Předmět: Diplomový seminář

« Zpět
Název předmětu Diplomový seminář
Kód předmětu USP/NP3DS
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vašíková Jana, Mgr. PhD.
  • Najvar Petr, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Pojetí diplomové práce ve studijním programu Předškolní pedagogika. - Představení základních přístupů v pedagogickém výzkumu v aplikaci na diplomovou práci. - Vytváření návrhu projektu diplomové práce, doporučení pro zpracování: teoretická část diplomové práce - její funkce, rozsah, obsah (citační norma). - Vytváření návrhu projektu diplomové práce, doporučení pro zpracování: empirická část diplomové práce - cíle výzkumu, výzkumný problém, druh výzkumu, výzkumný soubor, projektování kvantitativního (proměnné, hypotézy) a kvalitativního výzkumu (triangulace), způsob zpracování dat, interpretace výsledků; praktická část (doporučení pro praxi). - Prezentace, obhajoba, diskuse diplomové práce.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Individuální práce studentů
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 42 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 80 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
komplexní přístupy pedagogického výzkumu
komplexní přístupy pedagogického výzkumu
struktura výzkumné zprávy
struktura výzkumné zprávy
metody analýzy dat v pedagogickém výzkumu
metody analýzy dat v pedagogickém výzkumu
zásady zpracování diplomové práce
zásady zpracování diplomové práce
způsoby odkazování na odborné zdroje v odborném textu
způsoby odkazování na odborné zdroje v odborném textu
Odborné dovednosti
funkčně propojit cíl výzkumu, metody sběru dat a způsob analýzy dat v pedagogickém výzkumu
funkčně propojit cíl výzkumu, metody sběru dat a způsob analýzy dat v pedagogickém výzkumu
sestavit stručnou i extensivní zprávu z pedagogického výzkumu
sestavit stručnou i extensivní zprávu z pedagogického výzkumu
pracovat se zdroji v odborném textu dle normy
pracovat se zdroji v odborném textu dle normy
obhájit záměr pedagogického výzkumu
obhájit záměr pedagogického výzkumu
zhodnotit hlavní pozitiva a slabé stránky navrženého výzkumného postupu
zhodnotit hlavní pozitiva a slabé stránky navrženého výzkumného postupu
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Individuální práce studentů
Individuální práce studentů
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Hodnotící metody
Analýza prezentace studenta
Analýza prezentace studenta
Doporučená literatura
  • Disman, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 1998.
  • Gavora, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000.
  • Hendl, J. Přehled statistických metod zpracovávání dat. Praha: Portál, 2006.
  • Kerlinger, F. N. Základy výzkumu chování: pedagogický a psychologický výzkum. Praha: Academia, 1972.
  • Meško, D., Katuščák, D. & Findra, J. Akademická příručka. České, upr. vyd.. Martin: Osveta, 2006.
  • Miovský, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada Publishing, 2006.
  • Punch, K. F. Úspěšný návrh výzkumu. Praha: Portál, 2008.
  • Punch, K. F. Základy kvantitativního šetření. Praha: Portál.
  • Spousta, V. et al. Vademekum autora odborné a vědecké práce. Brno: PF MU, 2000.
  • Šanderová, J. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách. Praha: SLON, 2006.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr