Předmět: Metodologie přípravy výzkumného a inovativního projektu

« Zpět
Název předmětu Metodologie přípravy výzkumného a inovativního projektu
Kód předmětu USP/NP1ME
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Obonya Juraj, Mgr. PhD.
  • Najvar Petr, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Epistemologické a ontologické aspekty bádaní v pedagogice. - Terminologie: šetření, průzkum, výzkum, pilotáž, metodologie, metoda. - Projekt výzkumu. - Kvantitativní výzkum: východiska, silné stránky, omezení výzkumné otázky a hypotézy výzkumný soubor výzkumné metody: dotazník, škálování, pozorování, obsahová analýza, experiment - Kvalitativní výzkum: východiska, silné stránky, omezení proudy kvalitativního výzkumu strategie a postupy výzkumné otázky a výběr participantů, výzkumné metody: nestrukturované pozorování, nestrukturované a polostrukturované interview, narativní interview - Aplikační projekty a jejich příprava. - Rozdíl v pojmech inovace a výzkum.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza textu, Individuální práce studentů, Exkurze
  • Účast na výuce - 56 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 30 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 20 hodin za semestr
  • Exkurze - 14 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
hlavní kvalitativní postupy v pedagogickém výzkumu
hlavní kvalitativní postupy v pedagogickém výzkumu
hlavní kvantitativní postupy v pedagogickém výzkumu
hlavní kvantitativní postupy v pedagogickém výzkumu
etické souvislosti pedagogického výzkumu
etické souvislosti pedagogického výzkumu
struktura projektu pedagogického výzkumu
struktura projektu pedagogického výzkumu
základní pojmy deskriptivní statistiky
základní pojmy deskriptivní statistiky
Odborné dovednosti
sestavit a zargumentovat záměr malého výzkumného šetření
sestavit a zargumentovat záměr malého výzkumného šetření
vymezit cíl výzkumu a zformulovat výzkumnou otázku
vymezit cíl výzkumu a zformulovat výzkumnou otázku
argumentovat pro použití konkrétních metod pedagogického výzkumu
argumentovat pro použití konkrétních metod pedagogického výzkumu
realizovat malé výzkumné šetření
realizovat malé výzkumné šetření
provést hodnocení realizovaného pedagogického výzkumu
provést hodnocení realizovaného pedagogického výzkumu
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Individuální práce studentů
Exkurze
Exkurze
Individuální práce studentů
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Analýza textu
Analýza textu
Hodnotící metody
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...)
Známkou
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...)
Známkou
Doporučená literatura
  • Gavora, P. et al. Elektronická učebnica pedagogického výskumu. Bratislava: Univerzita Komenského, 2010.
  • Gavora, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2010.
  • Chráska, M., & Kočvarová, I. Kvantitativní design v pedagogických výzkumech začínajících akademických pracovníků. Zlín: UTB, 2014.
  • Chráska, M., & Kočvarová, I. Kvantitativní metody sběru dat v pedagogických výzkumech. Zlín: UTB, 2015.
  • Majerčíková, J., & Rebendová, A. Mateřská škola ve světě univerzity. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií, 2016.
  • Strauss, A., & Corbinová, J. Základy kvalitativního výzkumu. Bozkovice: Nakladatelství Albert, 1999.
  • Švaříček, R., & Šeďová, K. et al. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr