Předmět: Souvislá pedagogická praxe a tvorba odborného portfolia

« Zpět
Název předmětu Souvislá pedagogická praxe a tvorba odborného portfolia
Kód předmětu USP/NK2SX
Organizační forma výuky Odborná praxe + Řízené konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 10
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pavelková Marie, Mgr. Ph.D.
  • Najvar Petr, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Získat ucelený přehled o výchovně-vzdělávacím procesu. - Vnímat důležitost koncepční práce ředitele mateřské školy. - Poznat koncepční práci metodiků, vedoucích učitelů a také ředitelů mateřských škol. - Získat kompetence, dovednosti a zkušenosti z plánování, realizování a reflexí vlastní pedagogické činnosti. - Získat kompetence, dovednosti a zkušenosti z plánování, realizování a reflexí vlastní evaluační činnosti. - Získat kompetence, dovednosti a zkušenosti z plánování, realizování a reflexí vlastní výzkumné činnosti. - Získat zkušenost využívat konstruktivní kritiku. - Získat schopnost spolupracovat s učitelem, žáky, rodiči i dalšími důležitými subjekty ovlivňujícími vzdělávací proces. - Zpracování profesního portfolia. - Zpracování reflexivního deníku výzkumníka.

Studijní aktivity a metody výuky
Pozorování, Sebereflexe, Řešení situačních problematik - učení se v situacích, Exkurze
  • Exkurze - 160 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 140 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
získat ucelený přehled o výchovně-vzdělávacím procesu
získat ucelený přehled o výchovně-vzdělávacím procesu
popsat výchovně vzdělávací proces v mateřské škole
popsat výchovně vzdělávací proces v mateřské škole
vyjmenovat profesní činnosti vedoucího pracovníka v mateřské škole
vyjmenovat profesní činnosti vedoucího pracovníka v mateřské škole
vyjmenovat dokumentech spravovaných vedoucím pracovníkem mateřské školy podle "Školského zákona"
vyjmenovat dokumentech spravovaných vedoucím pracovníkem mateřské školy podle "Školského zákona"
popsat propojení pedagogické a manažerské role vedoucího pracovníka mateřské školy
popsat propojení pedagogické a manažerské role vedoucího pracovníka mateřské školy
Odborné dovednosti
aplikovat své kompetence, dovednosti a zkušenosti z plánování, realizování a reflexí vlastní pedagogické činnosti
aplikovat své kompetence, dovednosti a zkušenosti z plánování, realizování a reflexí vlastní pedagogické činnosti
aplikovat své kompetence, dovednosti a zkušenosti z plánování, realizování a reflexí vlastní evaluační činnosti
aplikovat své kompetence, dovednosti a zkušenosti z plánování, realizování a reflexí vlastní evaluační činnosti
aplikovat své kompetence, dovednosti a zkušenosti z plánování, realizování a reflexí vlastní výzkumné činnosti
aplikovat své kompetence, dovednosti a zkušenosti z plánování, realizování a reflexí vlastní výzkumné činnosti
vést efektivní komunikaci s pracovníky školy
vést efektivní komunikaci s pracovníky školy
uplatňovat systémové chápání sociálního prostředí dítěte
uplatňovat systémové chápání sociálního prostředí dítěte
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Pozorování
Exkurze
Sebereflexe
Sebereflexe
Pozorování
Exkurze
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Hodnotící metody
Rozbor portfolia studenta
Rozbor portfolia studenta
Doporučená literatura
  • Hrabal, V., & Pavelková, I. Jaký jsem učitel. Praha: Portál, 2010.
  • Kolář, Z., &Vališová, A. Analýza vyučování. Praha: Grada, 2009.
  • Lukášová, H., & Svatoš, T., & Majerčíková, J. Studentské portfolio jako výzkumný prostředek poznání cesty k učitelství. Zlín: FHS UTB, 2014.
  • Majerčíková, J. et al. Předškolní edukace a dítě. Zlín: FHS UTB, 2015.
  • Wiegerová, A. et al. Koncepce pedagogické praxe pro (ne)učitelské studijní programy na FHS UTB ve Zlíně. In: Wiegerová, A. Předcházení šoku z reality u budoucích učitelů mateřských a základních škol v období profesního startu. Zlín: UTB, 2019.
  • Wiegerová, A. et al. Od začátečníka k mentorovi. Zlín: FHS UTB, 2015.
  • Wiegerová, A. et al. Profesionalizace učitele mateřské školy z pohledu reformy kurikula. Zlín: FHS UTB, 2015.
  • Wiegerová, A. et al. Self efficacy v edukačných súvislostiach. Bratislava: SPN, 2012.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr