Vyučující
|
-
Šťastná Michaela, Mgr.
-
Vašíková Jana, Mgr. PhD.
-
Plevová Irena, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Rozbor studentských prekonceptů ve vztahu k problematice předmětu. Psychologie učení. Vztah učení k dalším psychickým procesům a funkcím. Styly učení. Autoregulace učení. Psychologické aspekty výchovy. Práce s odměnou a trestem. Motivace v pedagogických situacích. Ovlivňování poznávací a výkonové motivace dětí. Učitel. Psychologické aspekty osobnosti učitele v předškolním vzdělávání. Sociální dovednosti učitele a jejich rozvíjení. Reflektivní techniky práce učitele. Autoregulace. Duševní hygiena v práci učitele v předškolním vzdělávání. Školní třída jako sociální skupina. Psychosociální klima třídy. Škola jako sociální instituce. Psychosociální klima školy. Vybrané sociálně patologické jevy (šikanování, syndrom CAN).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Studenti mají základní znalosti z oblasti psychologie (obecné, vývojové, sociální, psychologie osobnosti) v rozsahu bakalářského učitelského studijního programu. Orientují se v oblasti pedagogiky předškolního věku a v souvisejících disciplínách (obecná pedagogika, didaktika mateřské školy, filosofie, sociologie). Znají základní pravidla k tvorbě odborných textů včetně práce s odbornou literaturou a pravidel citování. |
Studenti mají základní znalosti z oblasti psychologie (obecné, vývojové, sociální, psychologie osobnosti) v rozsahu bakalářského učitelského studijního programu. Orientují se v oblasti pedagogiky předškolního věku a v souvisejících disciplínách (obecná pedagogika, didaktika mateřské školy, filosofie, sociologie). Znají základní pravidla k tvorbě odborných textů včetně práce s odbornou literaturou a pravidel citování. |
Výsledky učení |
---|
vymezení pojmu učení, |
vymezení pojmu učení, |
vztah učení k dalším psychickým procesům a funkcím, |
vztah učení k dalším psychickým procesům a funkcím, |
pojmy kognitivní styl, učební styl, autoregulace učení, |
pojmy kognitivní styl, učební styl, autoregulace učení, |
psychologické aspekty výchovy, práce s odměnou a trestem, |
psychologické aspekty výchovy, práce s odměnou a trestem, |
motivaci v pedagogických situacích, výkonovou motivace, |
motivaci v pedagogických situacích, výkonovou motivace, |
aspekty osobnosti učitele, |
aspekty osobnosti učitele, |
reflektivní techniky v práci učitele. |
reflektivní techniky v práci učitele. |
Odborné dovednosti |
---|
vymezit pojem učení, |
vymezit pojem učení, |
odhadnout kognitivní styl dětí, |
odhadnout kognitivní styl dětí, |
využívat vhodně odměny a tresty ve své pedagogické práci, |
využívat vhodně odměny a tresty ve své pedagogické práci, |
posoudit úroveň aspirace dětí, |
posoudit úroveň aspirace dětí, |
aplikovat vhodné postupy pro rozvíjení výkonové motivace a usměrňování aspirace dětí, |
aplikovat vhodné postupy pro rozvíjení výkonové motivace a usměrňování aspirace dětí, |
volit a aplikovat vhodné techniky reflexe vlastní pedagogické práce. |
volit a aplikovat vhodné techniky reflexe vlastní pedagogické práce. |
Doporučená literatura
|
-
Cline, T., & Gulliford, A., Birch, S. (Ed.). Educational psychology: topics in applied psychology. London: Routledge. 2015.
-
Fontana, D. Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele. Praha: Portál. 2014.
-
Jedlička, R., Koťa, J., & Slavík, J. Pedagogická psychologie pro učitele: Psychologie ve výchově a vzdělávání. Praha: Grada. 2018.
-
Kohoutek, R. Základy užité psychologie. Brno: CERM. 2002.
-
Kolář, M. Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál. 2011.
-
Lašek, J. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králové: Gaudeamus. 2007.
-
Lazarová, B. Netradiční role učitele: o situacích pomoci, krize a poradenství ve školní praxi. Brno: Paido. 2008.
-
Leix, A. E. Pedagogická psychologie. Distanční studijní opora. Zlín: Univerzita Tomáše Bati. 2014.
-
Mareš, J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál. 2013.
-
Slavin, R. E. Educational psychology: theory and practice. Harlow: Pearson. 2014.
-
Vágnerová, M. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál. 2014.
|