|
Vyučující
|
-
Plisková Barbora, PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
- Úvod do problematiky chronického, dlouhodobého a vážného onemocnění u dětí - Kvalita života dítěte s onemocněním - Dopady onemocnění na dítě předškolního a mladšího školního věku - Význam školy v případě sourozence dítěte s onemocněním - Individuální podpora dětí s onemocněním v běžné škole - Multidisciplinární spolupráce a role jednotlivých aktérů - Ztráta a truchlení ve školním prostředí: podpora dětí a třídního kolektivu - Práce s příběhy a kazuistikami dětí a rodin - prožitkové a narativní učení - Závěrečné shrnutí a sebereflexe studentů
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 22 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 10 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Student má znalosti z Medicínské propedeutiky a kurzu první pomoci. |
| Student má znalosti z Medicínské propedeutiky a kurzu první pomoci. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Student má dovednosti z Medicínské propedeutiky a kurzu první pomoci. |
| Student má dovednosti z Medicínské propedeutiky a kurzu první pomoci. |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| porozumět specifickým potřebám dětí s chronickými, dlouhodobými a vážnými nemocemi. |
| porozumět specifickým potřebám dětí s chronickými, dlouhodobými a vážnými nemocemi. |
| identifikovat efektivní pedagogické přístupy pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami v souvislosti s onemocněními |
| identifikovat efektivní pedagogické přístupy pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami v souvislosti s onemocněními |
| poznat psychosociální a emocionální výzvy, kterým děti s chronickými, dlouhodobými a vážnými nemocemi čelí |
| poznat psychosociální a emocionální výzvy, kterým děti s chronickými, dlouhodobými a vážnými nemocemi čelí |
| spolupracovat s rodiči a zdravotními týmy při podpoře vzdělávání dětí s chronickými, dlouhodobými a vážnými nemocemi. |
| spolupracovat s rodiči a zdravotními týmy při podpoře vzdělávání dětí s chronickými, dlouhodobými a vážnými nemocemi. |
| porozumět inkluzivním vzdělávacím strategiím pro integraci dětí s chronickými, dlouhodobými a vážnými nemocemi do školního prostředí |
| porozumět inkluzivním vzdělávacím strategiím pro integraci dětí s chronickými, dlouhodobými a vážnými nemocemi do školního prostředí |
| Odborné dovednosti |
|---|
| rozpoznat potřeby dětí s chronickými, dlouhodobými a vážnými nemocemi v kontextu školního vzdělávání. |
| rozpoznat potřeby dětí s chronickými, dlouhodobými a vážnými nemocemi v kontextu školního vzdělávání. |
| aplikovat inkluzivní pedagogické přístupy pro integraci dětí s chronickými nemocemi do třídního kolektivu |
| aplikovat inkluzivní pedagogické přístupy pro integraci dětí s chronickými nemocemi do třídního kolektivu |
| vytvářet individuální vzdělávací plány pro děti s chronickými a dlouhodobými nemocemi |
| vytvářet individuální vzdělávací plány pro děti s chronickými a dlouhodobými nemocemi |
| komunikovat efektivně s rodiči a zdravotními týmy při podpoře vzdělávání dětí s chronickými nemocemi. |
| komunikovat efektivně s rodiči a zdravotními týmy při podpoře vzdělávání dětí s chronickými nemocemi. |
| vytvářet podporující a bezpečné prostředí pro děti s chronickými nemocemi v školním prostředí. |
| vytvářet podporující a bezpečné prostředí pro děti s chronickými nemocemi v školním prostředí. |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
| Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
| Přednášení |
| Přednášení |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
| Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Písemná zkouška |
| Písemná zkouška |
|
Doporučená literatura
|
-
Chrastina, J., Žiaková, K., Ivanová, K., Schwetzová, D., & Vránová, V. (2011). Chronická nemoc, její definování a chápání pohledem nemocného a rodinných příslušníků. In Teória, výskum a vzdelávanie v ošetrovateľstve (1. vyd., s. 112?127).
-
Plisková, B., & Snopek, P. (2017). Primary school teachers? awareness of chronic diseases of children. cta Educationis Generalis, 7(3).
-
Plisková, B., & Snopek, P. (2018). Rozvoj klíčových kompetencí studentů ve zdravotnické problematice. UTB ve Zlíně.
-
Plisková, B. (2022). Teachers? work design at hospital kindergarten. Lifelong Learning: XXI Century, 1(37), 105-117.
|