Předmět: Metody řešení matematických úloh

« Zpět
Název předmětu Metody řešení matematických úloh
Kód předmětu USP/M4MMU
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pavelková Marie, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Metody řešení úloh se zaměřením na operaci sčítání. 2. Metody řešení úloh se zaměřením na odčítání. 3. Metody řešení úloh se zaměřením na operaci násobení. 4. Metody řešení úloh se zaměřením na operaci dělení. 5. Metody řešení úloh se zaměřením na rovnice. 6. Metody řešení netradičních aplikačních úloh. 7. Metody řešení slovních úloh v kontextu reálných situací. 8. Metody řešení slovních úloh na logické myšlení. 9. Metody řešení úloh se zaměřením na kombinatorické myšlení. 10. Metody řešení úloh se zaměřením na geometrii v rovině. 11. Metody řešení úloh se zaměřením na geometrii v prostoru. 12. Metody řešení úloh se zaměřením na matematickou gramotnost. 13. Metody řešení úloh se zaměřením na finanční gramotnost. 14. Metody řešení úloh se zaměřením na statistickou gramotnost.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Semestrální práce - 10 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 22 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
popsat základní metody řešení matematických úloh
popsat základní metody řešení matematických úloh
vysvětlit matematizaci nematematických problémů
vysvětlit matematizaci nematematických problémů
sumarizovat zásady při řešení matematických úloh
sumarizovat zásady při řešení matematických úloh
vysvětlit rozdíl mezi konvergentní a divergentní úlohou a způsob jejího řešení
vysvětlit rozdíl mezi konvergentní a divergentní úlohou a způsob jejího řešení
uvést matematické postupy jednotlivých metod řešení matematických úloh
uvést matematické postupy jednotlivých metod řešení matematických úloh
Odborné dovednosti
zdůvodnit volbu matematických metod a argumentovat její efektivitu pro řešenou učební úlohu
zdůvodnit volbu matematických metod a argumentovat její efektivitu pro řešenou učební úlohu
propojovat konkrétní možná řešení pro jednotlivé typy matematických učebních úloh
propojovat konkrétní možná řešení pro jednotlivé typy matematických učebních úloh
plánovat alternativní možná řešení pro nerutinní učební úlohy
plánovat alternativní možná řešení pro nerutinní učební úlohy
hledat souvislosti mezi vybranými metodami řešení
hledat souvislosti mezi vybranými metodami řešení
kriticky zhodnotit věku přiměřenost užitých metod řešení v souvislosti s gradovanou úlohou
kriticky zhodnotit věku přiměřenost užitých metod řešení v souvislosti s gradovanou úlohou
Výsledky učení
Odborné znalosti
Student zná: základní metody řešení matematických úloh, matematizaci nematematických problémů, jednotlivé zásady při řešení matematických úloh, rozdíl mezi konvergentní a divergentní úlohou a způsob jejího řešení, matematické postupy jednotlivých metod řešení matematických úloh.
Student zná: základní metody řešení matematických úloh, matematizaci nematematických problémů, jednotlivé zásady při řešení matematických úloh, rozdíl mezi konvergentní a divergentní úlohou a způsob jejího řešení, matematické postupy jednotlivých metod řešení matematických úloh.
Odborné dovednosti
Student umí: analyzovat jednotlivé matematické učební úlohy a řešit s užitím více matematických metod, provést konkrétní možná řešení pro jednotlivé typy matematických učebních úloh, aplikovat užité metody u nadstandardních aplikačních úloh, porovnat efektivitu jednotlivých metod řešení matematických úloh.
Student umí: analyzovat jednotlivé matematické učební úlohy a řešit s užitím více matematických metod, provést konkrétní možná řešení pro jednotlivé typy matematických učebních úloh, aplikovat užité metody u nadstandardních aplikačních úloh, porovnat efektivitu jednotlivých metod řešení matematických úloh.
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Laborování
Laborování
Odborné dovednosti
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Analýza edukačního materiálu
Analýza edukačního materiálu
Doporučená literatura
  • Coufalová, J. Matematika s didaktikou pro 1. ročník učitelství 1. stupně ZŠ. Západočeská univerzita v Plzni, 2016.
  • Kuřina, F., & Hejný M. Dítě, škola a matematika. Konstruktivistické přístupy k vyučování; druhé aktualizované vydání. Portál, 2015.
  • Novotná J. Analýza řešení slovních úloh. Praha: Univerzita Karlova. 2000.
  • Panáčová, J., & Beránek, J. Základy elementární matematiky s didaktikou pro učitelství 1. stupně ZŠ. Brno: Masarykova univerzita. 2020.
  • Quintero H. A., & Rosario H. Math Makes Sense! A Constructivist Approach to the Teaching and Learning of Mathematics.. London: Imperial College Press., 2016.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr