Vyučující
|
-
Božik Roman, PhDr. Ph.D.
-
Najvar Petr, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Vymezení předškolní pedagogiky a jejího postavení v systému pedagogických věd. Koncepce pedagogického myšlení a učitelovo pojetí vyučování. Historické a filozofické souvislosti předškolního vzdělávání. Učební a vzdělávací procesy u dětí předškolního věku. Dítě a dětství v historickém ohlédnutí. (Sebe)reflexe v profesi učitele. Předškolní pedagogika v České republice a v mezinárodní komparaci. Modely mateřské školy. Specifika předškolního vzdělávání; výchova a vzdělávání napříč stupni školského systému. Transdisciplinární pojetí předškolního vzdělávání. Prostředí, klima a kontexty předškolního vzdělávání. Kurikulární otázky předškolního vzdělávání. Profesní charakteristika učitele v mateřské škole. Spolupráce mezi mateřskými školami a s dalšími aktéry; role vzdělávací politiky.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Analýza textu, Exkurze
- Účast na výuce
- 20 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 80 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 50 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 80 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 70 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
aktuální teorie v předškolní pedagogice, |
aktuální teorie v předškolní pedagogice, |
historické souvislosti předškolního vzdělávání, |
historické souvislosti předškolního vzdělávání, |
současnou kurikulární a profesní praxi výuky v mateřské škole. |
současnou kurikulární a profesní praxi výuky v mateřské škole. |
Odborné dovednosti |
---|
argumentovat k pozitivům a negativům různých pojetí předškolního vzdělávání, |
argumentovat k pozitivům a negativům různých pojetí předškolního vzdělávání, |
osvětlit současné tendence v předškolním vzdělávání, |
osvětlit současné tendence v předškolním vzdělávání, |
aplikovat teoretické poznatky při reflexi praktických zkušeností. |
aplikovat teoretické poznatky při reflexi praktických zkušeností. |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Analýza textu |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Analýza textu |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Hodnotící metody |
---|
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
Analýza seminární práce |
Analýza seminární práce |
Doporučená literatura
|
-
Časopisy: Pedagogická orientace, Orbis scholae, Studia paedagogica, Pedagogika, Komenský, e-Pedagogium.
-
Bertrand, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998.
-
Lukášová, H., & Svatoš, T., & Majerčíková, J. Studentské portfolio jako výzkumný prostředek poznání cesty k učitelství. Zlín: FHS UTB, 2014.
-
Majerčíková, J. Předškolní edukace a dítě. Zlín: Univerzita Tomáše Bati. 2015.
-
Opravilová, E. Předškolní pedagogika. Praha: Grada. 2016.
-
Průcha, J. Předškolní dítě a svět vzdělávání. Praha: Wolters Kluwer. 2016.
-
Stephen, C. Looking for Theory in Preschool Education. Studies in Philosophy and Education. 2012.
-
Syslová, Z., & Borkovcová, I. Uvádění začínajících učitelů mateřských škol.. Praha: Wolters Kluwer, 2022.
-
Syslová, Z., Najvarová, V., Nováková, E., Pospíchalová, A., & Václavková, K. Didaktika mateřské školy.. Praha: Wolters Kluwer., 2019.
-
Syslová, Z., Najvarová, V., Nováková, E., Pospíchalová, A., & Václavková, K. Věkově heterogenní třídy v mateřské škole. Praha: Portál. 2022.
|