Předmět: Management v MŠ

« Zpět
Název předmětu Management v MŠ
Kód předmětu USP/NK3MG
Organizační forma výuky Konzultace + Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Zycháčková Magda, Mgr.
  • Petrů Puhrová Barbora, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Obecný a pedagogický management. - Škola - její hlavní charakteristiky z hlediska řízení. - Školský systém - hlavní obecné charakteristiky; úrovně. - Vedení, řízení, správa škol a školství. - Základní kategorie - vize, mise, cíl. Aplikace na školy a školství. - Kultura školy. - Struktura škol a školství. - Hlavní řídící procesy a jejich aplikace na školy a školství - plánování, koordinování, motivování. - Hlavní řídící procesy a jejich aplikace na školy a školství - koordinování, rozhodování, hodnocení, kontrola. - Koncepce řízení - typy, příklady. - Základní dokumenty řízení škol a školství - mezinárodní, národní, regionální, místní. - Vývojové tendence v řízení škol a školství.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Řešení situačních problematik - učení se v situacích
  • Účast na výuce - 15 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 50 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 50 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 35 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
hlavní řídící procesy v kontextu školství a školy v příkladech
hlavní řídící procesy v kontextu školství a školy v příkladech
význam kultury školy
význam kultury školy
charakteristiky vzdělávacího systému, vzdělávací soustavy a typů škol v České republice
charakteristiky vzdělávacího systému, vzdělávací soustavy a typů škol v České republice
základní dokumentace školy v souvislosti s agendou ředitele školy
základní dokumentace školy v souvislosti s agendou ředitele školy
vývojové tendence v řízení školství a škol u nás i v zahraničí
vývojové tendence v řízení školství a škol u nás i v zahraničí
Odborné dovednosti
charakterizovat vzdělávací systém s ohledem na řízení školství a škol
charakterizovat vzdělávací systém s ohledem na řízení školství a škol
definovat a vymezit aspekty kultury školy
definovat a vymezit aspekty kultury školy
pochopit hlavní řídící procesy v praxi mateřské školy
pochopit hlavní řídící procesy v praxi mateřské školy
jmenovat základní povinnou a další pedagogickou dokumentaci školy
jmenovat základní povinnou a další pedagogickou dokumentaci školy
reflektovat aktuální výzvy a příležitosti rozvoje školství a škol u nás i v zahraničí
reflektovat aktuální výzvy a příležitosti rozvoje školství a škol u nás i v zahraničí
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Hodnotící metody
Analýza seminární práce
Písemná zkouška
Písemná zkouška
Analýza seminární práce
Doporučená literatura
  • Bush, T., Bell, L., & Middlewood, D. (Eds.). Principles of educational leadership and management. SAGE. 2019.
  • Chvál, M. Na naší škole nám záleží: jak sledovat a hodnotit kvalitu školy. Portál. 2018.
  • Kuchař, F., Schneider, P., Trojan, V., Urban, J., & Zeman, P. Školská politika, finance a leadership v ředitelské praxi. Raabe, 2014.
  • Obst, O. Manažerské minimum pro učitele. Univerzita Palackého v Olomouci. 2006.
  • Pilařová, I. Leadership & Management development. Role, úlohy a kompetence managerů a lídrů. Grada, 2016.
  • Voda, J. Jaký LEADER chcete být?. Wolters Kluwer, 2023.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr