Předmět: Portfolio jako nástroj podpory profesního růstu

« Zpět
Název předmětu Portfolio jako nástroj podpory profesního růstu
Kód předmětu USP/PK1PO
Organizační forma výuky E-learning + Řízené konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Horníčková Beata, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Předmět je členěn na dvě hlavní oblasti: 1. Oblast profesního rozvoje učitelů - Profesní rozvoj učitele a jeho determinanty. - Proměny pojetí učitelské profese. - Přístupy k podpoře procesů profesního rozvoje učitele. - Teoretická východiska profesního, studentského a dětského portfolia. - Možnosti využívání profesního portfolia učitele v prostředí mateřské školy. - Zavádění portfolia učitele do praxe mateřských škol. Proces ověřování nástroje. - Struktura profesního portfolia učitele. - Sebereflexe v profesním portfoliu učitele. - Systém autoevaluace a evaluace škol. 2. Oblast didaktické práce s portfoliem - Projektování výchovně-vzdělávacího procesu. - Organizování výchovně-vzdělávacího procesu. - Hodnocení výchovně-vzdělávacího procesu. - Dokumentování výchovně-vzdělávacího úsilí. - Zavádění portfolia dítěte do praxe mateřských škol. Proces ověřování nástroje.

Studijní aktivity a metody výuky
Pozorování, Sebereflexe, Řešení situačních problematik - učení se v situacích, Exkurze
  • Domácí příprava na výuku - 30 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 30 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikovány
nespecifikovány
Výsledky učení
popsat typy portfolií, které jsou využívány v prostředí mateřských škol
popsat typy portfolií, které jsou využívány v prostředí mateřských škol
charakterizovat principy profesního rozvoje učitele
charakterizovat principy profesního rozvoje učitele
vyjmenovat determinanty, které ovlivňují profesní rozvoj učitele
vyjmenovat determinanty, které ovlivňují profesní rozvoj učitele
popsat způsoby zavádění portfolia učitele do praxe mateřských škol
popsat způsoby zavádění portfolia učitele do praxe mateřských škol
vyhledat odborné texty, databáze a časopisy zabývající se problematikou profesního rozvoje učitele a práce s portfoliem
vyhledat odborné texty, databáze a časopisy zabývající se problematikou profesního rozvoje učitele a práce s portfoliem
Odborné dovednosti
navrhnout strukturu vlastního profesního portfolia
navrhnout strukturu vlastního profesního portfolia
vybrat vhodné metody hodnocení profesního portfolia
vybrat vhodné metody hodnocení profesního portfolia
vytvořit plán pro práci se svým profesním portfoliem
vytvořit plán pro práci se svým profesním portfoliem
provést porovnání vybraných profesních portfolií učitelů
provést porovnání vybraných profesních portfolií učitelů
použít vhodné postupy po návrh, zavádění a hodnocení dětských portfolií
použít vhodné postupy po návrh, zavádění a hodnocení dětských portfolií
Vyučovací metody
Odborné znalosti
E-learning
E-learning
Analýza textu
Analýza textu
Individuální práce studentů
Individuální práce studentů
Odborné dovednosti
E-learning
E-learning
Individuální práce studentů
Individuální práce studentů
Sebereflexe
Sebereflexe
Doporučená literatura
  • Campbell, D. M., Melenyzer, B. J., Nettles, D. H., & Wyman, R. M. How to develop a professional portfolio: a manual for teachers (Sixth edition). Boston: Pearson., 2017.
  • Lukášová, H., & Svatoš, T., & Majerčíková, J. Studentské portfolio jako výzkumný prostředek poznání cesty k učitelství. Zlín: FHS UTB, 2014.
  • Tomková, A. Portfolio v perspektivě reflektivně pojatého vzdělávání učitelů.. Praha: Univerzita Karlova., 2018.
  • Trávníčková, P., & Petrů Puhrová, B. Professional Portfolio of the Preschool Teacher: What Is the Real Content? Advances In Human Factors In Training, Education, And Learning Sciences, 156-162. 2020.
  • Trávníčková, P. Portfolios within the preschool environment. Journal of Language and Cultural Education. 8(3), 89-98. 2020.
  • Václavík, A. Prezentačně-hodnotící předmětové portfolio v 7. ročníku ZŠ: případová studie. Brno: Masarykova univerzita. 2013.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr