Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
- Instituce a trendy předškolního vzdělávání v ČR. - Mateřské školy zřizovány dle školského zákona. - Předškolní zařízení zřizovány dle živnostenského zákona. - Služby péče o dítě v dětské skupině. - Univerzitní mateřské školy v ČR. - Podmínky pro optimální fungování předškolního zařízení. - Možnosti spolupráce mezi jednotlivými institucemi předškolního vzdělávání. - Spolupráce v rámci předškolního zařízení (rada školské právnické osoby, pedagogická rada, rada rodičů apod.) - Úzká kooperace na úrovni předškolní zařízení - zřizovatel. - Specifika spolupráce jednotlivých institucí předškolního vzdělávání s rodiči dětí. - Spolupráce na úrovni předškolní zařízení - základní škola. - Spolupráce na úrovni předškolní zařízení - odborná poradenská instituce. - Spolupráce na úrovni předškolní zařízení - pediatr. - Spolupráce předškolního zařízení s jinými institucemi (ZUŠ, CVČ, DD, dům seniorů, muzea, kulturní a sportovní střediska, policie, fakulty připravující budoucí učitele apod.).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza prezentace, Analýza textu
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 20 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 12 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
charakterizovat instituce a trendy předškolního vzdělávání v ČR |
charakterizovat instituce a trendy předškolního vzdělávání v ČR |
popsat systém předškolního vzdělávání v České republice |
popsat systém předškolního vzdělávání v České republice |
definovat základní pojmy týkající se předškolních zařízení |
definovat základní pojmy týkající se předškolních zařízení |
komplexně vysvětlit možnosti spolupráce mezi jednotlivými institucemi předškolního vzdělávání |
komplexně vysvětlit možnosti spolupráce mezi jednotlivými institucemi předškolního vzdělávání |
popsat koncept spolupráce mateřské školy s institucemi předškolního vzdělávání |
popsat koncept spolupráce mateřské školy s institucemi předškolního vzdělávání |
Odborné dovednosti |
---|
plánovat koncept spolupráce mateřské školy s institucemi předškolního vzdělávání |
plánovat koncept spolupráce mateřské školy s institucemi předškolního vzdělávání |
specifikovat spolupráci jednotlivých institucí předškolního vzdělávání s rodiči dětí |
specifikovat spolupráci jednotlivých institucí předškolního vzdělávání s rodiči dětí |
vytvořit model spolupráce mateřské školy se spolupracujícími institucemi |
vytvořit model spolupráce mateřské školy se spolupracujícími institucemi |
analyzovat situace týkající se spolupráce mateřské a základní školy při přechodu dítěte z předškolního do základního vzdělávání |
analyzovat situace týkající se spolupráce mateřské a základní školy při přechodu dítěte z předškolního do základního vzdělávání |
navrhnout možnosti spolupráce mateřské školy dle zřizovatele |
navrhnout možnosti spolupráce mateřské školy dle zřizovatele |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
význam spolupráce s institucemi předškolního vzdělávání |
význam spolupráce s institucemi předškolního vzdělávání |
zřizovatelé mateřských škol |
zřizovatelé mateřských škol |
vymezení a postavení dětských skupin |
vymezení a postavení dětských skupin |
formy spolupráce se vzdělávacími institucemi |
formy spolupráce se vzdělávacími institucemi |
argumenty pro spolupráci mateřské školy s jinými institucemi |
argumenty pro spolupráci mateřské školy s jinými institucemi |
Odborné dovednosti |
---|
znát zřizovatele mateřských škol a institucí podporujících předškolní výchovu a vzdělávání |
znát zřizovatele mateřských škol a institucí podporujících předškolní výchovu a vzdělávání |
popsat význam spolupráce napříč mateřskými školami a jinými institucemi |
popsat význam spolupráce napříč mateřskými školami a jinými institucemi |
argumentovat význam spolupráce se zřizovatelem školy, základní školou a dalšími vzdělávacími institucemi |
argumentovat význam spolupráce se zřizovatelem školy, základní školou a dalšími vzdělávacími institucemi |
zpracovat návrh spolupráce |
zpracovat návrh spolupráce |
popsat možnosti propojování formálního a neformálního vzdělávání |
popsat možnosti propojování formálního a neformálního vzdělávání |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Analýza prezentace |
Analýza prezentace |
Analýza textu |
Analýza textu |
Hodnotící metody |
---|
Kolokvium |
Analýza seminární práce |
Analýza seminární práce |
Kolokvium |
Doporučená literatura
|
-
Lipnická, M. Poradenská činnost učitele v mateřské škole. Praha: Portál, 2017.
-
Majerčíková, J., & Rebendová, A. Mateřská škola ve světě univerzity. Zlín: UTB ve Zlíně, 2016.
-
Majerčíková, J., Kasáčová, B., & Kočvarová, I. Předškolní edukace a dítě: výzvy pro pedagogickou teorii a výzkum. Zlín: UTB ve Zlíně, 2015.
-
Majerčíková, J. Odklady povinné školní docházky v perspektivě učitelek mateřských škol. Orbis Scholae, 11(1), 9?30. 2017.
-
Pol, M. Škola v proměnách. Brno: MU, 2007.
-
Průcha, J., Burkovičová, R., Dopita, M., Paloncyová, J., & Syslová, Z. Předškolní dítě a svět vzdělávání. Přehled teorie, praxe a výzkumných poznatků. Wolters Kluwer ČR, as. 2016.
-
Vágnerová, M. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha: Karolinum, 2005.
|