Vyučující
|
-
Petrů Puhrová Barbora, PhDr. Ph.D.
-
Plisková Barbora, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Spolupráce školy a rodiny - vymezení klíčových pojmů. - Historie a současnost vztahu školy a rodiny u nás a ve světě. - Rodina a rodiče jako aktéři vztahu školy a rodiny. - Roviny vztahu MŠ a rodiny (personální a organizační). - Učitelé a děti jako aktéři vztahu školy a rodiny. - Argumenty pro rozvoj vztahu školy a rodiny. - Sporné aspekty vztahů školy a rodiny. - Specifika vztahu školy a rodiny vpreprimárním a primárním vzdělávání. - Přechod zmateřské do základní školy jako specifická agenda spolupráce školy a rodiny. - Formy spolupráce školy a rodiny - možnosti a rizika. - Typy rodičů podle jejich vztahů ke škole sohledem na podmínky MŠ. - Komunikace - základ vztahů školy a rodiny. - Rozhovor: učitel - rodič. Třídní schůzka - setkání s rodiči. - Rodičovská sdružení, rady rodičů, zahraniční zkušenosti.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 20 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 12 hodin za semestr
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
orientovat se v základní terminologii problematiky vztahu školy a rodiny |
orientovat se v základní terminologii problematiky vztahu školy a rodiny |
výhody a sporné aspekty spolupráce školy a rodiny |
výhody a sporné aspekty spolupráce školy a rodiny |
popsat role aktérů ve spolupráci školy a rodiny |
popsat role aktérů ve spolupráci školy a rodiny |
vymezit formy spolupráce školy a rodiny |
vymezit formy spolupráce školy a rodiny |
objasnit specifika spolupráce školy a rodiny v preprimárním, primárním a nižším sekundárním vzdělávání |
objasnit specifika spolupráce školy a rodiny v preprimárním, primárním a nižším sekundárním vzdělávání |
Odborné dovednosti |
---|
definovat úrovně spolupráce školy a rodiny |
definovat úrovně spolupráce školy a rodiny |
analyzovat potřeby dětí a jejich rodin v souvislosti se vzděláváním |
analyzovat potřeby dětí a jejich rodin v souvislosti se vzděláváním |
zdokonalovat dovednosti při komunikaci srodiči |
zdokonalovat dovednosti při komunikaci srodiči |
porovnat různé typy rodinného prostředí a jejich vliv na vývoj a rozvoj dítěte |
porovnat různé typy rodinného prostředí a jejich vliv na vývoj a rozvoj dítěte |
projektovat strategie spolupráce s rodiči |
projektovat strategie spolupráce s rodiči |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Analýza textu |
Analýza textu |
Odborné dovednosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Analýza prezentace studenta |
Analýza prezentace studenta |
Analýza seminární práce |
Analýza seminární práce |
Doporučená literatura
|
-
Latunde, Y. C. Research in parental involvement: methods and strategies for education and psychology. Palgrave Macmillan. 2017.
-
Majerčíková, J. Sporné aspekty úzkych vzťahov rodiny a školy na začiatku vzdelávania. Studia Paedagogica. 20(1), 29-44. 2015.
-
Morgan, N. S. Engaging families in schools: practical strategies to improve parental involvement. Routledge. 2017.
-
Pavlas Martanová, V., & Konůpková, O. Odlišné světy učitelů a rodičů: interakce s rodiči jako zdroj stresu učitele. Pedagogická orientace, 29(2), 223-242. 2019.
-
Petrů Puhrová, B. Child?s home preparation for school ? views of parents. Followed, or unheeded issue in education?. e-Pedagogium, 2(2018), 74-85. 2018.
-
Pohnětalová Y. Vztahy školy a rodiny: případové studie. Gaudeamus. 2015.
-
Pulišová, K. Neklape nám to: učitelé a rodiče žáků prvního stupně základních škol a jejich problémové vztahy. Studia paedagogica. 21(3), 167-182. 2016.
-
Rabušicová, M. et al. Škola a (versus) rodina. Masarykova univerzita. 2004.
-
Smetáčková, I. Škola jako téma rozhovorů mezi dětmi a rodiči. Studia paedagogica, 16(2), 9-26. 2011.
|