Předmět: Aplikovaná psychologie

« Zpět
Název předmětu Aplikovaná psychologie
Kód předmětu USP/NP1AP
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pospíšilová Helena, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Rozbor studentských prekonceptů ve vztahu k problematice předmětu. - Psychologie učení. - Vztah učení k dalším psychickým procesům a funkcím. - Styly učení. Autoregulace učení. - Psychologické aspekty výchovy. Práce s odměnou a trestem. - Motivace v pedagogických situacích. Ovlivňování poznávací a výkonové motivace dětí. - Učitel. Psychologické aspekty osobnosti učitele v předškolním vzdělávání. - Sociální dovednosti učitele a jejich rozvíjení. - Reflektivní techniky práce učitele. Autoregulace. - Duševní hygiena v práci učitele v předškolním vzdělávání. - Školní třída jako sociální skupina. Psychosociální klima třídy. - Škola jako sociální instituce. Psychosociální klima školy. - Vybrané sociálně patologické jevy. (šikanování, syndrom CAN)

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza prezentace
  • Účast na výuce - 42 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 50 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 30 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 28 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
definovat pojem učení
definovat pojem učení
popsat vztah učení k dalším psychickým procesům a funkcím
popsat vztah učení k dalším psychickým procesům a funkcím
definovat pojmy kognitivní styl, učební styl, autoregulace učení
definovat pojmy kognitivní styl, učební styl, autoregulace učení
popsat principy práce s odměnou a trestem
popsat principy práce s odměnou a trestem
definovat pojem výkonová motivace, aspirace
definovat pojem výkonová motivace, aspirace
Odborné dovednosti
vysvětlit pojem učení, rozlišit druhy a typy učení
vysvětlit pojem učení, rozlišit druhy a typy učení
odhadnout kognitivní styl dětí
odhadnout kognitivní styl dětí
aplikovat vhodně odměny a tresty ve své pedagogické práci
aplikovat vhodně odměny a tresty ve své pedagogické práci
odhadnout míru aspirace dětí
odhadnout míru aspirace dětí
volit adekvátní náročnost úkolů s ohledem na míru aspirace dětí
volit adekvátní náročnost úkolů s ohledem na míru aspirace dětí
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Analýza prezentace
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Analýza prezentace
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Hodnotící metody
Ústní zkouška
Ústní zkouška
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Doporučená literatura
  • Fontana, D. Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele. Praha: Portál, 2003.
  • Jedlička, R., Koťa, J., & Slavík, J. Pedagogická psychologie pro učitele: psychologie ve výchově a vzdělávání.. Praha: Grada, 2018.
  • Kohoutek, R. Základy užité psychologie. Brno: CERM, 2002.
  • Kolář, M. Bolest šikanování. Praha: Portál, 2005.
  • Lašek, J. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007.
  • Lazarová, B. Netradiční role učitele: o situacích pomoci, krize a poradenství ve školní praxi. Brno: Paido, 2008.
  • Mareš, J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013.
  • Nováčková, J. Mýty ve vzdělávání: o škodlivosti některých zaběhaných představ o učení, škole a výchově a cestách, jak je překonat. Kroměříž: Spirála, 2008.
  • Pacholík, V., Nedělová, M., & Šmatelková, N. Rozvíjení sociálních dovedností dětí prostřednictvím pohybových her. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2016.
  • Vágnerová, M. Současná psychopatologie pro pomáhající profese.. Praha: Portál, 2014.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr