Předmět: Psychodidaktika

« Zpět
Název předmětu Psychodidaktika
Kód předmětu USP/NP2DI
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 10
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Jančík Petrová Zuzana, doc. PhDr. PhD.
Obsah předmětu
- Východiska psychodidaktiky a nejnovější výzkumy mozku. - Psychodidaktická analýza učiva. - Psychodidaktická tvorba učebních cílů výuky. - Psychodidaktická tvorba učebních úloh a aplikace jejich taxonomie. - Parametry učebních úloh. - Stanovení operačního parametru učebních úloh. - Výpočet operační náročnosti vyučovací jednotky. - Stanovení aktivizačních metod, které facilitují učební činnosti žáků. - Stanovení adekvátních vyučovacích forem stimulujících učební činnosti žáků a jejich sociální učení. - Volby adekvátních didaktických prostředků pro řízení samostatného učení žáků (souvislosti s ICT). - Hodnocení výsledků učebních činností žáků z hlediska psychodidaktických přístupů k výsledkům výuky.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza textu, Individuální práce studentů
  • Účast na výuce - 70 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 20 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 80 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 80 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 50 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
definovat pojem učení v kontextu současných kognitivních, kultúrno-psychologických a neuropsychologických přístupů
definovat pojem učení v kontextu současných kognitivních, kultúrno-psychologických a neuropsychologických přístupů
objasnit význam psychodidaktického přístupu v předškolním vzdělávaní
objasnit význam psychodidaktického přístupu v předškolním vzdělávaní
definovat možnosti vymezení cílů vzdělávání a konstruovat vzdělávací obsah s ohledem na zkušenosti, dovednosti a znalosti dětí
definovat možnosti vymezení cílů vzdělávání a konstruovat vzdělávací obsah s ohledem na zkušenosti, dovednosti a znalosti dětí
uvést příklady aktivizačních metod předškolního vzdělávání a objasnit jejich efektivitu
uvést příklady aktivizačních metod předškolního vzdělávání a objasnit jejich efektivitu
uvést přístupy k hodnocení učení dětí v předškolním věku a jejich využití v předškolním vzdělávaní
uvést přístupy k hodnocení učení dětí v předškolním věku a jejich využití v předškolním vzdělávaní
Odborné dovednosti
plánovat cíle vzdělávání s ohledem na zkušenosti, dovednosti a znalosti dětí, využívat při tom taxonomie vzdělávacích cílů
plánovat cíle vzdělávání s ohledem na zkušenosti, dovednosti a znalosti dětí, využívat při tom taxonomie vzdělávacích cílů
analyzovat obsah vzdělávání, plánovat ho ve vztahu k dětským prekonceptům
analyzovat obsah vzdělávání, plánovat ho ve vztahu k dětským prekonceptům
volit formy a metody předškolního vzdělávání ve vztahu k potřebám učení dětí
volit formy a metody předškolního vzdělávání ve vztahu k potřebám učení dětí
aplikovat aktivizační metody výučby v předškolním vzdělávání
aplikovat aktivizační metody výučby v předškolním vzdělávání
aplikovat metody hodnocení přiměřeně potřebám dítěte předškolního věku
aplikovat metody hodnocení přiměřeně potřebám dítěte předškolního věku
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Individuální práce studentů
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Analýza textu
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Individuální práce studentů
Analýza textu
Hodnotící metody
Ústní zkouška
Ústní zkouška
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Doporučená literatura
  • Kalhous, Z., & Obst, O. et al. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002.
  • Lukášová, H. Cesty k pedagogice obratu. Ostrava: PdF OU, 2013.
  • Lukášová, H. Kvalita života dětí a didaktika. Praha: Portál, 2010.
  • Mareš, J. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál, 1998.
  • Slavík, J., Janík, T., Najvar, P. & Knecht, P. Transdisciplinární didaktika. Brno: MU, 2017.
  • Škoda, J., & Doulík, P. Psychodidaktika: metody efektivního a smysluplného učení a vyučování. Praha: Grada, 2011.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr