Předmět: Metodologie přípravy výzkumného a inovativního projektu

« Zpět
Název předmětu Metodologie přípravy výzkumného a inovativního projektu
Kód předmětu USP/PK1ME
Organizační forma výuky Přednáška + E-learning + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pospíšilová Helena, Mgr. Ph.D.
  • Najvar Petr, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Metodologie pedagogického výzkumu jako vědecká disciplína. Teorie, věda, výzkum a jejich role v metodologii výzkumu. Vymezení základních pojmů pedagogického výzkumu. Cíle, výzkumné otázky, silné stránky, omezení v kvalitativním výzkumném designu. Rozdělení výzkumných metod v kvalitativním výzkumném designu. Cíle, východiska, silné stránky, omezení v kvantitativním výzkumném designu. Výzkumné hypotézy a formulace výzkumných hypotéz. Rozdělení výzkumných metod v kvantitativním výzkumném designu. Základy statistického zpracování dat. Základní popisné statistiky. Etika vědecké práce a výzkumu. Výzkumná zpráva a výzkumný projekt. Struktura výzkumného projektu. Kritéria hodnocení výzkumu.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza textu, Individuální práce studentů, Exkurze
  • Příprava na zápočet - 30 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 50 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 25 hodin za semestr
  • Exkurze - 14 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 15 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
hlavní kvalitativní postupy v pedagogickém výzkumu
hlavní kvalitativní postupy v pedagogickém výzkumu
hlavní kvantitativní postupy v pedagogickém výzkumu
hlavní kvantitativní postupy v pedagogickém výzkumu
etické souvislosti pedagogického výzkumu
etické souvislosti pedagogického výzkumu
struktura projektu pedagogického výzkumu
struktura projektu pedagogického výzkumu
základní pojmy deskriptivní statistiky
základní pojmy deskriptivní statistiky
Odborné dovednosti
sestavit a zargumentovat záměr malého výzkumného šetření
sestavit a zargumentovat záměr malého výzkumného šetření
vymezit cíl výzkumu a zformulovat výzkumnou otázku
vymezit cíl výzkumu a zformulovat výzkumnou otázku
argumentovat pro použití konkrétních metod pedagogického výzkumu
argumentovat pro použití konkrétních metod pedagogického výzkumu
provést hodnocení realizovaného pedagogického výzkumu
provést hodnocení realizovaného pedagogického výzkumu
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Individuální práce studentů
Individuální práce studentů
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Analýza textu
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Analýza textu
Hodnotící metody
Známkou
Známkou
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...)
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...)
Doporučená literatura
  • Gavora, P. et al. Elektronická učebnica pedagogického výskumu. Bratislava: Univerzita Komenského, 2010.
  • Gavora, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2010.
  • Chráska, M., & Kočvarová, I. Kvantitativní design v pedagogických výzkumech začínajících akademických pracovníků. Zlín: UTB, 2014.
  • Chráska, M., & Kočvarová, I. Kvantitativní metody sběru dat v pedagogických výzkumech. Zlín: UTB, 2015.
  • Kapusta, J., Munk, M. Web Structure Mining: analýza pozorovanej a očakávanej návštevnosti webu. Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa. 2014.
  • Munk, M. Počítačová analýza dát.. Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa, 2011.
  • Peck, R., Short, T., & Olsen, C. Introduction to statistics and data analysis. Boston: Cengage. 2020.
  • Spitzer, M. Digitální demence. Praha: Host. 2014.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr