Předmět: Konceptualizace teorií vzdělávání v předškolní pedagogice

« Zpět
Název předmětu Konceptualizace teorií vzdělávání v předškolní pedagogice
Kód předmětu USP/NP1KO
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 10
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Janiš Kamil, Mgr. Ph.D.
  • Najvar Petr, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Orientace v koncepcích pedagogického myšlení a z nich vyplývajících pojetí učitelova vyučování. - Proces vzdělávání u dětí předškolního věku. - Komplexnost procesu vzdělávání a vzájemné závislosti jejich prvků. - Dítě a jeho dětství - rozbor pojmů, jejich závislostí a propojenost s procesem vzdělávání. - (Sebe)reflexe a hodnocení pedagogických rozhodnutí a intervence v souvislosti s procesem edukace. - Co je předškolní pedagogika? Její postavení v systému pedagogických věd. - Základní terminologické analýzy. - Postavení předškolní pedagogiky v ČR v mezinárodní komparaci. - Modely mateřské školy (komponenty, které je tvoří a provázanost vzájemných vztahů mezi nimi). - Podobnost a odlišnost od didaktických modelů vyšších edukačních stupňů. - Subjekty procesu edukace: didaktická specifikace učícího se dítěte a profesní charakteristika vyučujícího učitele ve vzdělávání v mateřské škole. - Hlavní charakteristiky jednotlivých teorií, paradigmat a jejich analýza. - Diskurzy o výchově a vzdělávání s akcentem na současnou mateřskou školu a další předškolní zařízení.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Analýza textu, Exkurze
  • Semestrální práce - 70 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 70 hodin za semestr
  • Exkurze - 30 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 100 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespesifikováno
nespesifikováno
Výsledky učení
základní i rozšiřující pojmy vztahující se k modelům vzdělávání v předškolní pedagogice
základní i rozšiřující pojmy vztahující se k modelům vzdělávání v předškolní pedagogice
historické kořeny dnešních pojetí vzdělávání v mateřské škole
historické kořeny dnešních pojetí vzdělávání v mateřské škole
charakteristiky současných paradigmat preprimárního vzdělávání
charakteristiky současných paradigmat preprimárního vzdělávání
způsoby evaluace a reflexe v předškolním vzdělávání
způsoby evaluace a reflexe v předškolním vzdělávání
současný český vzdělávací systém
současný český vzdělávací systém
Odborné dovednosti
charakterizovat roli předškolní pedagogiky v systému pedagogických věd
charakterizovat roli předškolní pedagogiky v systému pedagogických věd
vymezit hlavní historické proudy mající vliv na dnešní podobu předškolního vzdělávání
vymezit hlavní historické proudy mající vliv na dnešní podobu předškolního vzdělávání
označit hlavní pozitiva a slabé stránky aktuálních tradičních i inovativních proudů v předškolním vzdělávání
označit hlavní pozitiva a slabé stránky aktuálních tradičních i inovativních proudů v předškolním vzdělávání
nahlédnout české předškolní vzdělávání z mezinárodní perspektivy
nahlédnout české předškolní vzdělávání z mezinárodní perspektivy
používat přiléhavě profesní jazyk vztažený k modelům předškolního vzdělávání
používat přiléhavě profesní jazyk vztažený k modelům předškolního vzdělávání
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Exkurze
Exkurze
Analýza textu
Analýza textu
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Hodnotící metody
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Doporučená literatura
  • Časopisy: Pedagogická orientace, Orbis scholae, Studia paedagogica, Pedagogika, Komenský, e-Pedagogium.
  • Bertrand, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998.
  • Lukášová, H., & Svatoš, T., & Majerčíková, J. Studentské portfolio jako výzkumný prostředek poznání cesty k učitelství. Zlín: FHS UTB, 2014.
  • Majerčíková, J. et al. Předškolní edukace a dítě. Zlín: FHS UTB, 2015.
  • Strouhal, M. Teorie výchovy. Praha: Grada, 2013.
  • Wiegerová, A., & Gavora, P. Conceptualisation of the child and childhood by future pre-school teachers. Pedagogika, 65(5), 502-515. 2015.
  • Wiegerová, A., & Gavora, P. Proč chci být učitelkou mateřské školy? Pohled kvalitativního výzkumu, Pedagogická orientace, 65(5), 505-512. 2014.
  • Wiegerová, A. et al. Profesionalizace učitele mateřské školy z pohledu reformy kurikula. Zlín: FHS UTB, 2015.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr