|
Vyučující
|
-
Horníčková Beata, PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Předmět je členěn na dvě hlavní oblasti: 1. Oblast profesního rozvoje učitelů - Profesní rozvoj učitele a jeho determinanty. - Proměny pojetí učitelské profese. - Přístupy k podpoře procesů profesního rozvoje učitele. - Teoretická východiska profesního, studentského a dětského portfolia. - Možnosti využívání profesního portfolia učitele v prostředí mateřské školy. - Zavádění portfolia učitele do praxe mateřských škol. Proces ověřování nástroje. - Struktura profesního portfolia učitele. - Sebereflexe v profesním portfoliu učitele. - Systém autoevaluace a evaluace škol. 2. Oblast didaktické práce s portfoliem - Projektování výchovně-vzdělávacího procesu. - Organizování výchovně-vzdělávacího procesu. - Hodnocení výchovně-vzdělávacího procesu. - Dokumentování výchovně-vzdělávacího úsilí. - Zavádění portfolia dítěte do praxe mateřských škol. Proces ověřování nástroje.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Pozorování, Sebereflexe, Řešení situačních problematik - učení se v situacích, Exkurze
- Domácí příprava na výuku
- 30 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 30 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 30 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nespecifikovány |
| nespecifikovány |
| Výsledky učení |
|---|
| popsat typy portfolií, které jsou využívány v prostředí mateřských škol |
| popsat typy portfolií, které jsou využívány v prostředí mateřských škol |
| charakterizovat principy profesního rozvoje učitele |
| charakterizovat principy profesního rozvoje učitele |
| vyjmenovat determinanty, které ovlivňují profesní rozvoj učitele |
| vyjmenovat determinanty, které ovlivňují profesní rozvoj učitele |
| popsat způsoby zavádění portfolia učitele do praxe mateřských škol |
| popsat způsoby zavádění portfolia učitele do praxe mateřských škol |
| vyhledat odborné texty, databáze a časopisy zabývající se problematikou profesního rozvoje učitele a práce s portfoliem |
| vyhledat odborné texty, databáze a časopisy zabývající se problematikou profesního rozvoje učitele a práce s portfoliem |
| Odborné dovednosti |
|---|
| navrhnout strukturu vlastního profesního portfolia |
| navrhnout strukturu vlastního profesního portfolia |
| vybrat vhodné metody hodnocení profesního portfolia |
| vybrat vhodné metody hodnocení profesního portfolia |
| vytvořit plán pro práci se svým profesním portfoliem |
| vytvořit plán pro práci se svým profesním portfoliem |
| provést porovnání vybraných profesních portfolií učitelů |
| provést porovnání vybraných profesních portfolií učitelů |
| použít vhodné postupy po návrh, zavádění a hodnocení dětských portfolií |
| použít vhodné postupy po návrh, zavádění a hodnocení dětských portfolií |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Sebereflexe |
| Pozorování |
| Pozorování |
| Exkurze |
| Exkurze |
| Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
| Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
| Sebereflexe |
| E-learning |
| E-learning |
| Analýza textu |
| Analýza textu |
| Individuální práce studentů |
| Individuální práce studentů |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Analýza textu |
| Analýza textu |
| E-learning |
| E-learning |
| Individuální práce studentů |
| Individuální práce studentů |
| Sebereflexe |
| Sebereflexe |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Rozbor portfolia studenta |
| Rozbor portfolia studenta |
|
Doporučená literatura
|
-
Campbell, D. M., Melenyzer, B. J., Nettles, D. H., & Wyman, R. M. How to develop a professional portfolio: a manual for teachers (Sixth edition). Boston: Pearson., 2017.
-
Lukášová, H., & Svatoš, T., & Majerčíková, J. Studentské portfolio jako výzkumný prostředek poznání cesty k učitelství. Zlín: FHS UTB, 2014.
-
Tomková, A. Portfolio v perspektivě reflektivně pojatého vzdělávání učitelů.. Praha: Univerzita Karlova., 2018.
-
Trávníčková, P., & Petrů Puhrová, B. Professional Portfolio of the Preschool Teacher: What Is the Real Content? Advances In Human Factors In Training, Education, And Learning Sciences, 156-162. 2020.
-
Trávníčková, P. Portfolios within the preschool environment. Journal of Language and Cultural Education. 8(3), 89-98. 2020.
-
Václavík, A. Prezentačně-hodnotící předmětové portfolio v 7. ročníku ZŠ: případová studie. Brno: Masarykova univerzita. 2013.
|