Vyučující
|
-
Jirásek Ivo, prof. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Terminologie a teoretické koncepty (prožitek, cyklus učení, zóna komfortu) v oblasti zážitkové pedagogiky. 2. Přijímání a poskytování zpětné vazby (reflexe) jako nedílné součásti procesu učení zážitkem. 3. Fenomén hry v zážitkové pedagogice. 4. Základní typy programových prostředků v oblasti zážitkové pedagogiky, možnosti využití ve školství (klíčové kompetence). 5. Principy přípravy, realizace a evaluace programů a kurzů (dramaturgie). 6. Práce se skupinou, skupinová dynamika, fáze vývoje skupiny, význam malých skupin. 7. Týmová spolupráce (pozice a role členů, vedoucí a způsob vedení skupiny, motivace a atmosféra). 8. Interakce a komunikace, facilitace a míra intervence. 9. Etické aspekty práce s prožitkem a jeho reflexe.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 16 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 16 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné dovednosti |
---|
Studenti jsou otevřeni sebezkušenostním a prožitkovým metodám učení. |
Studenti jsou otevřeni sebezkušenostním a prožitkovým metodám učení. |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
- terminologie a základní teoretické koncepty v oblasti zážitkové pedagogiky - mechanismy a principy skupinové dynamiky, s nimiž je nutné počítat v rámci práce se skupinou - metody programové dramaturgie |
- terminologie a základní teoretické koncepty v oblasti zážitkové pedagogiky - mechanismy a principy skupinové dynamiky, s nimiž je nutné počítat v rámci práce se skupinou - metody programové dramaturgie |
Odborné dovednosti |
---|
- využívat základy práce se zpětnou vazbou ve vzdělávacích a rozvojových kurzech a ve školní třídě - rozeznat vhodné programové prostředky a metody zážitkové pedagogiky |
- využívat základy práce se zpětnou vazbou ve vzdělávacích a rozvojových kurzech a ve školní třídě - rozeznat vhodné programové prostředky a metody zážitkové pedagogiky |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Analýza textu |
Analýza textu |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Individuální práce studentů |
Individuální práce studentů |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Odborné dovednosti |
---|
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Individuální práce studentů |
Individuální práce studentů |
Práce studentů ve dvojicích |
Práce studentů ve dvojicích |
Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
Sebereflexe |
Sebereflexe |
Týmová práce |
Týmová práce |
Zážitková (sebezkušenostní) |
Zážitková (sebezkušenostní) |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Analýza výkonů studenta |
Analýza výkonů studenta |
Analýza edukačního materiálu |
Analýza edukačního materiálu |
Systematické pozorování studenta |
Systematické pozorování studenta |
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
Doporučená literatura
|
-
Drahanská, P. Učení prožitkem: Jak postavit vaše rozvojové, výchovné a vzdělávací programy na prožitku. Račice. 2020.
-
Gintel, A. (Ed.). Zahrady pozemských radostí: Pohled z dějin výchovy v přírodě. Praha. 2019.
-
Hanuš, M., & Hanuš, R. (Eds.). Instruktorský slabikář: metodická příručka pro všechny, kdo organizují kurzy zážitkové pedagogiky. Praha. 2016.
-
Hermochová, S. Skupinová dynamika ve školní třídě. Kladno. 2005.
-
Jirásek, I. Zážitková pedagogika: Teorie holistické výchovy (v přírodě a volném čase). Praha. 2019.
-
Parry, J., & Allison, P. (Eds.). Experiential Learning and Outdoor Education: Traditions of Practice and Philosophical Perspective. Abingdon, UK. 2020.
-
Reitmayerová, E., & Broumová, V. Cílená zpětná vazba: metody pro vedoucí skupin a učitele. Praha. 2015.
|