| 
        Vyučující
     | 
    
        
            
                - 
                    Zycháčková Magda, Mgr.
                
 
            
                - 
                    Petrů Puhrová Barbora, PhDr. Ph.D.
                
 
            
         
     | 
    | 
        Obsah předmětu
     | 
    
        - Základní pojmy obecného a školského managementu.  - Stručný přehled vybraných teorií managementu.  - Hlavní charakteristiky školského systému, struktura školství, školy jako instituce a organizace.  - Vedení, řízení a správa škol v pojetí současné mateřské školy. - Komparace vedení, řízení a správa škol v evropském kontextu.  - Mise, vize, cíl a jejich aplikace na školství a školy.  - Kultura školy. - Hlavní řídící procesy - plánování, organizování, koordinování, rozhodování, kontrola a hodnocení. - Personální řízení a řízení lidských zdrojů. - Řízení pedagogického procesu, role ředitele školy.  - Příklady koncepcí řízení a rozvoje školy. - Legislativní rovina řízení školy.  - Vývojové tendence v řízení školství a škol.  - Praktické příklady řízení a vedení školy (vedení porad, hospitační činnost). 
         
         
     | 
    | 
        Studijní aktivity a metody výuky
     | 
    
        
        Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Analýza prezentace
        
            
                    
                
                    
                    - Semestrální práce
                        - 80 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Domácí příprava na výuku
                        - 20 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Příprava na zápočet
                        - 50 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Účast na výuce
                        - 70 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Příprava na zkoušku
                        - 80 hodin za semestr
                    
 
                
             
        
        
     | 
    
        
        | Předpoklady | 
|---|
| Odborné znalosti | 
|---|
| nespecifikováno | 
| nespecifikováno | 
| Výsledky učení | 
|---|
| základní principy řízení školství a školy | 
| základní principy řízení školství a školy | 
| procesy řízení školství a školy  | 
| procesy řízení školství a školy  | 
| personální řízení a vedení lidí ve škole | 
| personální řízení a vedení lidí ve škole | 
| orientace v základní legislativní a koncepční dokumentaci školství | 
| orientace v základní legislativní a koncepční dokumentaci školství | 
| role ředitele v řízení školy | 
| role ředitele v řízení školy | 
| Odborné dovednosti | 
|---|
| vymezit základní principy řízení školství s aplikací na mateřské školy  | 
| vymezit základní principy řízení školství s aplikací na mateřské školy  | 
| popsat procesy řízení mateřské školy | 
| popsat procesy řízení mateřské školy | 
| orientovat se v základních koncepčních a legislativních dokumentech školy  | 
| orientovat se v základních koncepčních a legislativních dokumentech školy  | 
| popsat roli ředitele jako manažera a leadra | 
| popsat roli ředitele jako manažera a leadra | 
| propojit teoretická východiska s praktickou oblastí řízení školy | 
| propojit teoretická východiska s praktickou oblastí řízení školy | 
| Vyučovací metody | 
|---|
| Odborné znalosti | 
|---|
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) | 
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) | 
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) | 
| Analýza prezentace | 
| Analýza prezentace | 
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) | 
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) | 
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) | 
| Hodnotící metody | 
|---|
| Ústní zkouška | 
| Analýza seminární práce | 
| Analýza seminární práce | 
| Ústní zkouška | 
    
    
    | 
        Doporučená literatura
     | 
    
        
            
                
                - 
                    Armstrong, M. Armstrong's handbook of management and leadership: developing effective people skills for better leadership and management. London: Kogan Page, 2012. 
                
 
            
                
                - 
                    Berg, G., & Pol, M. Kultura školy: příspěvek k výzkumu a rozvoji. Brno: Masarykova univerzita, 2005. 
                
 
            
                
                - 
                    Majerčíková, J., & Rebendová, A. Mateřská škola ve světě univerzity. Ve Zlíně: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií, 2016. 
                
 
            
                
                - 
                    Pemová, T., & Ptáček, R. Soukromá a firemní školka od A do Z: jak založit a provozovat soukromé nebo firemní zařízení předškolní výchovy. Praha: Grada, 2013. 
                
 
            
                
                - 
                    Pilařová, I. Leadership & Management development. Role, úlohy a kompetence managerů a lídrů. Praha: Grada, 2016. 
                
 
            
                
                - 
                    Syslová, Z. Jak úspěšně řídit mateřskou školu. Praha: Wolters Kluwer, 2015. 
                
 
            
                
                - 
                    Trojan, I. Pedagogický proces a jeho řízení. Praha: Wolters Kluwer, 2014. 
                
 
            
                
                - 
                    Trojanová, I. Ředitel a střední management školy: průvodce pro ředitele a střední management ZŠ a SŠ. Praha: Portál, 2014. 
                
 
            
                
                - 
                    Voda, J. Jaký leader chcete být?: pro co se rozhodnout a jak se to naučit. Wolters Kluwer, 2023. 
                
 
            
         
         
         
     |