Vyučující
|
-
Jančík Petrová Zuzana, doc. PhDr. PhD.
|
Obsah předmětu
|
- Východiska psychodidaktiky a nejnovější výzkumy mozku. - Psychodidaktická analýza učiva. - Psychodidaktická tvorba učebních cílů výuky. - Psychodidaktická tvorba učebních úloh a aplikace jejich taxonomie. - Parametry učebních úloh. - Stanovení operačního parametru učebních úloh. - Výpočet operační náročnosti vyučovací jednotky. - Stanovení aktivizačních metod, které facilitují učební činnosti žáků. - Stanovení adekvátních vyučovacích forem stimulujících učební činnosti žáků a jejich sociální učení. - Volby adekvátních didaktických prostředků pro řízení samostatného učení žáků (souvislosti s ICT). - Hodnocení výsledků učebních činností žáků z hlediska psychodidaktických přístupů k výsledkům výuky.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza textu, Individuální práce studentů
- Účast na výuce
- 70 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 20 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 80 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 80 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 50 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
definovat pojem učení v kontextu současných kognitivních, kultúrno-psychologických a neuropsychologických přístupů |
definovat pojem učení v kontextu současných kognitivních, kultúrno-psychologických a neuropsychologických přístupů |
objasnit význam psychodidaktického přístupu v předškolním vzdělávaní |
objasnit význam psychodidaktického přístupu v předškolním vzdělávaní |
definovat možnosti vymezení cílů vzdělávání a konstruovat vzdělávací obsah s ohledem na zkušenosti, dovednosti a znalosti dětí |
definovat možnosti vymezení cílů vzdělávání a konstruovat vzdělávací obsah s ohledem na zkušenosti, dovednosti a znalosti dětí |
uvést příklady aktivizačních metod předškolního vzdělávání a objasnit jejich efektivitu |
uvést příklady aktivizačních metod předškolního vzdělávání a objasnit jejich efektivitu |
uvést přístupy k hodnocení učení dětí v předškolním věku a jejich využití v předškolním vzdělávaní |
uvést přístupy k hodnocení učení dětí v předškolním věku a jejich využití v předškolním vzdělávaní |
Odborné dovednosti |
---|
plánovat cíle vzdělávání s ohledem na zkušenosti, dovednosti a znalosti dětí, využívat při tom taxonomie vzdělávacích cílů |
plánovat cíle vzdělávání s ohledem na zkušenosti, dovednosti a znalosti dětí, využívat při tom taxonomie vzdělávacích cílů |
analyzovat obsah vzdělávání, plánovat ho ve vztahu k dětským prekonceptům |
analyzovat obsah vzdělávání, plánovat ho ve vztahu k dětským prekonceptům |
volit formy a metody předškolního vzdělávání ve vztahu k potřebám učení dětí |
volit formy a metody předškolního vzdělávání ve vztahu k potřebám učení dětí |
aplikovat aktivizační metody výučby v předškolním vzdělávání |
aplikovat aktivizační metody výučby v předškolním vzdělávání |
aplikovat metody hodnocení přiměřeně potřebám dítěte předškolního věku |
aplikovat metody hodnocení přiměřeně potřebám dítěte předškolního věku |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Individuální práce studentů |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Analýza textu |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Individuální práce studentů |
Analýza textu |
Hodnotící metody |
---|
Ústní zkouška |
Ústní zkouška |
Analýza seminární práce |
Analýza seminární práce |
Doporučená literatura
|
-
Kalhous, Z., & Obst, O. et al. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002.
-
Lukášová, H. Cesty k pedagogice obratu. Ostrava: PdF OU, 2013.
-
Lukášová, H. Kvalita života dětí a didaktika. Praha: Portál, 2010.
-
Mareš, J. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál, 1998.
-
Slavík, J., Janík, T., Najvar, P. & Knecht, P. Transdisciplinární didaktika. Brno: MU, 2017.
-
Škoda, J., & Doulík, P. Psychodidaktika: metody efektivního a smysluplného učení a vyučování. Praha: Grada, 2011.
|