Vyučující
|
-
Horníčková Beata, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Předmět je členěn na dvě hlavní oblasti: 1. Oblast profesního rozvoje učitelů - Profesní rozvoj učitele a jeho determinanty. - Proměny pojetí učitelské profese. - Přístupy k podpoře procesů profesního rozvoje učitele. - Teoretická východiska profesního, studentského a dětského portfolia. - Možnosti využívání profesního portfolia učitele v prostředí mateřské školy. - Zavádění portfolia učitele do praxe mateřských škol. Proces ověřování nástroje. - Struktura profesního portfolia učitele. - Sebereflexe v profesním portfoliu učitele. - Systém autoevaluace a evaluace škol. 2. Oblast didaktické práce s portfoliem - Projektování výchovně-vzdělávacího procesu. - Organizování výchovně-vzdělávacího procesu. - Hodnocení výchovně-vzdělávacího procesu. - Dokumentování výchovně-vzdělávacího úsilí. - Zavádění portfolia dítěte do praxe mateřských škol. Proces ověřování nástroje.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Pozorování, Sebereflexe, Řešení situačních problematik - učení se v situacích, Exkurze
- Domácí příprava na výuku
- 30 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 30 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikovány |
nespecifikovány |
Výsledky učení |
---|
popsat typy portfolií, které jsou využívány v prostředí mateřských škol |
popsat typy portfolií, které jsou využívány v prostředí mateřských škol |
charakterizovat principy profesního rozvoje učitele |
charakterizovat principy profesního rozvoje učitele |
vyjmenovat determinanty, které ovlivňují profesní rozvoj učitele |
vyjmenovat determinanty, které ovlivňují profesní rozvoj učitele |
popsat způsoby zavádění portfolia učitele do praxe mateřských škol |
popsat způsoby zavádění portfolia učitele do praxe mateřských škol |
vyhledat odborné texty, databáze a časopisy zabývající se problematikou profesního rozvoje učitele a práce s portfoliem |
vyhledat odborné texty, databáze a časopisy zabývající se problematikou profesního rozvoje učitele a práce s portfoliem |
Odborné dovednosti |
---|
navrhnout strukturu vlastního profesního portfolia |
navrhnout strukturu vlastního profesního portfolia |
vybrat vhodné metody hodnocení profesního portfolia |
vybrat vhodné metody hodnocení profesního portfolia |
vytvořit plán pro práci se svým profesním portfoliem |
vytvořit plán pro práci se svým profesním portfoliem |
provést porovnání vybraných profesních portfolií učitelů |
provést porovnání vybraných profesních portfolií učitelů |
použít vhodné postupy po návrh, zavádění a hodnocení dětských portfolií |
použít vhodné postupy po návrh, zavádění a hodnocení dětských portfolií |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
E-learning |
E-learning |
Analýza textu |
Analýza textu |
Individuální práce studentů |
Individuální práce studentů |
Odborné dovednosti |
---|
E-learning |
E-learning |
Individuální práce studentů |
Individuální práce studentů |
Sebereflexe |
Sebereflexe |
Doporučená literatura
|
-
Campbell, D. M., Melenyzer, B. J., Nettles, D. H., & Wyman, R. M. How to develop a professional portfolio: a manual for teachers (Sixth edition). Boston: Pearson., 2017.
-
Lukášová, H., & Svatoš, T., & Majerčíková, J. Studentské portfolio jako výzkumný prostředek poznání cesty k učitelství. Zlín: FHS UTB, 2014.
-
Tomková, A. Portfolio v perspektivě reflektivně pojatého vzdělávání učitelů.. Praha: Univerzita Karlova., 2018.
-
Trávníčková, P., & Petrů Puhrová, B. Professional Portfolio of the Preschool Teacher: What Is the Real Content? Advances In Human Factors In Training, Education, And Learning Sciences, 156-162. 2020.
-
Trávníčková, P. Portfolios within the preschool environment. Journal of Language and Cultural Education. 8(3), 89-98. 2020.
-
Václavík, A. Prezentačně-hodnotící předmětové portfolio v 7. ročníku ZŠ: případová studie. Brno: Masarykova univerzita. 2013.
|