Předmět: Konceptualizace teorií vzdělávání v předškolní pedagogice

« Zpět
Název předmětu Konceptualizace teorií vzdělávání v předškolní pedagogice
Kód předmětu USP/PK1KO
Organizační forma výuky Přednáška + E-learning + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 8
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Božik Roman, PhDr. Ph.D.
  • Najvar Petr, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Vymezení předškolní pedagogiky a jejího postavení v systému pedagogických věd. Koncepce pedagogického myšlení a učitelovo pojetí vyučování. Historické a filozofické souvislosti předškolního vzdělávání. Učební a vzdělávací procesy u dětí předškolního věku. Dítě a dětství v historickém ohlédnutí. (Sebe)reflexe v profesi učitele. Předškolní pedagogika v České republice a v mezinárodní komparaci. Modely mateřské školy. Specifika předškolního vzdělávání; výchova a vzdělávání napříč stupni školského systému. Transdisciplinární pojetí předškolního vzdělávání. Prostředí, klima a kontexty předškolního vzdělávání. Kurikulární otázky předškolního vzdělávání. Profesní charakteristika učitele v mateřské škole. Spolupráce mezi mateřskými školami a s dalšími aktéry; role vzdělávací politiky.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Analýza textu, Exkurze
  • Účast na výuce - 20 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 80 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 50 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 80 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 70 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
aktuální teorie v předškolní pedagogice,
aktuální teorie v předškolní pedagogice,
historické souvislosti předškolního vzdělávání,
historické souvislosti předškolního vzdělávání,
současnou kurikulární a profesní praxi výuky v mateřské škole.
současnou kurikulární a profesní praxi výuky v mateřské škole.
Odborné dovednosti
argumentovat k pozitivům a negativům různých pojetí předškolního vzdělávání,
argumentovat k pozitivům a negativům různých pojetí předškolního vzdělávání,
osvětlit současné tendence v předškolním vzdělávání,
osvětlit současné tendence v předškolním vzdělávání,
aplikovat teoretické poznatky při reflexi praktických zkušeností.
aplikovat teoretické poznatky při reflexi praktických zkušeností.
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Analýza textu
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Analýza textu
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Hodnotící metody
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Doporučená literatura
  • Časopisy: Pedagogická orientace, Orbis scholae, Studia paedagogica, Pedagogika, Komenský, e-Pedagogium.
  • Bertrand, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998.
  • Lukášová, H., & Svatoš, T., & Majerčíková, J. Studentské portfolio jako výzkumný prostředek poznání cesty k učitelství. Zlín: FHS UTB, 2014.
  • Majerčíková, J. Předškolní edukace a dítě. Zlín: Univerzita Tomáše Bati. 2015.
  • Opravilová, E. Předškolní pedagogika. Praha: Grada. 2016.
  • Průcha, J. Předškolní dítě a svět vzdělávání. Praha: Wolters Kluwer. 2016.
  • Stephen, C. Looking for Theory in Preschool Education. Studies in Philosophy and Education. 2012.
  • Syslová, Z., & Borkovcová, I. Uvádění začínajících učitelů mateřských škol.. Praha: Wolters Kluwer, 2022.
  • Syslová, Z., Najvarová, V., Nováková, E., Pospíchalová, A., & Václavková, K. Didaktika mateřské školy.. Praha: Wolters Kluwer., 2019.
  • Syslová, Z., Najvarová, V., Nováková, E., Pospíchalová, A., & Václavková, K. Věkově heterogenní třídy v mateřské škole. Praha: Portál. 2022.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr