|
Vyučující
|
-
Janiš Kamil, Mgr. Ph.D.
-
Najvar Petr, doc. Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
- Orientace v koncepcích pedagogického myšlení a z nich vyplývajících pojetí učitelova vyučování. - Proces vzdělávání u dětí předškolního věku. - Komplexnost procesu vzdělávání a vzájemné závislosti jejich prvků. - Dítě a jeho dětství - rozbor pojmů, jejich závislostí a propojenost s procesem vzdělávání. - (Sebe)reflexe a hodnocení pedagogických rozhodnutí a intervence v souvislosti s procesem edukace. - Co je předškolní pedagogika? Její postavení v systému pedagogických věd. - Základní terminologické analýzy. - Postavení předškolní pedagogiky v ČR v mezinárodní komparaci. - Modely mateřské školy (komponenty, které je tvoří a provázanost vzájemných vztahů mezi nimi). - Podobnost a odlišnost od didaktických modelů vyšších edukačních stupňů. - Subjekty procesu edukace: didaktická specifikace učícího se dítěte a profesní charakteristika vyučujícího učitele ve vzdělávání v mateřské škole. - Hlavní charakteristiky jednotlivých teorií, paradigmat a jejich analýza. - Diskurzy o výchově a vzdělávání s akcentem na současnou mateřskou školu a další předškolní zařízení.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Analýza textu, Exkurze
- Příprava na zkoušku
- 100 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 10 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 70 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 70 hodin za semestr
- Exkurze
- 30 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nespesifikováno |
| nespesifikováno |
| Výsledky učení |
|---|
| základní i rozšiřující pojmy vztahující se k modelům vzdělávání v předškolní pedagogice |
| základní i rozšiřující pojmy vztahující se k modelům vzdělávání v předškolní pedagogice |
| historické kořeny dnešních pojetí vzdělávání v mateřské škole |
| historické kořeny dnešních pojetí vzdělávání v mateřské škole |
| charakteristiky současných paradigmat preprimárního vzdělávání |
| charakteristiky současných paradigmat preprimárního vzdělávání |
| způsoby evaluace a reflexe v předškolním vzdělávání |
| způsoby evaluace a reflexe v předškolním vzdělávání |
| současný český vzdělávací systém |
| současný český vzdělávací systém |
| Odborné dovednosti |
|---|
| charakterizovat roli předškolní pedagogiky v systému pedagogických věd |
| charakterizovat roli předškolní pedagogiky v systému pedagogických věd |
| vymezit hlavní historické proudy mající vliv na dnešní podobu předškolního vzdělávání |
| vymezit hlavní historické proudy mající vliv na dnešní podobu předškolního vzdělávání |
| označit hlavní pozitiva a slabé stránky aktuálních tradičních i inovativních proudů v předškolním vzdělávání |
| označit hlavní pozitiva a slabé stránky aktuálních tradičních i inovativních proudů v předškolním vzdělávání |
| nahlédnout české předškolní vzdělávání z mezinárodní perspektivy |
| nahlédnout české předškolní vzdělávání z mezinárodní perspektivy |
| používat přiléhavě profesní jazyk vztažený k modelům předškolního vzdělávání |
| používat přiléhavě profesní jazyk vztažený k modelům předškolního vzdělávání |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Exkurze |
| Exkurze |
| Analýza textu |
| Analýza textu |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
| Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
| Analýza seminární práce |
| Analýza seminární práce |
|
Doporučená literatura
|
-
Časopisy: Pedagogická orientace, Orbis scholae, Studia paedagogica, Pedagogika, Komenský, e-Pedagogium.
-
Bertrand, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998.
-
Lukášová, H., & Svatoš, T., & Majerčíková, J. Studentské portfolio jako výzkumný prostředek poznání cesty k učitelství. Zlín: FHS UTB, 2014.
-
Majerčíková, J. et al. Předškolní edukace a dítě. Zlín: FHS UTB, 2015.
-
Strouhal, M. Teorie výchovy. Praha: Grada, 2013.
-
Wiegerová, A., & Gavora, P. Conceptualisation of the child and childhood by future pre-school teachers. Pedagogika, 65(5), 502-515. 2015.
-
Wiegerová, A., & Gavora, P. Proč chci být učitelkou mateřské školy? Pohled kvalitativního výzkumu, Pedagogická orientace, 65(5), 505-512. 2014.
-
Wiegerová, A. et al. Profesionalizace učitele mateřské školy z pohledu reformy kurikula. Zlín: FHS UTB, 2015.
|