Vyučující
|
-
Pospíšilová Helena, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Rozbor studentských prekonceptů ve vztahu k problematice předmětu. - Psychologie učení. - Vztah učení k dalším psychickým procesům a funkcím. - Styly učení. Autoregulace učení. - Psychologické aspekty výchovy. Práce s odměnou a trestem. - Motivace v pedagogických situacích. Ovlivňování poznávací a výkonové motivace dětí. - Učitel. Psychologické aspekty osobnosti učitele v předškolním vzdělávání. - Sociální dovednosti učitele a jejich rozvíjení. - Reflektivní techniky práce učitele. Autoregulace. - Duševní hygiena v práci učitele v předškolním vzdělávání. - Školní třída jako sociální skupina. Psychosociální klima třídy. - Škola jako sociální instituce. Psychosociální klima školy. - Vybrané sociálně patologické jevy. (šikanování, syndrom CAN)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza prezentace
- Účast na výuce
- 15 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 50 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 30 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 50 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 5 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
definovat pojem učení |
definovat pojem učení |
popsat vztah učení k dalším psychickým procesům a funkcím |
popsat vztah učení k dalším psychickým procesům a funkcím |
definovat pojmy kognitivní styl, učební styl, autoregulace učení |
definovat pojmy kognitivní styl, učební styl, autoregulace učení |
popsat principy práce s odměnou a trestem |
popsat principy práce s odměnou a trestem |
definovat pojem výkonová motivace, aspirace |
definovat pojem výkonová motivace, aspirace |
Odborné dovednosti |
---|
vysvětlit pojem učení, rozlišit druhy a typy učení |
vysvětlit pojem učení, rozlišit druhy a typy učení |
odhadnout kognitivní styl dětí |
odhadnout kognitivní styl dětí |
aplikovat vhodně odměny a tresty ve své pedagogické práci |
aplikovat vhodně odměny a tresty ve své pedagogické práci |
odhadnout míru aspirace dětí |
odhadnout míru aspirace dětí |
volit adekvátní náročnost úkolů s ohledem na míru aspirace dětí |
volit adekvátní náročnost úkolů s ohledem na míru aspirace dětí |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Analýza prezentace |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Analýza prezentace |
Hodnotící metody |
---|
Ústní zkouška |
Ústní zkouška |
Analýza seminární práce |
Analýza seminární práce |
Doporučená literatura
|
-
Fontana, D. Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele. Praha: Portál, 2003.
-
Jedlička, R., Koťa, J., & Slavík, J. Pedagogická psychologie pro učitele: psychologie ve výchově a vzdělávání.. Praha: Grada, 2018.
-
Kohoutek, R. Základy užité psychologie. Brno: CERM, 2002.
-
Kolář, M. Bolest šikanování. Praha: Portál, 2005.
-
Lašek, J. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007.
-
Lazarová, B. Netradiční role učitele: o situacích pomoci, krize a poradenství ve školní praxi. Brno: Paido, 2008.
-
Mareš, J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013.
-
Nováčková, J. Mýty ve vzdělávání: o škodlivosti některých zaběhaných představ o učení, škole a výchově a cestách, jak je překonat. Kroměříž: Spirála, 2008.
-
Pacholík, V., Nedělová, M., & Šmatelková, N. Rozvíjení sociálních dovedností dětí prostřednictvím pohybových her. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2016.
-
Vágnerová, M. Současná psychopatologie pro pomáhající profese.. Praha: Portál, 2014.
|