Předmět: Spolupráce školy a rodiny

« Zpět
Název předmětu Spolupráce školy a rodiny
Kód předmětu USP/M4SSR
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Petrů Puhrová Barbora, PhDr. Ph.D.
  • Plisková Barbora, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Spolupráce školy a rodiny - vymezení klíčových pojmů. - Historie a současnost vztahu školy a rodiny u nás a ve světě. - Rodina a rodiče jako aktéři vztahu školy a rodiny. - Roviny vztahu MŠ a rodiny (personální a organizační). - Učitelé a děti jako aktéři vztahu školy a rodiny. - Argumenty pro rozvoj vztahu školy a rodiny. - Sporné aspekty vztahů školy a rodiny. - Specifika vztahu školy a rodiny vpreprimárním a primárním vzdělávání. - Přechod zmateřské do základní školy jako specifická agenda spolupráce školy a rodiny. - Formy spolupráce školy a rodiny - možnosti a rizika. - Typy rodičů podle jejich vztahů ke škole sohledem na podmínky MŠ. - Komunikace - základ vztahů školy a rodiny. - Rozhovor: učitel - rodič. Třídní schůzka - setkání s rodiči. - Rodičovská sdružení, rady rodičů, zahraniční zkušenosti.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 20 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 12 hodin za semestr
Výsledky učení
Odborné znalosti
orientovat se v základní terminologii problematiky vztahu školy a rodiny
orientovat se v základní terminologii problematiky vztahu školy a rodiny
výhody a sporné aspekty spolupráce školy a rodiny
výhody a sporné aspekty spolupráce školy a rodiny
popsat role aktérů ve spolupráci školy a rodiny
popsat role aktérů ve spolupráci školy a rodiny
vymezit formy spolupráce školy a rodiny
vymezit formy spolupráce školy a rodiny
objasnit specifika spolupráce školy a rodiny v preprimárním, primárním a nižším sekundárním vzdělávání
objasnit specifika spolupráce školy a rodiny v preprimárním, primárním a nižším sekundárním vzdělávání
Odborné dovednosti
definovat úrovně spolupráce školy a rodiny
definovat úrovně spolupráce školy a rodiny
analyzovat potřeby dětí a jejich rodin v souvislosti se vzděláváním
analyzovat potřeby dětí a jejich rodin v souvislosti se vzděláváním
zdokonalovat dovednosti při komunikaci srodiči
zdokonalovat dovednosti při komunikaci srodiči
porovnat různé typy rodinného prostředí a jejich vliv na vývoj a rozvoj dítěte
porovnat různé typy rodinného prostředí a jejich vliv na vývoj a rozvoj dítěte
projektovat strategie spolupráce s rodiči
projektovat strategie spolupráce s rodiči
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Analýza textu
Analýza textu
Odborné dovednosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Analýza prezentace studenta
Analýza prezentace studenta
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Doporučená literatura
  • Latunde, Y. C. Research in parental involvement: methods and strategies for education and psychology. Palgrave Macmillan. 2017.
  • Majerčíková, J. Sporné aspekty úzkych vzťahov rodiny a školy na začiatku vzdelávania. Studia Paedagogica. 20(1), 29-44. 2015.
  • Morgan, N. S. Engaging families in schools: practical strategies to improve parental involvement. Routledge. 2017.
  • Pavlas Martanová, V., & Konůpková, O. Odlišné světy učitelů a rodičů: interakce s rodiči jako zdroj stresu učitele. Pedagogická orientace, 29(2), 223-242. 2019.
  • Petrů Puhrová, B. Child?s home preparation for school ? views of parents. Followed, or unheeded issue in education?. e-Pedagogium, 2(2018), 74-85. 2018.
  • Pohnětalová Y. Vztahy školy a rodiny: případové studie. Gaudeamus. 2015.
  • Pulišová, K. Neklape nám to: učitelé a rodiče žáků prvního stupně základních škol a jejich problémové vztahy. Studia paedagogica. 21(3), 167-182. 2016.
  • Rabušicová, M. et al. Škola a (versus) rodina. Masarykova univerzita. 2004.
  • Smetáčková, I. Škola jako téma rozhovorů mezi dětmi a rodiči. Studia paedagogica, 16(2), 9-26. 2011.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr