Předmět: Logopedické problémy dítěte v MŠ

« Zpět
Název předmětu Logopedické problémy dítěte v MŠ
Kód předmětu USP/NP4LO
Organizační forma výuky Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Žáková Iva, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Logopedie - pojem, předmět, historické souvislosti. - Systém logopedické péče v ČR. - Legislativní ukotvení. - Anatomické a fyziologické předpoklady komunikace. - Fylogeneze řeči. - Ontogeneze řeči. - Komunikace verbální a neverbální. - Systém českých hlásek, jazykové roviny. - Možnosti podpory fyziologického vývoje řeči, logopedická prevence. - Kompetence učitele z pohledu logopedické prevence. - Okruhy narušení komunikační schopností. - Základní metody, formy a prostředky logopedické diagnostiky a intervence. - Možnosti zajištění logopedické péče v mateřské škole. - Logopedické pomůcky.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Praktické procvičování, Individuální práce studentů
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 12 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
definovat řečový vývoj a komunikační schopnosti dítěte předškolního věku
definovat řečový vývoj a komunikační schopnosti dítěte předškolního věku
vysvětlit systém logopedické péče v ČR
vysvětlit systém logopedické péče v ČR
charakterizovat jazykové roviny v kontextu vývoje dítěte v mateřské škole
charakterizovat jazykové roviny v kontextu vývoje dítěte v mateřské škole
popsat základní logopedické problémy v praxi mateřské školy
popsat základní logopedické problémy v praxi mateřské školy
představit přístup k dětem s narušenou komunikační schopností v prostředí mateřské školy
představit přístup k dětem s narušenou komunikační schopností v prostředí mateřské školy
Odborné dovednosti
navrhnout řešení modelových situací v prostředí mateřské školy
navrhnout řešení modelových situací v prostředí mateřské školy
zdůvodnit řešení modelových situací v prostředí mateřské školy
zdůvodnit řešení modelových situací v prostředí mateřské školy
použít strategie pro práci s dítětem s narušenou komunikační schopností v mateřské škole
použít strategie pro práci s dítětem s narušenou komunikační schopností v mateřské škole
navrhnout aktivity pro rozvoj optimálního přirozeného vývoje řečových schopností u dětí v mateřské škole
navrhnout aktivity pro rozvoj optimálního přirozeného vývoje řečových schopností u dětí v mateřské škole
realizovat aktivity pro rozvoj optimálního přirozeného vývoje řečových schopností u dětí v mateřské škole
realizovat aktivity pro rozvoj optimálního přirozeného vývoje řečových schopností u dětí v mateřské škole
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Praktické procvičování
Praktické procvičování
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Individuální práce studentů
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Individuální práce studentů
Hodnotící metody
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...)
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...)
Doporučená literatura
  • Andrysová, P. Základy logopedie. Distanční studijní opora.. Zlín: UTB ve Zlíně, 2013.
  • Klenková, J., & Kolbábková, H. (2003). Diagnostika předškoláka: správný vývoj řeči dítěte. Brno: MC Nakladatelství, 2003.
  • Klenková, J. Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Praha: Grada, 2006.
  • Kutálková, D. Vývoj dětské řeči krok za krokem. Praha: Grada, 2005.
  • Lechta, V. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál, 2002.
  • Peutelschmiedová, A. Logopedické minimum. Olomouc: UP, 2001.
  • Vašíková, J., & Žáková, I. Význam primární logopedické prevence v rozvoji řečových a jazykových schopností dětí předškolního věku. Zlín: UTB, 2017.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr