Předmět: Analýza dat v kvalitativním výzkumu

« Zpět
Název předmětu Analýza dat v kvalitativním výzkumu
Kód předmětu USP/NK2AD
Organizační forma výuky Konzultace + Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Obonya Juraj, Mgr. PhD.
Obsah předmětu
- Charakter, forma a typy dat v kvalitativním výzkumu. - Management dat: uložení a organizace dat. - Postup při analýze. Vícenásobné analytické čtení. Otevřené kódování. - Seskupování dat do konceptů/kategorií. Definice kategorií. - Grafické znázornění vztahů mezi kategoriemi různých úrovní. - Poznámkování při analýze dat. Druhy poznámek. - Typy analýz: tematická analýza, druhy zakotvených teorií. - Počítačové programy pro analýzu kvalitativních dat. - Psaní zprávy o výzkumu a její publikování.

Studijní aktivity a metody výuky
Cvičení na počítači, Analýza textu, Individuální práce studentů
  • Účast na výuce - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 30 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
způsoby a techniky sběru kvalitativních dat
způsoby a techniky sběru kvalitativních dat
metodologické důsledky kvalitativní povahy dat
metodologické důsledky kvalitativní povahy dat
otevřené kódování, axiální kódování, selektivní kódování
otevřené kódování, axiální kódování, selektivní kódování
postupy narativní analýzy a interpretativní fenomenologické analýzy
postupy narativní analýzy a interpretativní fenomenologické analýzy
reportování výsledků analýzy dat v kvalitativním výzkumu
reportování výsledků analýzy dat v kvalitativním výzkumu
Odborné dovednosti
kriticky zhodnotit postup analýzy kvalitativních dat prezentovaný v odborném textu
kriticky zhodnotit postup analýzy kvalitativních dat prezentovaný v odborném textu
vytvořit a obhájit design sběru kvalitativních dat
vytvořit a obhájit design sběru kvalitativních dat
vyjmenovat pět možných přístupů k analýze kvalitativních dat
vyjmenovat pět možných přístupů k analýze kvalitativních dat
provést analýzu kvalitativních dat postupy obsahové analýzy
provést analýzu kvalitativních dat postupy obsahové analýzy
zformulovat zprávu o realizované kvalitativní badatelské aktivitě
zformulovat zprávu o realizované kvalitativní badatelské aktivitě
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Individuální práce studentů
Individuální práce studentů
Cvičení na počítači
Cvičení na počítači
Analýza textu
Analýza textu
Hodnotící metody
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...)
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...)
Doporučená literatura
  • Hendl, J. Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005.
  • Charmaz, K. Constructing grounded theory. Thousand Isles: SAGE, 2014.
  • Navrátilová, H. Žánry extenzivní řeči učitele ve výukové komunikaci. Disertační práce.. Brno: MU, 2019.
  • Silverman, D. Ako robiť kvalitatívny výskum. Bratislava: Ikar, 2003.
  • Šeďová, K., & Švaříček, R. Jak psát kvalitativně orientované výzkumné studie. Kvalita v kvalitativním výzkumu. Pedagogická orientace, 23(4), 478?510. 2013.
  • Švaříček, R., & Šeďová, K. et al. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: Pravidla hry. Praha: Portál, 2007.
  • Wiegerová, A., & Gavora, P. Proč se chci stát učitelkou v mateřské škole? Pohled kvalitativního výzkumu. Pedagogická orientace, 24(4), 510-534. 2014.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr