| 
        Vyučující
     | 
    
        
            
                - 
                    Jirásek Ivo, prof. PhDr. Ph.D.
                
 
            
         
     | 
    | 
        Obsah předmětu
     | 
    
        1. Terminologie a teoretické koncepty (prožitek, cyklus učení, zóna komfortu) v oblasti zážitkové pedagogiky. 2. Přijímání a poskytování zpětné vazby (reflexe) jako nedílné součásti procesu učení zážitkem.  3. Fenomén hry v zážitkové pedagogice. 4. Základní typy programových prostředků v oblasti zážitkové pedagogiky, možnosti využití ve školství (klíčové kompetence).  5. Principy přípravy, realizace a evaluace programů a kurzů (dramaturgie). 6. Práce se skupinou, skupinová dynamika, fáze vývoje skupiny, význam malých skupin. 7. Týmová spolupráce (pozice a role členů, vedoucí a způsob vedení skupiny, motivace a atmosféra). 8. Interakce a komunikace, facilitace a míra intervence.  9. Etické aspekty práce s prožitkem a jeho reflexe. 
         
         
     | 
    | 
        Studijní aktivity a metody výuky
     | 
    
        
        
        
            
                    
                
                    
                    - Účast na výuce
                        - 28 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Domácí příprava na výuku
                        - 16 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Semestrální práce
                        - 16 hodin za semestr
                    
 
                
             
        
        
     | 
    
        
        | Předpoklady | 
|---|
| Odborné dovednosti | 
|---|
| Studenti jsou otevřeni sebezkušenostním a prožitkovým metodám učení. | 
| Studenti jsou otevřeni sebezkušenostním a prožitkovým metodám učení. | 
| Výsledky učení | 
|---|
| Odborné znalosti | 
|---|
| - terminologie a základní teoretické koncepty v oblasti zážitkové pedagogiky - mechanismy a principy skupinové dynamiky, s nimiž je nutné počítat v rámci práce se skupinou - metody programové dramaturgie  | 
| - terminologie a základní teoretické koncepty v oblasti zážitkové pedagogiky - mechanismy a principy skupinové dynamiky, s nimiž je nutné počítat v rámci práce se skupinou - metody programové dramaturgie  | 
| Odborné dovednosti | 
|---|
| - využívat základy práce se zpětnou vazbou ve vzdělávacích a rozvojových kurzech a ve školní třídě - rozeznat vhodné programové prostředky a metody zážitkové pedagogiky  | 
| - využívat základy práce se zpětnou vazbou ve vzdělávacích a rozvojových kurzech a ve školní třídě - rozeznat vhodné programové prostředky a metody zážitkové pedagogiky  | 
| Vyučovací metody | 
|---|
| Odborné znalosti | 
|---|
| Analýza textu | 
| Analýza textu | 
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) | 
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) | 
| Individuální práce studentů | 
| Individuální práce studentů | 
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) | 
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) | 
| Odborné dovednosti | 
|---|
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) | 
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) | 
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) | 
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) | 
| Individuální práce studentů | 
| Individuální práce studentů | 
| Práce studentů ve dvojicích | 
| Práce studentů ve dvojicích | 
| Řešení situačních problematik - učení se v situacích | 
| Řešení situačních problematik - učení se v situacích | 
| Sebereflexe | 
| Sebereflexe | 
| Týmová práce | 
| Týmová práce | 
| Zážitková (sebezkušenostní) | 
| Zážitková (sebezkušenostní) | 
| Hodnotící metody | 
|---|
| Odborné znalosti | 
|---|
| Analýza výkonů studenta | 
| Analýza výkonů studenta | 
| Analýza edukačního materiálu | 
| Analýza edukačního materiálu | 
| Systematické pozorování studenta | 
| Systematické pozorování studenta | 
| Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) | 
| Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) | 
    
    
    | 
        Doporučená literatura
     | 
    
        
            
                
                - 
                    Drahanská, P. Učení prožitkem: Jak postavit vaše rozvojové, výchovné a vzdělávací programy na prožitku. Račice. 2020.
                
 
            
                
                - 
                    Gintel, A. (Ed.). Zahrady pozemských radostí: Pohled z dějin výchovy v přírodě. Praha. 2019.
                
 
            
                
                - 
                    Hanuš, M., & Hanuš, R. (Eds.). Instruktorský slabikář: metodická příručka pro všechny, kdo organizují kurzy zážitkové pedagogiky. Praha. 2016.
                
 
            
                
                - 
                    Hermochová, S. Skupinová dynamika ve školní třídě. Kladno. 2005.
                
 
            
                
                - 
                    Jirásek, I. Zážitková pedagogika: Teorie holistické výchovy (v přírodě a volném čase). Praha. 2019.
                
 
            
                
                - 
                    Parry, J., & Allison, P. (Eds.). Experiential Learning and Outdoor Education: Traditions of Practice and Philosophical Perspective. Abingdon, UK. 2020.
                
 
            
                
                - 
                    Reitmayerová, E., & Broumová, V. Cílená zpětná vazba: metody pro vedoucí skupin a učitele. Praha. 2015.
                
 
            
         
         
         
     |