Vyučující
|
-
Pavelková Marie, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Metody řešení úloh se zaměřením na operaci sčítání. 2. Metody řešení úloh se zaměřením na odčítání. 3. Metody řešení úloh se zaměřením na operaci násobení. 4. Metody řešení úloh se zaměřením na operaci dělení. 5. Metody řešení úloh se zaměřením na rovnice. 6. Metody řešení netradičních aplikačních úloh. 7. Metody řešení slovních úloh v kontextu reálných situací. 8. Metody řešení slovních úloh na logické myšlení. 9. Metody řešení úloh se zaměřením na kombinatorické myšlení. 10. Metody řešení úloh se zaměřením na geometrii v rovině. 11. Metody řešení úloh se zaměřením na geometrii v prostoru. 12. Metody řešení úloh se zaměřením na matematickou gramotnost. 13. Metody řešení úloh se zaměřením na finanční gramotnost. 14. Metody řešení úloh se zaměřením na statistickou gramotnost.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Semestrální práce
- 10 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 22 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat základní metody řešení matematických úloh |
popsat základní metody řešení matematických úloh |
vysvětlit matematizaci nematematických problémů |
vysvětlit matematizaci nematematických problémů |
sumarizovat zásady při řešení matematických úloh |
sumarizovat zásady při řešení matematických úloh |
vysvětlit rozdíl mezi konvergentní a divergentní úlohou a způsob jejího řešení |
vysvětlit rozdíl mezi konvergentní a divergentní úlohou a způsob jejího řešení |
uvést matematické postupy jednotlivých metod řešení matematických úloh |
uvést matematické postupy jednotlivých metod řešení matematických úloh |
Odborné dovednosti |
---|
zdůvodnit volbu matematických metod a argumentovat její efektivitu pro řešenou učební úlohu |
zdůvodnit volbu matematických metod a argumentovat její efektivitu pro řešenou učební úlohu |
propojovat konkrétní možná řešení pro jednotlivé typy matematických učebních úloh |
propojovat konkrétní možná řešení pro jednotlivé typy matematických učebních úloh |
plánovat alternativní možná řešení pro nerutinní učební úlohy |
plánovat alternativní možná řešení pro nerutinní učební úlohy |
hledat souvislosti mezi vybranými metodami řešení |
hledat souvislosti mezi vybranými metodami řešení |
kriticky zhodnotit věku přiměřenost užitých metod řešení v souvislosti s gradovanou úlohou |
kriticky zhodnotit věku přiměřenost užitých metod řešení v souvislosti s gradovanou úlohou |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Student zná: základní metody řešení matematických úloh, matematizaci nematematických problémů, jednotlivé zásady při řešení matematických úloh, rozdíl mezi konvergentní a divergentní úlohou a způsob jejího řešení, matematické postupy jednotlivých metod řešení matematických úloh. |
Student zná: základní metody řešení matematických úloh, matematizaci nematematických problémů, jednotlivé zásady při řešení matematických úloh, rozdíl mezi konvergentní a divergentní úlohou a způsob jejího řešení, matematické postupy jednotlivých metod řešení matematických úloh. |
Odborné dovednosti |
---|
Student umí: analyzovat jednotlivé matematické učební úlohy a řešit s užitím více matematických metod, provést konkrétní možná řešení pro jednotlivé typy matematických učebních úloh, aplikovat užité metody u nadstandardních aplikačních úloh, porovnat efektivitu jednotlivých metod řešení matematických úloh. |
Student umí: analyzovat jednotlivé matematické učební úlohy a řešit s užitím více matematických metod, provést konkrétní možná řešení pro jednotlivé typy matematických učebních úloh, aplikovat užité metody u nadstandardních aplikačních úloh, porovnat efektivitu jednotlivých metod řešení matematických úloh. |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Laborování |
Laborování |
Odborné dovednosti |
---|
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Analýza seminární práce |
Analýza seminární práce |
Analýza edukačního materiálu |
Analýza edukačního materiálu |
Doporučená literatura
|
-
Coufalová, J. Matematika s didaktikou pro 1. ročník učitelství 1. stupně ZŠ. Západočeská univerzita v Plzni, 2016.
-
Kuřina, F., & Hejný M. Dítě, škola a matematika. Konstruktivistické přístupy k vyučování; druhé aktualizované vydání. Portál, 2015.
-
Novotná J. Analýza řešení slovních úloh. Praha: Univerzita Karlova. 2000.
-
Panáčová, J., & Beránek, J. Základy elementární matematiky s didaktikou pro učitelství 1. stupně ZŠ. Brno: Masarykova univerzita. 2020.
-
Quintero H. A., & Rosario H. Math Makes Sense! A Constructivist Approach to the Teaching and Learning of Mathematics.. London: Imperial College Press., 2016.
|