Předmět: Komparativní pedagogika

« Zpět
Název předmětu Komparativní pedagogika
Kód předmětu USP/NK1KP
Organizační forma výuky Konzultace + Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vašíková Jana, Mgr. PhD.
Obsah předmětu
- Srovnávací pedagogika - terminologie, účel, význam. - Pedagogika jako věda. - Funkce srovnávací politiky. - Vývoj srovnávací pedagogiky. - Metodologie srovnávací pedagogiky. - Vzdělávací systémy: struktury a fungování. - Preprimární vzdělávání. - Interkulturní faktory ve vzdělávání. - Srovnávací výzkumy vyučování a učení ve školních třídách. - Konkrétní analýzy a komparace jednotlivých dokumentů. - Prezentace vlastní práce.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Analýza textu
  • Účast na výuce - 10 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 30 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
vysvětlit účel a význam srovnávací pedagogiky
vysvětlit účel a význam srovnávací pedagogiky
popsat funkce srovnávací politiky
popsat funkce srovnávací politiky
popsat srovnávací výzkumy vyučování a učení ve školních třídách
popsat srovnávací výzkumy vyučování a učení ve školních třídách
popsat vzdělávací systémy jednotlivých zemí: struktury a fungování
popsat vzdělávací systémy jednotlivých zemí: struktury a fungování
popsat metodologické postupy srovnávací pedagogiky
popsat metodologické postupy srovnávací pedagogiky
Odborné dovednosti
analyzovat vzdělávací systémy: struktury a fungování jednotlivých států
analyzovat vzdělávací systémy: struktury a fungování jednotlivých států
provést konkrétní analýzy a komparace jednotlivých dokumentů
provést konkrétní analýzy a komparace jednotlivých dokumentů
aplikovat metodologické postupy srovnávací pedagogiky
aplikovat metodologické postupy srovnávací pedagogiky
porovnat interkulturní faktory ve vzdělávání
porovnat interkulturní faktory ve vzdělávání
prezentovat výsledky vlastní práce
prezentovat výsledky vlastní práce
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Analýza textu
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Analýza textu
Hodnotící metody
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Doporučená literatura
  • Gerger, D., & Ježková, V. Školní vzdělávání. Zahraniční trendy ve světě. Praha: Karolinum, 2007.
  • Greger G., Dvořák D., Janík, T., Průcha, J., Rabušicová, M., Spilková, V, Starý, K., Straková, J., & Walterová, E. Srovnávací pedagogika: Proměny a výzvy. Praha: Pdf UK, 2015.
  • Průcha, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2009.
  • Průcha, J. Srovnávací pedagogika. Praha: Portál, 2006.
  • Průcha, J. Vzdělávací systémy v zahraničí. Encyklopedický přehled školství v 30 zemích Evropy, v Japonsku, Kanadě, USA. Praha: Wolters Kluwer, 2017.
  • Vašíková, J. Proměny kurikul předškolního vzdělávání dětí do tří let. Situace v České republice a Evropě. In Wiegerová, A. Profesionalizace učitele mateřské školy z pohledu reformy kurikula, 82- 91. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií, 2015.
  • Walterová, E. Kurikulum - proměny a trendy v mezinárodní perspektivě. Brno: Masarykova univerzita, 1994.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr