima školy. Vybrané sociálně patologické jevy (šikanování, syndrom CAN).

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Předpoklady
Odborné znalosti
Studenti mají základní znalosti z oblasti psychologie (obecné, vývojové, sociální, psychologie osobnosti) v rozsahu bakalářského učitelského studijního programu. Orientují se v oblasti pedagogiky předškolního věku a v souvisejících disciplínách (obecná pedagogika, didaktika mateřské školy, filosofie, sociologie). Znají základní pravidla k tvorbě odborných textů včetně práce s odbornou literaturou a pravidel citování.
Studenti mají základní znalosti z oblasti psychologie (obecné, vývojové, sociální, psychologie osobnosti) v rozsahu bakalářského učitelského studijního programu. Orientují se v oblasti pedagogiky předškolního věku a v souvisejících disciplínách (obecná pedagogika, didaktika mateřské školy, filosofie, sociologie). Znají základní pravidla k tvorbě odborných textů včetně práce s odbornou literaturou a pravidel citování.
Výsledky učení
vymezení pojmu učení,
vymezení pojmu učení,
vztah učení k dalším psychickým procesům a funkcím,
vztah učení k dalším psychickým procesům a funkcím,
pojmy kognitivní styl, učební styl, autoregulace učení,
pojmy kognitivní styl, učební styl, autoregulace učení,
psychologické aspekty výchovy, práce s odměnou a trestem,
psychologické aspekty výchovy, práce s odměnou a trestem,
motivaci v pedagogických situacích, výkonovou motivace,
motivaci v pedagogických situacích, výkonovou motivace,
aspekty osobnosti učitele,
aspekty osobnosti učitele,
reflektivní techniky v práci učitele.
reflektivní techniky v práci učitele.
Odborné dovednosti
vymezit pojem učení,
vymezit pojem učení,
odhadnout kognitivní styl dětí,
odhadnout kognitivní styl dětí,
využívat vhodně odměny a tresty ve své pedagogické práci,
využívat vhodně odměny a tresty ve své pedagogické práci,
posoudit úroveň aspirace dětí,
posoudit úroveň aspirace dětí,
aplikovat vhodné postupy pro rozvíjení výkonové motivace a usměrňování aspirace dětí,
aplikovat vhodné postupy pro rozvíjení výkonové motivace a usměrňování aspirace dětí,
volit a aplikovat vhodné techniky reflexe vlastní pedagogické práce.
volit a aplikovat vhodné techniky reflexe vlastní pedagogické práce.
Doporučená literatura
  • Cline, T., & Gulliford, A., Birch, S. (Ed.). Educational psychology: topics in applied psychology. London: Routledge. 2015.
  • Fontana, D. Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele. Praha: Portál. 2014.
  • Jedlička, R., Koťa, J., & Slavík, J. Pedagogická psychologie pro učitele: Psychologie ve výchově a vzdělávání. Praha: Grada. 2018.
  • Kohoutek, R. Základy užité psychologie. Brno: CERM. 2002.
  • Kolář, M. Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál. 2011.
  • Lašek, J. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králové: Gaudeamus. 2007.
  • Lazarová, B. Netradiční role učitele: o situacích pomoci, krize a poradenství ve školní praxi. Brno: Paido. 2008.
  • Leix, A. E. Pedagogická psychologie. Distanční studijní opora. Zlín: Univerzita Tomáše Bati. 2014.
  • Mareš, J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál. 2013.
  • Slavin, R. E. Educational psychology: theory and practice. Harlow: Pearson. 2014.
  • Vágnerová, M. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál. 2014.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr