Předmět: Nové výzvy v předškolním vzdělávání

« Zpět
Název předmětu Nové výzvy v předškolním vzdělávání
Kód předmětu USP/NK3VY
Organizační forma výuky Přednáška + E-learning + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 10
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Horníčková Beata, PhDr. Ph.D.
  • Jančík Petrová Zuzana, doc. PhDr. PhD.
Obsah předmětu
- Vymezení, objasnění, rozlišení základních pojmů: péče/výchova a vzdělávání, rané vzdělávání. - Potřeby versus učení u dítěte do tří let věku. - Systémy raného vzdělávání v České republice a v zahraničí. - Současné trendy a výzvy v předškolním vzdělávání. - Povinné předškolní vzdělávání v MŠ a individuální vzdělávání dětí předškolního věku s ohledem na děti od 5 let věku. - Vývojová specifika dětí od 5 let věku. - Individuální vzdělávací plán v rámci docházky do MŠ, vzdělávání v přípravných třídách. - Význam předškolního vzdělávání před nástupem do ZŠ v kontextu celoživotního vzdělávání. - Historický vývoj alternativních směrů. - Důvody vzniku alternativních směrů a jejich význam v předškolním vzdělávání. - Montessori pedagogika a její principy. - Waldorfská pedagogika a její principy. - Domácí a komunitní vzdělávání. - Lesní a přírodní školy.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza textu
  • Účast na výuce - 20 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 30 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 80 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 50 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 120 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
definovat základní pojmy problematiky (péče, výchova a vzdělávání, rané vzdělávání)
definovat základní pojmy problematiky (péče, výchova a vzdělávání, rané vzdělávání)
popsat systém raného vzdělávání v ČR
popsat systém raného vzdělávání v ČR
vymezit a objasnit nové přístupy k předškolnímu vzdělávání
vymezit a objasnit nové přístupy k předškolnímu vzdělávání
definovat kontinuitu a diskontinuitu mezi historickými podobami předškolního vzdělávaní a novými přístupy k předškolnímu vzdělávání
definovat kontinuitu a diskontinuitu mezi historickými podobami předškolního vzdělávaní a novými přístupy k předškolnímu vzdělávání
vysvětlit, jak jsou nové přístupy k předškolnímu vzdělávání implementovány v předškolním vzdělávání v ČR
vysvětlit, jak jsou nové přístupy k předškolnímu vzdělávání implementovány v předškolním vzdělávání v ČR
Odborné dovednosti
diskutovat o předškolním vzdělávání s korektním využitím pojmu péče, výchova a vzdělávání, rané vzdělávání
diskutovat o předškolním vzdělávání s korektním využitím pojmu péče, výchova a vzdělávání, rané vzdělávání
provést porovnání potřeb učení a vzdělávání dětí ve věku do 3 let, do 5 let a nad 5 let
provést porovnání potřeb učení a vzdělávání dětí ve věku do 3 let, do 5 let a nad 5 let
diskutovat význam předškolního vzdělávání v kontextu celoživotního vzdělávání
diskutovat význam předškolního vzdělávání v kontextu celoživotního vzdělávání
vytvořit individuální vzdělávací plán v rámci docházky do MŠ s ohledem na vývojové specifická dětí
vytvořit individuální vzdělávací plán v rámci docházky do MŠ s ohledem na vývojové specifická dětí
analyzovat specifika alternativních přístupů vzdělávání a možnosti implementace jejich principů v předškolním vzdělávání
analyzovat specifika alternativních přístupů vzdělávání a možnosti implementace jejich principů v předškolním vzdělávání
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Analýza textu
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Analýza textu
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Hodnotící metody
Písemná zkouška
Písemná zkouška
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Doporučená literatura
  • Fleer, M., & van Oers, B. (2018). International Handbook of Early Childhood Education. Springer.
  • Kiviranta, L., Lindfors, E., Rönkkö, M.-L. & Luukka, E. (2024). Outdoor learning in early childhood education: exploring benefits and challenges. Educational Research, 66:1, 102-119, DOI: 10.1080/00131881.2023.2285762. .
  • Krejčová, L., & Mertin, V. Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika. Praha: Wolters Kluvwer, 2016.
  • Majerčíková, J. Postponement of the commencement of compulsory school attendance from the nursery school teachers? perspective. Orbis Scholae, 11(1), 9?30. 2017.
  • Mareš, J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013.
  • Matějček, Z. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte. Praha: Grada, 2005.
  • Průcha, J. Předškolní dítě a svět vzdělávání: přehled teorie, praxe a výzkumných poznatků. Praha: Wolters Kluwer, 2016.
  • Syslová, Z., Borkovcová, I., & Průcha, J. Péče a vzdělávání dětí v raném věku: komparace české a zahraniční situace. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2014.
  • Wiegerová, A.,& Gavora, P. Preschool attendance of very young children: Parents' choice and outcome satisfaction. Journal of language and cultural education, 6(2), 36?47. 2018.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr