Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
- Srovnávací pedagogika - terminologie, účel, význam. - Pedagogika jako věda. - Funkce srovnávací politiky. - Vývoj srovnávací pedagogiky. - Metodologie srovnávací pedagogiky. - Vzdělávací systémy: struktury a fungování. - Preprimární vzdělávání. - Interkulturní faktory ve vzdělávání. - Srovnávací výzkumy vyučování a učení ve školních třídách. - Konkrétní analýzy a komparace jednotlivých dokumentů. - Prezentace vlastní práce.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Analýza textu
- Účast na výuce
- 10 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 30 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
vysvětlit účel a význam srovnávací pedagogiky |
vysvětlit účel a význam srovnávací pedagogiky |
popsat funkce srovnávací politiky |
popsat funkce srovnávací politiky |
popsat srovnávací výzkumy vyučování a učení ve školních třídách |
popsat srovnávací výzkumy vyučování a učení ve školních třídách |
popsat vzdělávací systémy jednotlivých zemí: struktury a fungování |
popsat vzdělávací systémy jednotlivých zemí: struktury a fungování |
popsat metodologické postupy srovnávací pedagogiky |
popsat metodologické postupy srovnávací pedagogiky |
Odborné dovednosti |
---|
analyzovat vzdělávací systémy: struktury a fungování jednotlivých států |
analyzovat vzdělávací systémy: struktury a fungování jednotlivých států |
provést konkrétní analýzy a komparace jednotlivých dokumentů |
provést konkrétní analýzy a komparace jednotlivých dokumentů |
aplikovat metodologické postupy srovnávací pedagogiky |
aplikovat metodologické postupy srovnávací pedagogiky |
porovnat interkulturní faktory ve vzdělávání |
porovnat interkulturní faktory ve vzdělávání |
prezentovat výsledky vlastní práce |
prezentovat výsledky vlastní práce |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Analýza textu |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Analýza textu |
Hodnotící metody |
---|
Analýza seminární práce |
Analýza seminární práce |
Doporučená literatura
|
-
Gerger, D., & Ježková, V. Školní vzdělávání. Zahraniční trendy ve světě. Praha: Karolinum, 2007.
-
Greger G., Dvořák D., Janík, T., Průcha, J., Rabušicová, M., Spilková, V, Starý, K., Straková, J., & Walterová, E. Srovnávací pedagogika: Proměny a výzvy. Praha: Pdf UK, 2015.
-
Průcha, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2009.
-
Průcha, J. Srovnávací pedagogika. Praha: Portál, 2006.
-
Průcha, J. Vzdělávací systémy v zahraničí. Encyklopedický přehled školství v 30 zemích Evropy, v Japonsku, Kanadě, USA. Praha: Wolters Kluwer, 2017.
-
Vašíková, J. Proměny kurikul předškolního vzdělávání dětí do tří let. Situace v České republice a Evropě. In Wiegerová, A. Profesionalizace učitele mateřské školy z pohledu reformy kurikula, 82- 91. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií, 2015.
-
Walterová, E. Kurikulum - proměny a trendy v mezinárodní perspektivě. Brno: Masarykova univerzita, 1994.
|