Předmět: Spolupráce MŠ s institucemi předškolního vzdělávání

« Zpět
Název předmětu Spolupráce MŠ s institucemi předškolního vzdělávání
Kód předmětu USP/NP4SI
Organizační forma výuky Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Žáková Iva, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Instituce a trendy předškolního vzdělávání v ČR. - Mateřské školy zřizovány dle školského zákona. - Předškolní zařízení zřizovány dle živnostenského zákona. - Služby péče o dítě v dětské skupině. - Univerzitní mateřské školy v ČR. - Podmínky pro optimální fungování předškolního zařízení. - Možnosti spolupráce mezi jednotlivými institucemi předškolního vzdělávání. - Spolupráce v rámci předškolního zařízení (rada školské právnické osoby, pedagogická rada, rada rodičů apod.) - Úzká kooperace na úrovni předškolní zařízení - zřizovatel. - Specifika spolupráce jednotlivých institucí předškolního vzdělávání s rodiči dětí. - Spolupráce na úrovni předškolní zařízení - základní škola. - Spolupráce na úrovni předškolní zařízení - odborná poradenská instituce. - Spolupráce na úrovni předškolní zařízení - pediatr. - Spolupráce předškolního zařízení s jinými institucemi (ZUŠ, CVČ, DD, dům seniorů, muzea, kulturní a sportovní střediska, policie, fakulty připravující budoucí učitele apod.).

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza prezentace, Analýza textu
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 20 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 12 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
charakterizovat instituce a trendy předškolního vzdělávání v ČR
charakterizovat instituce a trendy předškolního vzdělávání v ČR
popsat systém předškolního vzdělávání v České republice
popsat systém předškolního vzdělávání v České republice
definovat základní pojmy týkající se předškolních zařízení
definovat základní pojmy týkající se předškolních zařízení
komplexně vysvětlit možnosti spolupráce mezi jednotlivými institucemi předškolního vzdělávání
komplexně vysvětlit možnosti spolupráce mezi jednotlivými institucemi předškolního vzdělávání
popsat koncept spolupráce mateřské školy s institucemi předškolního vzdělávání
popsat koncept spolupráce mateřské školy s institucemi předškolního vzdělávání
Odborné dovednosti
plánovat koncept spolupráce mateřské školy s institucemi předškolního vzdělávání
plánovat koncept spolupráce mateřské školy s institucemi předškolního vzdělávání
specifikovat spolupráci jednotlivých institucí předškolního vzdělávání s rodiči dětí
specifikovat spolupráci jednotlivých institucí předškolního vzdělávání s rodiči dětí
vytvořit model spolupráce mateřské školy se spolupracujícími institucemi
vytvořit model spolupráce mateřské školy se spolupracujícími institucemi
analyzovat situace týkající se spolupráce mateřské a základní školy při přechodu dítěte z předškolního do základního vzdělávání
analyzovat situace týkající se spolupráce mateřské a základní školy při přechodu dítěte z předškolního do základního vzdělávání
navrhnout možnosti spolupráce mateřské školy dle zřizovatele
navrhnout možnosti spolupráce mateřské školy dle zřizovatele
Výsledky učení
Odborné znalosti
význam spolupráce s institucemi předškolního vzdělávání
význam spolupráce s institucemi předškolního vzdělávání
zřizovatelé mateřských škol
zřizovatelé mateřských škol
vymezení a postavení dětských skupin
vymezení a postavení dětských skupin
formy spolupráce se vzdělávacími institucemi
formy spolupráce se vzdělávacími institucemi
argumenty pro spolupráci mateřské školy s jinými institucemi
argumenty pro spolupráci mateřské školy s jinými institucemi
Odborné dovednosti
znát zřizovatele mateřských škol a institucí podporujících předškolní výchovu a vzdělávání
znát zřizovatele mateřských škol a institucí podporujících předškolní výchovu a vzdělávání
popsat význam spolupráce napříč mateřskými školami a jinými institucemi
popsat význam spolupráce napříč mateřskými školami a jinými institucemi
argumentovat význam spolupráce se zřizovatelem školy, základní školou a dalšími vzdělávacími institucemi
argumentovat význam spolupráce se zřizovatelem školy, základní školou a dalšími vzdělávacími institucemi
zpracovat návrh spolupráce
zpracovat návrh spolupráce
popsat možnosti propojování formálního a neformálního vzdělávání
popsat možnosti propojování formálního a neformálního vzdělávání
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Analýza prezentace
Analýza prezentace
Analýza textu
Analýza textu
Hodnotící metody
Kolokvium
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Kolokvium
Doporučená literatura
  • Lipnická, M. Poradenská činnost učitele v mateřské škole. Praha: Portál, 2017.
  • Majerčíková, J., & Rebendová, A. Mateřská škola ve světě univerzity. Zlín: UTB ve Zlíně, 2016.
  • Majerčíková, J., Kasáčová, B., & Kočvarová, I. Předškolní edukace a dítě: výzvy pro pedagogickou teorii a výzkum. Zlín: UTB ve Zlíně, 2015.
  • Majerčíková, J. Odklady povinné školní docházky v perspektivě učitelek mateřských škol. Orbis Scholae, 11(1), 9?30. 2017.
  • Pol, M. Škola v proměnách. Brno: MU, 2007.
  • Průcha, J., Burkovičová, R., Dopita, M., Paloncyová, J., & Syslová, Z. Předškolní dítě a svět vzdělávání. Přehled teorie, praxe a výzkumných poznatků. Wolters Kluwer ČR, as. 2016.
  • Vágnerová, M. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha: Karolinum, 2005.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr