Vyučující
|
-
Pospíšilová Helena, Mgr. Ph.D.
-
Najvar Petr, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Metodologie pedagogického výzkumu jako vědecká disciplína. Teorie, věda, výzkum a jejich role v metodologii výzkumu. Vymezení základních pojmů pedagogického výzkumu. Cíle, výzkumné otázky, silné stránky, omezení v kvalitativním výzkumném designu. Rozdělení výzkumných metod v kvalitativním výzkumném designu. Cíle, východiska, silné stránky, omezení v kvantitativním výzkumném designu. Výzkumné hypotézy a formulace výzkumných hypotéz. Rozdělení výzkumných metod v kvantitativním výzkumném designu. Základy statistického zpracování dat. Základní popisné statistiky. Etika vědecké práce a výzkumu. Výzkumná zpráva a výzkumný projekt. Struktura výzkumného projektu. Kritéria hodnocení výzkumu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza textu, Individuální práce studentů, Exkurze
- Příprava na zápočet
- 30 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 50 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 25 hodin za semestr
- Exkurze
- 14 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 15 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
hlavní kvalitativní postupy v pedagogickém výzkumu |
hlavní kvalitativní postupy v pedagogickém výzkumu |
hlavní kvantitativní postupy v pedagogickém výzkumu |
hlavní kvantitativní postupy v pedagogickém výzkumu |
etické souvislosti pedagogického výzkumu |
etické souvislosti pedagogického výzkumu |
struktura projektu pedagogického výzkumu |
struktura projektu pedagogického výzkumu |
základní pojmy deskriptivní statistiky |
základní pojmy deskriptivní statistiky |
Odborné dovednosti |
---|
sestavit a zargumentovat záměr malého výzkumného šetření |
sestavit a zargumentovat záměr malého výzkumného šetření |
vymezit cíl výzkumu a zformulovat výzkumnou otázku |
vymezit cíl výzkumu a zformulovat výzkumnou otázku |
argumentovat pro použití konkrétních metod pedagogického výzkumu |
argumentovat pro použití konkrétních metod pedagogického výzkumu |
provést hodnocení realizovaného pedagogického výzkumu |
provést hodnocení realizovaného pedagogického výzkumu |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Individuální práce studentů |
Individuální práce studentů |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Analýza textu |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Analýza textu |
Hodnotící metody |
---|
Známkou |
Známkou |
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
Doporučená literatura
|
-
Gavora, P. et al. Elektronická učebnica pedagogického výskumu. Bratislava: Univerzita Komenského, 2010.
-
Gavora, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2010.
-
Chráska, M., & Kočvarová, I. Kvantitativní design v pedagogických výzkumech začínajících akademických pracovníků. Zlín: UTB, 2014.
-
Chráska, M., & Kočvarová, I. Kvantitativní metody sběru dat v pedagogických výzkumech. Zlín: UTB, 2015.
-
Kapusta, J., Munk, M. Web Structure Mining: analýza pozorovanej a očakávanej návštevnosti webu. Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa. 2014.
-
Munk, M. Počítačová analýza dát.. Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa, 2011.
-
Peck, R., Short, T., & Olsen, C. Introduction to statistics and data analysis. Boston: Cengage. 2020.
-
Spitzer, M. Digitální demence. Praha: Host. 2014.
|