Předmět: Zážitková pedagogika

« Zpět
Název předmětu Zážitková pedagogika
Kód předmětu USP/M9ZP
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Jirásek Ivo, prof. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Terminologie a teoretické koncepty (prožitek, cyklus učení, zóna komfortu) v oblasti zážitkové pedagogiky. 2. Přijímání a poskytování zpětné vazby (reflexe) jako nedílné součásti procesu učení zážitkem. 3. Fenomén hry v zážitkové pedagogice. 4. Základní typy programových prostředků v oblasti zážitkové pedagogiky, možnosti využití ve školství (klíčové kompetence). 5. Principy přípravy, realizace a evaluace programů a kurzů (dramaturgie). 6. Práce se skupinou, skupinová dynamika, fáze vývoje skupiny, význam malých skupin. 7. Týmová spolupráce (pozice a role členů, vedoucí a způsob vedení skupiny, motivace a atmosféra). 8. Interakce a komunikace, facilitace a míra intervence. 9. Etické aspekty práce s prožitkem a jeho reflexe.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 16 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 16 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné dovednosti
Studenti jsou otevřeni sebezkušenostním a prožitkovým metodám učení.
Studenti jsou otevřeni sebezkušenostním a prožitkovým metodám učení.
Výsledky učení
Odborné znalosti
- terminologie a základní teoretické koncepty v oblasti zážitkové pedagogiky - mechanismy a principy skupinové dynamiky, s nimiž je nutné počítat v rámci práce se skupinou - metody programové dramaturgie
- terminologie a základní teoretické koncepty v oblasti zážitkové pedagogiky - mechanismy a principy skupinové dynamiky, s nimiž je nutné počítat v rámci práce se skupinou - metody programové dramaturgie
Odborné dovednosti
- využívat základy práce se zpětnou vazbou ve vzdělávacích a rozvojových kurzech a ve školní třídě - rozeznat vhodné programové prostředky a metody zážitkové pedagogiky
- využívat základy práce se zpětnou vazbou ve vzdělávacích a rozvojových kurzech a ve školní třídě - rozeznat vhodné programové prostředky a metody zážitkové pedagogiky
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Analýza textu
Analýza textu
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Individuální práce studentů
Individuální práce studentů
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Odborné dovednosti
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Individuální práce studentů
Individuální práce studentů
Práce studentů ve dvojicích
Práce studentů ve dvojicích
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Sebereflexe
Sebereflexe
Týmová práce
Týmová práce
Zážitková (sebezkušenostní)
Zážitková (sebezkušenostní)
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Analýza výkonů studenta
Analýza výkonů studenta
Analýza edukačního materiálu
Analýza edukačního materiálu
Systematické pozorování studenta
Systematické pozorování studenta
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...)
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...)
Doporučená literatura
  • Drahanská, P. Učení prožitkem: Jak postavit vaše rozvojové, výchovné a vzdělávací programy na prožitku. Račice. 2020.
  • Gintel, A. (Ed.). Zahrady pozemských radostí: Pohled z dějin výchovy v přírodě. Praha. 2019.
  • Hanuš, M., & Hanuš, R. (Eds.). Instruktorský slabikář: metodická příručka pro všechny, kdo organizují kurzy zážitkové pedagogiky. Praha. 2016.
  • Hermochová, S. Skupinová dynamika ve školní třídě. Kladno. 2005.
  • Jirásek, I. Zážitková pedagogika: Teorie holistické výchovy (v přírodě a volném čase). Praha. 2019.
  • Parry, J., & Allison, P. (Eds.). Experiential Learning and Outdoor Education: Traditions of Practice and Philosophical Perspective. Abingdon, UK. 2020.
  • Reitmayerová, E., & Broumová, V. Cílená zpětná vazba: metody pro vedoucí skupin a učitele. Praha. 2015.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr